Jump to content

Tips om dagsturer ut fra Kristiansund


John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Har planer om å kjøre fra Ørland til Kristiansund i ferien, men der er jeg ukjent. Har studert kartet (BlueChart) nøye, men tips fra dere betyr mere for hvordan jeg legger opp dagsturene.

 

Takker for alle tips, også hvor vi kan overnatte (hotel eller tilsvarende).

 

:smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

God kveld John_kr

 

Er ikke så godt kjent rundt kristiansund jeg heller men jeg har vært to turer til grip.

Satte da 550n på henger å kjørte til kristiansund.

Sjøsatte der å kjørte ut til grip fyr.

Første gangen i svake dønninger mens den andre turen gikk i litt

krappere sjø :seeya:

artig å få prøvd båten litt.. ihvertfall for en som bare er vant til sjøgangen

innerst i Sunndalsfjorden  :flag:

 

Grip Er absolutt ett must om du skal ta dagsturer fra Kristianund.

Trivelig å rusle rundt på øya i trange små gater å se hvordan folk klorer seg fast

på en slik værhard plass.

Der finnes en trivelig liten lun havn så å få lagt til er ikke noe problem.

Ta med fotoapparat...

 

Mvh Ola :smiley:

Link to post
Share on other sites

John

Kristiansund er fint utgangspunkt for mange fine turer.

I tillegg til fantastiske Gip, har du jo også Ringholmen på utsida av Tustna før du kommer til Kristiansund.

Flytebrygger, pub. restaurant, overnatting.  

Beveger du deg litt sørover på SW siden av Averøya har du Håholmen, egen nettside og basen til den gamle vikingen Ragnar Thorseth, alle rettigheter og overnatting.

Før du kommer til Håholmen kan du tar turen gjennom idylliske Sveggesundet, et lite sted som setter tankene mer til Sørlandet enn nordvestlandet.

 

Videre litt sørover har du fantastiske Atlanterhavsveien mellom fastlandet ( Vevang) og Averøya.

Kjør under Storseisundbrua og videre til Strømsholmen på Vevang.

Et av Norges beste dykkersenter med flytebrygge og alle rettigheter.

Flott utgangspungt for en fin spasertur langs Atlanterhavsveien.

 

Du kan ikke returnere til Ørlandet uten å ha testet Hustadvika, og innerleia mellom Vevang til Storholmen utenfor Farstad er enkel og grei.Gå på innsida av Kvitholmen fyr og på innsida av Svartoksen, inn ved Nordneset lykt og inn på havna på Storholmen.

Ser noe rotete ut innseilingen der, men det er godt merket med jernstaker med fløyer, så ingen problemer å finne inn.  Flytebrygge, restaurant og overnatting.

Ulven, en 60 forts ex, hvalbåt har base der.

Like ved er en av de flotteste sandstrendene på Nordvestlandet, Farstadsanden.

 

Når du er på Storholmen, er ikke biten lang videre til Bud. Flytebrygge rett innafor moloen og restauranter og overnatting. Få med deg dent tyske kystfortet Ergan som er restaurert og har guidete turer i sesongen. På toppen av Ergan ligger det også en restaurant med kjempeutsikt over Hustadvika, Bjørnsund, og de beryktede Galleskjæra, ( Roktaforliset )

Innerleia mellomStorholmen og Bud heter Stopleleia og er trang og spennende, men veldig godt merket.  Anbefales absolutt.  Sleng også innom Bjørnsund, fraflyttet fiskevær, men svært populært feriested.

 

Men følg med i kartet og vit hvor du er, da dette er grunt farvann og det er alltid litt drag selv på stille dager.

De nevnte områdene er beryktet i dårlig vær og dårlig sikt, men på klare fine dager er dette kjempefint turområde.  Leia er godt merket og det finns mange idylliske plasser.

Jeg har hatt dette som hjemmefarvann i en del år med seilbåt og 2 m kjøldybde, så dette fikser du lett  :smiley:

 

Lykke til !

Arild

Link to post
Share on other sites

Hei Arild Iversen

 

Dette var en super invitasjon til Kristiansund området. Jeg printer ut din tekst og begynner å plotte inn plassene på BlueChart på PC'n. Tenkte å lage dagsturer inn på kartplotteren.

 

Ja jeg skal være nøye på hvor jeg legger turen da med tanke på dybde og urent farvann.

 

Legger inn en "sitrap" etter at vi har vært der.

 

Tusen takk igjen.

 

:smiley::seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Når du kommer nordfra så ville jeg, istedet for å kjøre leia, tatt inn mot Dromnessundet like ved Tjeldbergodden, fortsatt kursen videre mot Aure og kjørt innom Mjosundet, før du tar videre ut i Vinjeforden og kommer til Valsøya, med bla. a. gjestebrygge og servering. Derifra tar du kursen videre mot Kristiansund og passerer bl.a. Skolvikfjorden der Keiko holdt til.

 

Hvis du allikevel velger å kjøre leia så kjør innom Ringholmen og videre til Kristiansund, det er også kortere.

 

Når det gjelder Ustadvika så har jeg kjørt den noen ganger og de første gangene sammen med andre som var mere kjent enn jeg var. Det er utrolig fint der men også lunefullt. Man må plotte inn kursen på forhånd og vite til en hver tid hvor en befinner seg for det bryter i skjær både på utsiden og innsiden av deg når du går over Hustadvika. Men for all del, på en fin dag med stille sjø og klar sikt så og god tid så er det en fin tur. Fra Kristiansund til Bud bruker jeg 1 1/2 time i 20 knop.

 

Når har du planlagt turen å legge kursen mot Kristiansund?

 

Send meg en IM så kanskje jeg er hjemme?

Link to post
Share on other sites

Hei Saga

Takker for dine tips....

 

Så er innerleie valgt. Valgte ei rute som går fra Ørland til Ringholmen inna skjærs langs de trange fjordene, ruta den første dagen blei ca 85NM. Rett strekning langs leia er ca 50NM.

 

Tenkte å starte turen på onsdag eller torsdag i kommende uke, alt er avhengig av vindforholdene.

 

Jeg har litt oversikt over bensin tilgangen og båtplasser i Kristiansund.

 

Jeg har 140 liters tank i båten og bruker ca 1.0 liter pr NM, så den går et lite stykke ør vi må fylle.

 

Det har vært hyggelig med en prat og eventuelt litt hjelp i ditt farvann.

 

:smiley: :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det siste jeg har hørt er at de nettopp har begynt å selge bensin fra bunkersbåt like ved gjestebrygga i Kristiansund. Du får betalt med bankkort.

 

Lurt av deg å velge å gå innom fjordene i stedet for å gå rette veien langs leia. Den er dønn kjedelig. Det blir litt lengre men selve turen er jo noe av det viktigste.

 

Jeg drar på ferie fra mandag av og blir borte en uke så vi får nok dessverre ikke sjansen til å prates. Kanskje en annen gang?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...