gragaasa Startet 15.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 15.Oktober.2009 Hei, som tittelen så lurer jeg på om det er mulig å reparere sylinderdelen på min Marna K ettersom den dessverre har stått i mange år uten frostvæske på motoren (sikkert 15 år eller mer) Jeg har ikke fått sett så nøye på skadene enda, men skal begynne å demontere motoren for overhaling så snart jeg får tid. Bilder av motoren er å finne i prosjekttråden min, men det er dessverre ingen bilder av skadene; https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=20333 Jeg skal ta bilder av skadene så snart som mulig, men dersom noen har tips og råd så hadde det vært flott Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 15.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Opp og hopp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Svart 15.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2009 Det er vel vannkappa som er rustsprengt da, ikke sylinderforingene. Vannkappa kan du lappe med et eller annet. Den står ikke under noe høyt trykk, men fjern rusten først. Har du tatt av toppen og sett hvordan foringene ser ut? gon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Ja det er vannkappa som er sprengt, jeg kom bare ikke på det riktige ordet i det jeg la inn emnet. Jeg har som sagt ikke fått demontert noe enda nei, men skal vel få gjort dette til neste uke. Jeg drar en tur til verkstedet og tar et bilde eller to også, så får jeg lagt det inn her. Det ser rimelig stygt ut, uten et jeg har sett andre skader av denne typen. Men det er med andre ord lys i enden av tunnelen, og det vil være mulig å lappe det sammen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gon Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Vannkappa sprenges fordi den er "sprengfull" av rust. Er den sprukket over store deler, spørs det selvfølgelig om den lar seg redde. Jeg har lest om en motor med påsveiset ny vannkappe, riktignok en en-sylindret motor, men det fungerte fint. En slik løsning innebærer jo mye arbeid da. Men uansett må du, før du lapper, på et eller annet vis få ut rusten av kappa, slik at vannet kan sirkulere i den. gon Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hasla 26 Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Husker fra gamle dager på gamle sleipner motor jeg hadde,toppen var sprekt litt vi brukte araldit lim.Dette gikk bra lenge som jeg hadde denne. Sitér dette innlegget Jeg er også en klakkør og er stolt av dette. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Kan dette fikses spør du...og så venter vi på bilder vi...... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Kan dette fikses spør du...og så venter vi på bilder vi...... Da fikk jeg endelig ordnet bilder: Som man ser best på siste bildet så er hele den ene "lang"-veggen sprengt ut i bunnen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon48 Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Demonter, er det fortsatt godt med gods igjen , få det sveist.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Ser ut som den har fryst i stykker Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon48 Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Enig med siste taler.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Ser ut som den har fryst i stykker Det var det første jeg også tenkte, men så leste jeg på nettsidene til Marna, og der står det dette: "Et vanlig problem om vinteren er at det er rust i kjølekappa, og når motoren blir tappet for vinteren, får rusten tilgang på mer oksygen og fortsetter å ruste (rust utvider seg 7 ganger, i forhold til hva det var), og kan sprenge i stykker motoren. Det er ikke nok om du kjører gjennom med ferskvann og/eller frostvæske. Fyll opp kjølesystemet med frostvæske, som hindrer korrosjon!" Men jeg har ikke konstatert at det er rust enda, så vi får se når jeg får åpnet motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gragaasa Svart 5.Desember.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Desember.2009 Da har jeg kjøpt ny motor istedet. Link til tråden min med flere bilder for de interesserte: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry875286 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.