Jump to content

Vann i motoroljen Mercruiser 4,3l V6 1996


Knut T.

Recommended Posts

Hjelp !!

Da jeg var i båten i går og skulle sjekke oljen, var denne helt grå. :headbang: Kan det være toppakningene?

Det har heller ikke vert skiftet risere eller manifoiler, men om disse er defekt skulle vel ikke vannet gått i oljen direkte, men inn på toppen via ex. manifoilen.

Jeg har skiftet olje og filter i dag, og etter å ha kjørt starteren litt og kontrolert er der fortsatt antydning til grått, men jeg må kanskje skifte en gang til for å få ut allt.

Noen som har hatt erfaring med dette?? :nonod:

Det kan vel ikke bare være kondens? Båten har vert lite brukt i sommer, og det har vert svært fuktig her på vestlandet.

Byttet olje og filter ivår, og etterfylte litt en gang senere i sommer, da var allt ok.

Motoren er en 4,3 l V6, bensin fra 1996 og står i en Bayliner 2355 ciera.

 

mvh

Knut

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Vil nok tro det ja :yesnod: Hvis du har oljekjøler, så kan det være en feilkilde også, men oljetrykket er mye høyere enn vanntrykket på sjøvannet :smiley: Tror ikke det er kondens, for da ville det nok nesten regnet kondens inni motoren

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Vil nok tro det ja :yesnod: Hvis du har oljekjøler, så kan det være en feilkilde også, men oljetrykket er mye høyere enn vanntrykket på sjøvannet

 

Der er ikke oljekjøler på motoren. Jeg ser av servicemanualen at der finnes noen modeller som har en oljekjøler for servo-oljen montert på en vannslange, men jeg ser ikke dette hos meg, og dette skulle jo i alle fall ikke havne i bunnpannen.

 

manifoiler og risere må nok skiftes de er nok gjenom der vannet er komet på din motor.

 

Trodde ikke at vannet ville gå i bunnpannen da. I alle fall ikke så mye. Det ville vel ligget oppå stemplene, og bli blåst ut eksosen igjen ved oppstart. Men noe kan vel renne forbi stempelfjærene. Uansett er det nok ikke særlig bra med saltvann der! :cryin:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Jeg var i båten i dag, og skrudde av den ene manifoilen med riser, og det såg ikke helt bra ut. :eek:

 

p1010732.jpgp1010733.jpg

p1010734.jpgp1010735.jpg

 

Det har tydelig vert vann på toppen, men det ser ut som at det er bare babord manifoil som har hatt vannintrenging ennå :rolleyes:

Men jeg vil bytte allt. Gjør arbeidet selv. Det tok bare ca ett kvarter å skru av den ene.

 

Har fått pris hos Båtsenteret, Haugesund på kpl. sett med pakninger og bolter.

Kr. 12894,-

Har sjekket litt rundt på nettet på uorginale deler, men de er faktisk en del dyrere :crazy:

Noen som har ett godt tips om noe rimeligere?

Har også sett på USA. Der kan jeg få det komplett for ca 800$. Omregnet til norske kr. skulle det bli ca 4800,- + moms og frakt.

Er der noen som har vert borti frakter fra USA på slike ting. (Det veier jo en god del kilo)

 

Knut

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Settet fra R/T fritid er ikke inkludert spacerblokker som du trenger for å forhindre vanninntrenging. Da blir pakningene og og boltene feil, så da er du nært opp mot originaldeleprisen uansett.

Frakt fra USA i dette tilfellet er ikke mye å trakte etter...

For øvrig er det et firma i Sverige som annonserer en del på finn som selger komplette eksossett for en overkommelig pris.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sett på priser hos Ravns garasje. De er omtrent eksakt like de jeg har fått i Haugesund. Så med frakt for ett kolli på ca 100 kg. vil jeg komme dårligere ut

Men RT-Fritid har en bra pris på sett.6990,- + spacersett med bolter kjøpt lokalt for 2590,- ender jeg opp med 9580,- + frakt på manifoilene.

Der kan det være noe å spare. :flag:

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Er det et generelt korrosjonsproblem med 4 takt?

 

Se også tråd som jeg la ut om min 4 takt Mercury 90 HK outboard.

 

Håper ikke det. I såfall vil det eksplodere blant sinte kunder de neste årene. 4 takt outboard er jo ganske nye i markedet i motsetning til in boards motorer.

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor lang er snitt levetiden i saltvann på riser og manifold på mariniserte GM og Ford bensin motorer? ca 10 år?

 

Mercruiser anbefaler 5-7 år før preventivt bytte, med årlig inspeksjon.

 

Som et tips for å forlenge levetiden nevnes det at man de siste 5-10 minuttene av hver tur holder minst 1300 rpm for å tømme manifolder og risere for dråper som blir dratt tilbake fra kjølevannet ved lavere turtall.

Link to post
Share on other sites

Klikket på linken til hjemmesida di Knut T, ble redirected i en retning jeg ikke var komfortabel med. Kan du si noe om dette?

 

Det ser jeg, men dette er noe som bare skjer om du klikker på linken her på båtplassen. Om jeg går inn på siden via vanlig internett er den ok.

Jeg har fjernet linken nå, men ser den ligger igjen på tidligere innlegg.

Aner ikke hva dette er, men det må være noe som har skjedd her. :confused:

 

Nå fikk jeg slettet linken.

Redigert av Knut T. (see edit history)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

Har nettopp vært igjennom det samme som deg.Merc. 4,3 l 1997 m.

Skrudde motoren i sin enkelt deler, trodde først at det var toppakning.Måtte demontere motoren fordi den var stappfull av rømme lignende stoff.Vasket/ steamet motoren , skrudde sammen med nye pakninger osv.

Det viste seg at det var styrbord eksosriser som var opprustet innvendig.Har kjøp nye i USA ca 5700 + 600 kr i frakt til Oslo. De kommer vel på onsdag. Har jeg skulle sendt de med fly hadde frakt kommet på $ 500.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Etter 14 dager i syden for å samle styrke, har jeg nå fått alle delene og skal montere dette i morgen.

Jeg bestillte manifoildsett med risere fra Rt-Fritid. Fikk de levert på døren etter 3 dager. :yesnod: Spacerene fulgte ikke med, og de var billigere orginalt, men de tok det 1,5 uke å få :crazy:

Det eneste problemet med riserene fra RT-fritid var at det var ett ekstra gjenget hull på toppen på hver riser (noe det ikke var på de gamle) og til disse hullene fulgte det ikke med blindplugger :cryin:

Men heldigvis, etter en runde hos en rørhandel ordnet dette seg. Jeg fikk messingplugger som passet på gjengene. :flag:

Frakten fra Rt- kom på 450.- levert på døren. (4 kolli og ganske mange kilo)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

Ja, når jeg skiftet på en 5 liter v-8 var det også flere plugghull en på de orginale, måtte nytte gamle plugger for å komme i mål da det ikke fulgte tilstrekkeligt med, mine deler var forøvrig Sierra, viste seg i ettertid at de var like dyre som orginale :puke: Tror jeg betalte nesten 14000,- for 2 manefoiler, spacere og risere (kne) til den motoren.

 

Mitt problem var forøvrig kjøleproblem på ene siden grunnet igjentærte kanaler, gummimuffen smeltet og jeg trodde ett øyeblikk det var full fyr i motor, det var uhyggelig. :ghost:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...