Jump to content

Rustsprengt sylinder-del, Marna K (8-11hk) Kan dette repareres?


gragaasa

Recommended Posts

Hei,

som tittelen så lurer jeg på om det er mulig å reparere sylinderdelen på min Marna K ettersom den dessverre har stått i mange år uten frostvæske på motoren (sikkert 15 år eller mer)

Jeg har ikke fått sett så nøye på skadene enda, men skal begynne å demontere motoren for overhaling så snart jeg får tid.

 

Bilder av motoren er å finne i prosjekttråden min, men det er dessverre ingen bilder av skadene; https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=20333

 

Jeg skal ta bilder av skadene så snart som mulig, men dersom noen har tips og råd så hadde det vært flott :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja det er vannkappa som er sprengt, jeg kom bare ikke på det riktige ordet i det jeg la inn emnet. Jeg har som sagt ikke fått demontert noe enda nei, men skal vel få gjort dette til neste uke. Jeg drar en tur til verkstedet og tar et bilde eller to også, så får jeg lagt det inn her. Det ser rimelig stygt ut, uten et jeg har sett andre skader av denne typen.

 

Men det er med andre ord lys i enden av tunnelen, og det vil være mulig å lappe det sammen?

Link to post
Share on other sites

Vannkappa sprenges fordi den er "sprengfull" av rust. Er den sprukket over store deler, spørs det selvfølgelig om den lar seg redde. Jeg har lest om en motor med påsveiset ny vannkappe, riktignok en en-sylindret motor, men det fungerte fint. En slik løsning innebærer jo mye arbeid da. Men uansett må du, før du lapper, på et eller annet vis få ut rusten av kappa, slik at vannet kan sirkulere i den.

gon

Link to post
Share on other sites

Ser ut som den har fryst i stykker :confused:

Det var det første jeg også tenkte, men så leste jeg på nettsidene til Marna, og der står det dette:

 

"Et vanlig problem om vinteren er at det er rust i kjølekappa, og når motoren blir tappet for vinteren, får rusten tilgang på mer oksygen og fortsetter å ruste (rust utvider seg 7 ganger, i forhold til hva det var), og kan sprenge i stykker motoren. Det er ikke nok om du kjører gjennom med ferskvann og/eller frostvæske. Fyll opp kjølesystemet med frostvæske, som hindrer korrosjon!"

 

Men jeg har ikke konstatert at det er rust enda, så vi får se når jeg får åpnet motoren.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...