Jump to content

Vannstand og sted når er det lavvann ?

Enzo

Recommended Posts

Sitter og søker på nett men finner bare vannstand for Oslo og Oscarsborg her i Oslofjorden , er det noen som har peiling på når det er lavvann og høyvann her i Tønsbergområdet i dag.

Skulle ta opp båten kl 11 i dag men da kom jeg akkurat ikke inn til krana så jeg tenkte å ta opp kl 1800 i dag istedet men jeg klarer ikke å bli helt klok på disse vannstandtabellene og forstår jeg det rett så er det ikke noe høyere vann kl 1800 enn det var kl 11 her , har jeg rett ?

Hei

Se på disse sidene.

http://www.yr.no/sted/Hav/59,13808_10,41891/

Du kan klikke i kartet og få opp prognoser. har ikke sjekket hvor nøyaktige disse er.

Men har en oppfattning av at de gir en god pekepinne.

Kl 18.00 er prognosen på -10 cm.

Spurte meteroligisk institutt om hva som var referansen for vannstand.

Fikk dette svaret:

Oseanografene er sikkert de beste til å svare på dette, men for meg ser det ut som det er middelvann som er referansen. Middelvann defineres som gjennomsnittlig vannstand på et sted over en 19 års periode.

Håper dette er til hjelp

Redigert av Lett match (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fra http://vannstand.statkart.no/ord.php?var=S#sjøkartnull :

sjøkartnull

referansenivå for dybder i sjøkartene og høyder i tidevannstabellen

MERKNAD − Fra 1. januar 2000 har de fleste Nordsjølandene innført laveste astronomiske tidevann (LAT) som felles referansenivå for dybder i sjøkartene. I områder der tidevannsvariasjonene er små i forhold til værets virkning på vannstanden, kan det nye sjøkartnull av sikkerhetsgrunner legges lavere enn LAT. I Norge gjelder dette spesielt Sørlandskysten og Oslofjorden, hvor vannstanden i lange perioder (gjerne 1-2 uker) kan ligge lavere enn LAT. Det nye sjøkartnull er av denne grunn lagt 30 cm lavere enn LAT i indre Oslofjord (innenfor Drøbaksundet) og 20 cm lavere enn LAT langs kysten fra svenskegrensen til Utsira. For resten av landet, inkludert Svalbard, er sjøkartnull sammenfallende med LAT.

Mer informasjon her

Du finner tidevannet for (nesten) en hvilken som helst posisjon lang kysten her: http://vannstand.statkart.no/skjema3.php

Bundin er bátleysur maður

Den dagen vi har seks høyvann på en dag er vi så nær sola at vannet vil være kokt vekk allikevel.

Det er vel forskjell på den påvirkningen månen (tidevannet ) har på vannstanden og iden påvirkningen vind strøm og trykk har. Slik jeg forstår marinogrammet på sidene til yr så gir de en prognose på vannstanden ikke bare på tidevannet.

På sjøen er det den aktuelle klaringen til bunnen som er viktig, og da spiller også bølgene inn, med 4 meter bølger kan en grunne på 1 m (i følge sjøkartet) bli ubehagelig også når det er høy vannstand, selv om båten bare stikker 0,5 m.

Tidevannet har vel kun 2 topper og 2 bunnpunkter iløpet av et døgn, selv om de ikke følger nøyaktig en 24 timers syklus.

Vannstandenkan ha flere topp og bunn punkter grunnet strøm, vind og lufttrykk.

Så da blir spørsmålet: Hva mener vi med høyvann?

Tidevannet skyldes at månen og solen trekker vannet i havet mot seg.

Dette skaper en konstant tidevannsbølge.

Når den er på det høyeste - på et gitt sted - noe som skjer 2 ganger i døgnet ca ( syklusen er litt lenger enn 12 timer ) - er det flo - eller høyvann

vind og strøm påvirker selvsagt vannstanden på et gitt sted - men ikke tidevannet - det er som nevnt ovenfor avhengig av utenomjordiske krefter :saint:

men - høyvann er altså høyvann

Redigert av Nils1 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...