Jump to content

Hvordan frostsikrer dere båter som overvintrer på sjøen?


2xDiesel

Recommended Posts

Hvorfor det? Gir en liten lunk fra en ovn i motorrommet nok til at det er + selv om det blir 10 - 15 minus ute?

Motor ligger jo delvis under havnivå,sjøen holder jo en del plussgr.selv om det blir 10-15 blå i lufta,så det blir ikke minusgr. i motorrom.Verre er det når båten ligger på land. :smiley:

Redigert av Pelle Parafin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er litt nyskjerrig her. Nå har jeg fått båten på land, og har frostsikret alt jeg kan komme på! Dere som overvintrer på vann, fryser ikke deres motorer?

Hvis du har trygg og isfri havn,ser jeg ikke vitsen i å ta båten på land.Tar den kun opp om våren for polering/bunnsmøring etc.Tror båtene har bedre av å ligge på sjøen enn på land, vinters tid. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har hatt båten ute flere vintre nå, veldig godt fornøyd med dette. Har også litt varme i båten for å unngå for mye kulde.

Selfølgelig skjer det som ikke skal skje at sikringen faller ut, når det er på det kaldeste, og det blåser istapper....

Da hadde jeg to minus rundt motor i sjekta. Kjendte på slangene at det var litt isgrøt i saltvannskretsen ombord. Men ikke nok til at det klarte å gjøre noe ugang med slanger eller frostplugger. heldigvis. Var likavel litt spendt når det tinte opp igjen!!

Men det gikk bra, så konklusjonen min er at det går helt fint på de vanlige vinterdagene, men kan godt følge med litt ekstra når det setter inn med 10 15 minusgrader, og vind..

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Motor ligger jo delvis under havnivå,sjøen holder jo en del plussgr.selv om det blir 10-15 blå i lufta,så det blir ikke minusgr. i motorrom.

 

Jeg ligger i bøye og vannbøtta med sjøvann i maskinrommet blir til is så jeg frostsikrer båten etter hver tur om vinteren.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg et Hylite varmerør og legg i motorrommet. Lyspærer er brannfarlige og slukner alltid på den kaldeste dagen, frostvakter har bevegelige deler som går i stykker før eller senere. Forsikringsselskapene er på tå hev etter flere båtbranner så jeg forstår ikke at noen tør å ha brannfarlige varmekilder ombord. Det blir garantert avkortning i forsikringen.

 

Nå er det også kommet varmerør som er vanntette i henhold til IP55.

 

Jeg har og en Air-dryr ombord som gir en lunk og som hjelper mot fukt.

 

Har hatt termometer i motorrommet og har målt mange minusgrader der selv om båten ligger i boblehavn. Da jeg oppdaget hvor kaldt det kunne bli så anskaffet jeg varmekilde.

Link to post
Share on other sites

Jeg har et inne/utetermometer i båten med utegiveren festet i motorrommet. Mine observasjoner de siste fem-seks år tilsier at selv med 14-15 minus ute er jeg fortsatt på plussiden i motorrommet. Jeg har vel vært nede i 0,5 pluss på det verste. Men nå har jeg den fordelen (i det minste på vinteren) at luftinntakene til motorrommet hos meg er på innsiden av kalesjen, slik at kald vind ikke slipper til i motorrommet. Hadde de vært utvendige, måtte jeg nok ha tettet dem med filler eller lignende for å holde kulden ute.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Svært sjelden med 14-15 minus der du bor. :smiley:

 

Ja, det forekommer helst på vinteren :lol::lol: .

 

Spøk til side, det har da vært flere perioder de siste vintrene hvor jeg har målt slike temperaturer. Riktignok hjemme, 87 MOH og 5 km fra båten. Utetemperatur ved båten har jeg ikke full kontroll på, da jeg som sagt har utetemp giveren i motorrommet :giggle: . Men jeg har ofte opplevd 5-10 minus inne i båten, og samtidig et par pluss i motorrom. I lange kuldeperioder har jeg vært nære på å kjøpe et varmerør til motorrommet. Men heldigvis, kulden gir seg hver gang før det blir riktig ille... :sweat:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båthavna vår er isfri. Har kun vært et lite tynnt islag på det kaldeste. Så det er ingen problemer å ligge ute om vinteren her vest. Likevel bruker de fleste en liten varmekilde i motorrommet. Mange bruker også varme i kabinen, og enkelte har innkoblet v.v.berederen. Dette fører til stort energiforbruk på anlegget her, selv om reglene sier maks 300W pr. båt med landstrøm.

Link to post
Share on other sites

Konserver motor, tøm vanntanken (ikke glem varmtvannstanken) steng pentrypumpa, demonter dusjslangen på badeplatformen(tøm og ta den inn i båten) og åpne kraner både i pentry og på badet slik at du får ut alt vann. Tøm septik-tanken og fyll på litt frostvæske som du pumper over i septikktanken og hell litt forsvæske i doen slik at pumpa ikke fryser.

 

I tillegg kan du bruke en frostvakt i motorrommet samt en keramisk vifteovn inne i båten slik at du får en bitteliten lunk og denne vifteovnen skaper også litt sirkulasjon i luften inne.

 

I tillegg til dette tar vi hjem, vaskemidler som ikke tåler frost og hermetikkbokser som kan fryse i stykker.

 

Andre tørre matvarer (mel, sukker, salt, pasta, knekkebrød, suppeposer, sausposer, krydderglass o.l.) blir i båten. Løft opp madrasser slik at det kan komme luft. Dyner og puter pakker vi ned i plastsekker som vi lukker tett (gjør dette mens det er varmt i båten og tingene er tørre). Alt annet av klær, sengetøy og håndklær ligger på sine plasser i skuffer og stuerom.

 

Når dette er gjort kan du trygt la båten ligge ute på vannet om vinteren.

 

Har aldri hatt noen problemer med dette og anbefales. Glad jeg slipper å tømme båten for alt mellom himmel og jord, noe som må gjøres dersom vinteropplaget er på land.

 

mvh

fru Charente

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for mange nyttige tips :smiley: Fikk høre et annet tips i dag, som dere sikkert allerede er klar over men synes det var så genialt at jeg forteller det likevell: Skal du skifte septik slanger som er tredd i alle slags vinkler og bøyer, litt byggskumm i hver ende og dagen etter kan du dra ut slangene uten å søle noe som helst :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det farlig å ha vann i kjølen? det har uheldigvis kommet en del litere nede i kjølen, så lurte på om det er farlig for båten sin skyld.

 

Har lensepumpe, men bare nedsenkbar og den kommer ikkje til helt neders.

 

Hva burde e gjøre? Fjerne det eller la det ligge. og Vis, hvorfor er fjerne.

 

Nei, har ikkje varme i båten.

 

Mvh Even

Link to post
Share on other sites

Har du mye vann i kjølen så bør det fjernes. Hvis det er bare litt som ikke pumpa pumper ut så gjør detnok ikke noe. Hvis du ikke kommer til med vanlig pumpe så kan du bruke en vakumpumpe. Slik som man tømmer olje med. Da kan du rett den tunne langen ned i bunnen av kjølen og suge opljen opp med denne.

Går ikke noe av dette og det er mye vann så hell en skvett med frostvæske i da vel, da fryser det i hvertfal ikke :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Solkongen: Tenker du på konservering av sjøvannskjølingen så er det enkelt hvis du har sjøvannsfilter med skrulokk. Da stenger du bunnventilen, starter motoren, heller på ferskvann for å spyle gjennom og heller frostveska nedi til slutt. Stopp motoren når det kommer frostveske ut i ekshausten. Da skulle det være frostbeskyttelse i motorblokka og hele systemet. Jeg har brukt 6 liter frostveske kjøpt på Biltema i sjøvannkjølesystemet (tot. kr 198,- = billig forsikring). Men jeg står på land i år.

Noen har laget T-stykke med egen kran på sjøvannsinntaket og kobler ferskvannslange på der med enden nedi et kar. Ellers samme framgangsmåte som over.

Link to post
Share on other sites

.......Noen har laget T-stykke med egen kran på sjøvannsinntaket og kobler ferskvannslange på der med enden nedi et kar. ............

Anbefales sterkt! Dette systemet kan også brukes til andre ting. Har allerede reddet meg ut av to situasjoner med det. En gang til å blåse rent kjølevannsinntaket og en gang til nødlensing da lensepumpene streiket.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Frostsikringen av Hulda består av en 250 W panelovn i motorrommet og en skvett frostvæske i toalettet. Det er greit å ha litt sirkulasjon i atmosfæren ombord. Jeg tror ikke if... tilter over den panelovnen som er tillatt i et hvert hus. Den er skrudd fast permanent.

 

Skal jeg jobbe ombord, setter jeg i sving en vifteovn som ikke kan ta fyr. Ligner på CO 32-8647, bare at min er tidligere modell som ikke er så kraftig. Tror den er 1- og 2 kW m/termostat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...