Jump to content

Lading av AGM og blybatteri, med 1 lader


Junke

Recommended Posts

Hei

jeg har byttet forbruksbatteriene mine til AGM.

D.v.s at jeg har ett startbatteri (bly syre), og en bank med AGM batterier.

 

Problemert er at disse skal ideellt ha ulik ladespenning. Jeg er anbefalt å bruke 14,8 i ladespenning på AGM batteriene (fra leverandør)

Da må jeg endre programmeringen på laderen. Men dette er vel litt høy spenning for startbatteriene? (laderen har 3 utganger, men kan kun settes til å være lik på alle batteriene)

Hvordan har andre løst dette?

 

Separat lader for startbatteri? Event bytte det også.

 

Atter ett innlegg ang lading og batterier, men innspill mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Startbatteriet tappes så lite ved start at det vel strengt tatt ikke trenger å lades med landstrøm. Jeg ville heller ha kuttet ut ladingen på startbatteriet enn å lade det med 14,8 volt. Alternativt kjøpe en av de minste C-tek laderne til startbatteriet hvis du absolutt vil ha vedlikeholdslading på dette...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg synes 14,8 volt på AGM-batterier høres for mye ut. Hvis jeg ikke husker fullstendig feil skal AGM-batterier ha litt lavere spenning enn bly-batterier. I manualen til laderegulatoren min, så ser jeg at den er programert til 14,38 på float-lading for AGM-batterier. Tror jeg ville dobbeltsjekket at disse skal ha så høy ladespenning. Regner med at det står en lapp på batteriene om hva ladespenningen skal være.

 

lading av startbatteriet løser du fint som index nevner eller alternativt sette inn en balmar duo-charge (balmar.net). Tror den koster 2-3000 kroner. Da får startbattteriet den ladingen det trenger, men mest sannsynlig kommer du langt med en enkel landstrømlader da det uansett ikke er stort behov for å lade startbatteriet.

Link to post
Share on other sites

Floating på AGM skal ikke overstige 13.6v der dem kan tørkes ut ved høyere spenn. 13,5 er fornuftig til dem. 14,8 under bulk kan gå men jeg bruker heller 14,6 som maks grense, ellers kan man redusere levetiden. På min egen båt aktiveres lading til startbatteri via converter når motor går, ser ikke hensyn med videre lading på de batteriet.

Link to post
Share on other sites

I manualen til laderegulatoren min, så ser jeg at den er programert til 14,38 på float-lading for AGM-batterier.

14,38 float ! Altfor høyt.

13,48 mener du kanskje, med 14,38 float kommer batteriene til å kokes istykker.

Float er vedlikeholdsladingen.

Du mener kanskje bulk eller absorsjonslading ? Det er noe annet.

 

 

Link to post
Share on other sites

beklager det var bulklading jeg mente. Leste feil, men jeg har aldri hørt om AGM-batterier som skal ha så mye som 14,8 volt. Dersom leverandøren mener dette og du evt. får noe skriftlig på det, så er det jo bare å kjøre på, men jeg utelukker ikke at så høy spenning vil bidra til å redusere levetiden betydelig. JEg mener at combi-inverteren min (mastervolt 100 amp. lader) lader med maks 14,3, muligens 14,4 volt på AGM-batterier når batteriene ligger langt nede. Det er fortsatt langt fra 14,8

Link to post
Share on other sites

Hei

Mulig jeg var litt uklar, 14,8V er topp spenningen, i en periode på maks 4t. Spørsmålet er jo hva dette gjør med start batteriet

 

se her hva leverandør/importør svart på mitt spørsmål, ang hvilken lade programm jeg burde bruke på mine batterier:

 

Da batteriene du har kjøpt her er av AGM ( Absorbed Glass Mat.) type, og betegnes ved å ha meget høyt calsiuminnhold, vil jeg anbefale program nr. 2 ( Position 2.) Det kan virke litt forvirrende, i og med at laderen har eget program det står ”sealed lead batteries” på….. Men batteriene du har kjøpt beskrives på to ulike måter ”sealed lead acid batteries” eller ”VRLA” ” Valve regulated lead acid batteries”. Uansett vil disse batteriene oftest ønske en høyere ladespenning enn tilsvarende batterier med flytende veske, og ”position 2 blir derfor riktig.

 

Under er også deler av spec på batteriet, samt ett bilde som viser lade syklusen på det programmet som ble anbefalt

 

Charge Methods: Constant Voltage Charge 77oF(25oC)

Cycle use 14.4~14.7V

Maximum charging current 30A

Temperature compensation -30mV/oC

Standby use 13.6~13.8V

Temperature compensation -20mV/oC

 

capture3.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...