Knut T. Startet 14.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2009 Hjelp !! Da jeg var i båten i går og skulle sjekke oljen, var denne helt grå. Kan det være toppakningene? Det har heller ikke vert skiftet risere eller manifoiler, men om disse er defekt skulle vel ikke vannet gått i oljen direkte, men inn på toppen via ex. manifoilen. Jeg har skiftet olje og filter i dag, og etter å ha kjørt starteren litt og kontrolert er der fortsatt antydning til grått, men jeg må kanskje skifte en gang til for å få ut allt. Noen som har hatt erfaring med dette?? Det kan vel ikke bare være kondens? Båten har vert lite brukt i sommer, og det har vert svært fuktig her på vestlandet. Byttet olje og filter ivår, og etterfylte litt en gang senere i sommer, da var allt ok. Motoren er en 4,3 l V6, bensin fra 1996 og står i en Bayliner 2355 ciera. mvh Knut Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Bartesam Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 (redigert) Vil nok tro det ja Hvis du har oljekjøler, så kan det være en feilkilde også, men oljetrykket er mye høyere enn vanntrykket på sjøvannet Tror ikke det er kondens, for da ville det nok nesten regnet kondens inni motoren Redigert 14.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
ibizafan Svart 14.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 manifoiler og risere må nok skiftes de er nok gjenom der vannet er komet på din motor. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Knut T. Svart 14.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2009 Vil nok tro det ja Hvis du har oljekjøler, så kan det være en feilkilde også, men oljetrykket er mye høyere enn vanntrykket på sjøvannet Der er ikke oljekjøler på motoren. Jeg ser av servicemanualen at der finnes noen modeller som har en oljekjøler for servo-oljen montert på en vannslange, men jeg ser ikke dette hos meg, og dette skulle jo i alle fall ikke havne i bunnpannen. manifoiler og risere må nok skiftes de er nok gjenom der vannet er komet på din motor. Trodde ikke at vannet ville gå i bunnpannen da. I alle fall ikke så mye. Det ville vel ligget oppå stemplene, og bli blåst ut eksosen igjen ved oppstart. Men noe kan vel renne forbi stempelfjærene. Uansett er det nok ikke særlig bra med saltvann der! Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
SvartRøyk Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 (redigert) Knut T. Sjekk dokumentarkivet, la inn en feilsøkingsrutine under "Diverse dok" Redigert 15.Oktober.2009 av SvartRøyk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Knut T.Sjekk dokumentarkivet, la inn en feilsøkingsrutine under "Diverse dok" Har gått igjenom hele arkivet, diverse dokumenter, men finner ingenting. Hva er overskriften? Knut Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Knut T. Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Jeg fannt det nå, men under MOTOR takk Knut Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Knut T. Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Jeg var i båten i dag, og skrudde av den ene manifoilen med riser, og det såg ikke helt bra ut. Det har tydelig vert vann på toppen, men det ser ut som at det er bare babord manifoil som har hatt vannintrenging ennå Men jeg vil bytte allt. Gjør arbeidet selv. Det tok bare ca ett kvarter å skru av den ene. Har fått pris hos Båtsenteret, Haugesund på kpl. sett med pakninger og bolter. Kr. 12894,- Har sjekket litt rundt på nettet på uorginale deler, men de er faktisk en del dyrere Noen som har ett godt tips om noe rimeligere? Har også sett på USA. Der kan jeg få det komplett for ca 800$. Omregnet til norske kr. skulle det bli ca 4800,- + moms og frakt. Er der noen som har vert borti frakter fra USA på slike ting. (Det veier jo en god del kilo) Knut Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
princess 412-2 Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 (redigert) rt fritid tror jeg kjører enn kampanje nå på komplette sett til ca 7000,- legger ved en link : http://www.rt-fritid.no/shop/products.asp?...47&pid=1820 Redigert 16.Oktober.2009 av cigarette (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Settet fra R/T fritid er ikke inkludert spacerblokker som du trenger for å forhindre vanninntrenging. Da blir pakningene og og boltene feil, så da er du nært opp mot originaldeleprisen uansett. Frakt fra USA i dette tilfellet er ikke mye å trakte etter... For øvrig er det et firma i Sverige som annonserer en del på finn som selger komplette eksossett for en overkommelig pris. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Ben Sin Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Og jeg vil anbefale en mail/telefon til Ravns Garage. Alltid god service og gode priser. Du finner forresten priser i nettbutikken på deres hjemmeside. Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Og jeg vil anbefale en mail/telefon til Ravns Garage. Alltid god service og gode priser. Du finner forresten priser i nettbutikken på deres hjemmeside. Jepp!!! sats på Ravn,spør etter Bent! Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Bearded Beast Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 http://www.amatrading.no/ har stort utvalg og gode priser. Dårlig nettside så du må nok ringe. Også har vi http://www.eurofritid.no/ enormt utvalg. Nettbutikken er nede men du finner en fpd katalog med priser Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Jeg har sett på priser hos Ravns garasje. De er omtrent eksakt like de jeg har fått i Haugesund. Så med frakt for ett kolli på ca 100 kg. vil jeg komme dårligere ut Men RT-Fritid har en bra pris på sett.6990,- + spacersett med bolter kjøpt lokalt for 2590,- ender jeg opp med 9580,- + frakt på manifoilene. Der kan det være noe å spare. Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Sjøfalk Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 (redigert) Er det et generelt korrosjonsproblem med 4 takt? Se også tråd som jeg la ut om min 4 takt Mercury 90 HK outboard. Håper ikke det. I såfall vil det eksplodere blant sinte kunder de neste årene. 4 takt outboard er jo ganske nye i markedet i motsetning til in boards motorer. Sjøfalk Redigert 16.Oktober.2009 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Hvor lang er snitt levetiden i saltvann på riser og manifold på mariniserte GM og Ford bensin motorer? ca 10 år? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Knut T. Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Hvor lang er snitt levetiden i saltvann på riser og manifold på mariniserte GM og Ford bensin motorer? ca 10 år? 10-12 år kan nok stemme. Min motor er 13 nå, og se hva som skjer. Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Whistler Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Hvor lang er snitt levetiden i saltvann på riser og manifold på mariniserte GM og Ford bensin motorer? ca 10 år? Mercruiser anbefaler 5-7 år før preventivt bytte, med årlig inspeksjon. Som et tips for å forlenge levetiden nevnes det at man de siste 5-10 minuttene av hver tur holder minst 1300 rpm for å tømme manifolder og risere for dråper som blir dratt tilbake fra kjølevannet ved lavere turtall. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Whistler Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Klikket på linken til hjemmesida di Knut T, ble redirected i en retning jeg ikke var komfortabel med. Kan du si noe om dette? Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Knut T. Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 (redigert) Klikket på linken til hjemmesida di Knut T, ble redirected i en retning jeg ikke var komfortabel med. Kan du si noe om dette? Det ser jeg, men dette er noe som bare skjer om du klikker på linken her på båtplassen. Om jeg går inn på siden via vanlig internett er den ok. Jeg har fjernet linken nå, men ser den ligger igjen på tidligere innlegg. Aner ikke hva dette er, men det må være noe som har skjedd her. Nå fikk jeg slettet linken. Redigert 16.Oktober.2009 av Knut T. (see edit history) Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
Ben Sin Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Har du tenkt å ha denne båten en stund til vil jeg anbefale deg å vurdere lukket kjøling nå når du spanderer nye manifolder og risere. Ved et eventuelt salg er dette også et veldig stort pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Vikakar Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Hei, Jeg kjøpte ny båt i fjor og skiftet raisere spasere og manifioler. De gamle er like fine du kan få kjøpt alt sammen for 3000.-kr Motoren er Mercruiser 4.3 V6 Er du interesert så bare si i fra. Sitér dette innlegget Bekymre deg ikke for det som er forbi, vend deg mot det som kommer. Link to post
emma 10 Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Hei. Har nettopp vært igjennom det samme som deg.Merc. 4,3 l 1997 m. Skrudde motoren i sin enkelt deler, trodde først at det var toppakning.Måtte demontere motoren fordi den var stappfull av rømme lignende stoff.Vasket/ steamet motoren , skrudde sammen med nye pakninger osv. Det viste seg at det var styrbord eksosriser som var opprustet innvendig.Har kjøp nye i USA ca 5700 + 600 kr i frakt til Oslo. De kommer vel på onsdag. Har jeg skulle sendt de med fly hadde frakt kommet på $ 500. Sitér dette innlegget Link to post
Knut T. Svart 24.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.November.2009 Etter 14 dager i syden for å samle styrke, har jeg nå fått alle delene og skal montere dette i morgen. Jeg bestillte manifoildsett med risere fra Rt-Fritid. Fikk de levert på døren etter 3 dager. Spacerene fulgte ikke med, og de var billigere orginalt, men de tok det 1,5 uke å få Det eneste problemet med riserene fra RT-fritid var at det var ett ekstra gjenget hull på toppen på hver riser (noe det ikke var på de gamle) og til disse hullene fulgte det ikke med blindplugger Men heldigvis, etter en runde hos en rørhandel ordnet dette seg. Jeg fikk messingplugger som passet på gjengene. Frakten fra Rt- kom på 450.- levert på døren. (4 kolli og ganske mange kilo) Sitér dette innlegget Besøk min hjemmeside Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt) Link to post
SeaRaymond Svart 24.November.2009 Del på Facebook Svart 24.November.2009 Ja, når jeg skiftet på en 5 liter v-8 var det også flere plugghull en på de orginale, måtte nytte gamle plugger for å komme i mål da det ikke fulgte tilstrekkeligt med, mine deler var forøvrig Sierra, viste seg i ettertid at de var like dyre som orginale Tror jeg betalte nesten 14000,- for 2 manefoiler, spacere og risere (kne) til den motoren. Mitt problem var forøvrig kjøleproblem på ene siden grunnet igjentærte kanaler, gummimuffen smeltet og jeg trodde ett øyeblikk det var full fyr i motor, det var uhyggelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.