Renita Startet 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 14.Oktober.2009 Hei, I dag når jeg skulle kjøre ferskvann igjenom motoren min så la jeg merke til at kjølevannet fra motoren kom ut i mellom drevet og bakplaten. (se bilder) Er dette normalt? Jeg trodde at kjølevannet kom ut enten igjenom eksosen eller propellene, hva er riktig? MVH Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 På hver side nedert på drevskjoldet (plata som sitter på akterspeilet) er det 2 skråstilt "rør". Der skal det komme ut vann, resten går gjennom eksosbelgen. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
dorge Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Vet ikke med 290, men på 250 er det en ekstra slange som går fra eksosbendet og ut i overgangen. Men mesteparten av kjølevannet skal ut med eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Holmabåten Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Kjølevannet skal vel ut eksosen. Ser ut til at eksos belgen din er ødelagt. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Neida. Les innlegget til BEG. Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 (redigert) Kjølevannet går ut gjennom eksosbelgen og kommer til slutt ut i leppene rett over propellene. I tillegg er det 2 hull ut gjennom nedre del av platen som drevet er festet i som det også kommer kjølevann ut av dersom trykket blir stort i eksosslangen. Altså helt normalt at det kommer kjølevann her. I tillegg er det hull i eksosbelgen på undersiden, noe som gjør at det vil renne ut vann der. Dette hullet er der antakeligvis for å drenere ut vannet under opplag på land. Redigert 14.Oktober.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Brigg Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 Det trenger ikke være noe galt dette. Men disse hullene er et overløp som bla. skal slippe ut kjølevannet dersom eksosbendet gror igjen. Dersom det kommer mer vann enn tidligere kan det være på tide å sjekke eksosbendet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Aquadoren Svart 14.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2009 (redigert) Disse hullene er der vel for at det ikke er meningen at alt kjølevannet skal gjennom drevet. Grunnen til at kjølevannet går igjennom drevet er vel kjøling av drevet, og når denne er oppnådd med nok flow, går resten igjennom hullene. Redigert 14.Oktober.2009 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
Renita Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2009 Hei Takker for opplysende svar. Jeg konkluderer nå med at dette er normalt siden det kommer kjølevann ut både i nedkant av drevskjoldet og ut igjenom gummi leppene sammens med eksosen. Har også visuelt sjekket eksosbelgen (ny i fjor) og den ser heil og fin ut. MVH Bjørn. Sitér dette innlegget Link to post
ronnsol Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 Hei, på drevet mitt(280) er det også to hull i skjoldet som kjølevannet kommer i. Trodde i utgangspunktet dette var OK helt til jeg leste dette innlegget. PÅ drevet mitt kommer det ingenting ut av "leppen" på drevet. Vi det si at det er tett der? I såfall, hva må gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 På tomgang kommer det ingenting ut av leppen på min båt heller. Men gir du litt mer gass kommer det... Grunnen er som tidligere nevnt at vannet gjennom leppen kun er ment som kjøling til drevet, og på lavt turtall er ike dette så viktig. MAO så tror jeg ikke du skal bekymre deg Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
ronnsol Svart 19.April.2010 Link til dette innlegget Svart 19.April.2010 OK, godt å høre! Dog så er den ene slangen som ender ut på siden av skjoldet fillete. Er det nødvendig å bytte den, eventuelt er det noen "bruksanvisning" for å fikse dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.