Jump to content

Hva er forskjell på vanlig dynamo og marine dynamo?


HomerSimpson

Recommended Posts

Hei Ole Petter.

Du mener hvis PDAR jobber alene?

Du kunne ha sendt meg en IM eller email om det fordi det har vel fint lite å gjøre ang. spørs om "vanlig" eller "marine" dynamo.

Likevel.

 

Hvis PDAR jobber som enslig regulator og skulle skifte over på pause for at dynamoen kan kjøles ned da blir det verken ladestrøm eller impuls på W.

Med det virker vel heller ikke 1/min-måleren så sant ikke den kan jobbe med AC 0,4V.

 

Men selv om PDAR -kan- brukes alene både pleier og anbefaler vi å bruke den paralell med originalregulatoren.

Med det jobber standard-W-regulatoren i bakgrunnen og blir til backup samtidig dynamoen virker videre med redusert effekt også når PDAR

har slått av høyeffektladingen pga. oppdaget feil på ladesystemet eller bare satt det på pause.

W-kontaktet blir i så tilfelle også i drift og turtelleren med det.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da bytter man bare originalregulatoren, eller man legger den på relét slik at standardreg og høyeffekt kan jobbe vekselvis skulle det være behov, eller jobber med skillediode/spenningsfall, m.m.

Jeg synes det er helt o.k. med backup siden også beste og dyre høyeffektregulatorer -kan- svikte.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor at Ladac anbefaler det vet jeg forresten ikke.

Det finnes jo verken flertrinnslading, sikkerhetstiltak eller dynamobeskyttelse som den tilbyr.

Gikk jeg glipp av noe?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Ja, kanskje det.

Jeg tenkte en gang litt om det men fant aldri en riktig grunn for at Ladac hadde deaktivering/demontering av standardregulatoren som grunnlagg.

Uten at regulatoren har flere funksjoner enn å øke driftspennigen er det jo til ikke noe nytte, mens å bruke det paralellt er vanligvis ikke noe problem.

Men kanskje at Ladac tenkte på akkurat temperaturkompensasjon, hvem vet.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk Jørg.

Jeg tenkte ikke tanken på at den originale regulatoren kanskje er tilkoblet fordi jeg aldri benytter denne løsningen selv. (Feilen kan være at dynamoen blir for varm og at båteieren ikke har oppdager dette tidligere fordi han ikke får noen alarm).

På et sett har jo dette med temaet, for en del dynamoer kan bli for varme med ekstern regulator.

Link to post
Share on other sites

Ja, Ole Petter, det kan hende.

Men tenker man så da bør man huske at det bare er få som har noe alarm i det hele tatt.

 

"Problem" med ekstern regulator?

En som kjører med høyjustert spenning på W-regulator, pluss at den f.eks. ha både stor og sugen (AGM?-) batteribenk og ankervinsj m.m., får vel det samme temp-problem og verre.

Riktignok trenger man ikke noe ekstern regulator i det hele tatt for å burne en dynamo, dette går også fint med "standard".

Så skulle man kanskje kjefte først på dynamoprodusenter som ikke spør kundene hvorfor dynamoen skal brukes til?

 

:rolleyes::confused:

 

Poeng er at det finnes alltid mange "hvis og når", men vi catcher jo de fleste siden det er jobben vi gjør. :yesnod:

...obs, snekreklame? Men den gangen også for deg.

 

Bartesam.

Det du sier er faktisk riktig.

Hvis du har Bosch da kan du sjekke reglern som jeg sa ovenfor.

Den koster for tiden kr. 251,- , kan justeres fra 13,8 til 14,6V og kan kjøpes/bestilles hos alle bil- deler- og dynamobutikker som selger produkter fra Cargo. :wflag:

 

Men, beklageligvis kan den ikke dykkes.

Så er det kanskje ikke noe for båter med maskinrom som er åpent mot bunnen. :smiley:

 

Ønsker en fin dag.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Har akkurat, med GOD hjelp pr mail og chat, montert ekstern regulator på en bil jeg har. Rett justert gir den over 14,4V på batteriet, akkurat nok til at en gammal dieselbil får god start vinteren igjennom.

 

Ønsker nå å oppgradere ladingen på en annen bil jeg har også.

 

Ser at bla a Ole petter nevner at " Iskra har forresten en veldig god ekstern regulator men jeg har ikke sett den i bruk her i Norge. (Lurer på hva den koster). "

 

Det lurer jeg også på. At en sånn Cray Supercomputer er gilde greier, er hevet over tvil, men for oss som ønsker " litt " mer ladespenning, evt. en regulator man kan justere på, hvilke muliheter finnes da ? Å fikle til en diode inni regulatoren er jo et velkjent trics, men blir litt mer grovslegge ift en ekstern regulator.

 

Ser at Maritim har en type til ca 1200kr, fra JAVA-SEA. Syns egentlig det er mer enn nok også jeg da, siden målet kun er å heve spenningen litt og ha mulighet til å justere denne

Ladac har de sluttet å føre ser det ut til. Fins det andre / fler typer ? ( Utover PAR og DPAR eller hva de nå heter.. )

 

Så; har noen fler / andre forslag enn de som er nevnt over ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ja, Ole Petter, det kan hende.

Men tenker man så da bør man huske at det bare er få som har noe alarm i det hele tatt.

 

Jeg mener å huske at de fleste båter har ladelampe og en akustisk alarm som larmer i tilfelle feil i kjølesystem, smøreoljesystem eller ladesystem.

 

"Problem" med ekstern regulator?

En som kjører med høyjustert spenning på W-regulator, pluss at den f.eks. ha både stor og sugen (AGM?-) batteribenk og ankervinsj m.m., får vel det samme temp-problem og verre.

Riktignok trenger man ikke noe ekstern regulator i det hele tatt for å burne en dynamo, dette går også fint med "standard".

 

Spørs hva du mener. Om en regulator har høyt justert setpunkt yter den ikke mer for det. Det er den innebygde sikkerheten i regulatoren som hindrer dynamoen å brenne opp når den går med full belastning, og dette har ikke noe med absorberingsspenningen å gjøre. (I denne fasen avtar jo belastningen og da brenner jo ikke ting opp). Verdens mest avanserte eksterne regulator burde etter min mening klare å håndtere dette på samme måte som de billige originale regulatorene.

 

Så skulle man kanskje kjefte først på dynamoprodusenter som ikke spør kundene hvorfor dynamoen skal brukes til?

 

Man kan neppe kjefte på dynamoprodusentene fordi man ikke holder seg selv oppdatert på hva som leveres. Det var vel etterfølgerne av din landsmann Hr. Robert Bosch som først nådde den magiske grensen på 70% effektgrad i dynamoene, men vi har jo hatt HD dynamoer helt siden Lucas sin glanstid.

Det er ikke utenkelig at bussen din i Palermo har en Load handler eller en Bosch EL serie dynamo

 

Men hvis man leter etter slike pressemeldingene i Donald Duck så er det ikke rart man tror alle dynamoer er like.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med deg at de mange modernere båter har akustisk alarm minst for oljetrykk.

Men det gjør ikke noe med saken så sant du ikke sikter på noe annet.

Men for annet skulle du som sagt starte en ny tråd.

 

Ang. innebygd "sikkerheten" undrer jeg meg bare litt at akkurat du sier det så allminnelig.

Teorien er jo fint, og at det finnes forskjellige dynamoer og regulatorer for forskjellige bruksområder er også klar,

men likevel klarer man å drepe de fleste "normale" dynamoer ganske enkelt med en simpel feilkombinasjon av både temperatur & belastning.

Bare å begrense feltstrømmen for å skåne dynamoen er da vel ikke det som er mest lurt hvis man trenger strøm,

i så fall stemmer jeg heller for større dynamoer som passer til behovet.

 

Med det også til det som betyr HD.

Den har kraftiger oppbygging, kraftigere viklinger, en annen strømforløp og virkningsgrad, og takler mer juling.

Likevel er ladeforløpet fremdeles avhengig både regulatoren og batteriene den er koblet til.

 

Om en ekstern regulator "må" kunne "håndtere" problemet på samme måten som W-regulatorer tviler jeg også på.

Dette såkalte "må" er ikke noe annet enn noe som du og noen andre ønsker,

og det andre er at vi bare snakker om strømbegrensning.

 

 

Man kan selvfølgelig gjøre seg avhengig av bare en regulator som også tilbyr strømbegrensning,

om justeringen er manuellt eller automatisert spiller da ingen rolle.

 

Ellers kan man dele opp jobben i to, derav jobb nr. 1 er jobben av "slappregulatoren".

Jeg og "noen få" andre på kloden synes at akkurat det er greit siden det kan antas mer reserve etter "K.I.S"-prinsippet hvis man kjører -to- regulatorer paralellt.

Keep it simpel passer nemlig veldig bra til det vi gjør, fordi der ute på sjø og ørken finnes det fortsatt verken NAF eller taxi.

 

Det er altså bare spørs hva man ønsker og om man ønsker å gjøre seg avhengig av bare et system.

Men som en gang sagt tideligere, bruker man samtidig avanserte batterier da behøver man selvfølhelig også spesialtilpasset lading.

 

Gamle vennen Robert og medarbeidere hadde forresten ikke den arrogansen med å forutsette standardløsninger.

Trengte de heller ikke fordi de måtte bare finne fram noe som passer til det som Tudor har satt på plass.

Og det klarte de, bare med unntak at man ikke ha gjort noe for større batteribenk på fritidssektor.

 

Så og for å si det tråd-avsluttende for min del.

Jeg kan ikke si at det er automatisk av fordel hvis man kjøper en dynamo som har betegnelse "MARINE",

det finnes jo heller ikke noe som heter "Ørken", eller "Gate".

 

Men det finnes dynamoer som -er- laget støvtett på steder det det kommer an på, lakkerte, topolte, med ekstra luftinntak, osv.

Og bare dette er noe som gjør noe mening.

 

Ville du egentlig ha sagt noe til meg med siste setningen din, Ole Petter?

 

Hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...