Jump to content

Tips og råd om hvordan få båten på opplagshenger i vannet!


fanntomas

Recommended Posts

Har kjøpt meg en opplagshenger til snekka mi. Denne har en høy kjøl, ca 90 cm fra vannlinja og ned. Hva er best eller mest normal måte å få båten på hengeren i vannet. den veier ca. 2 tonn. Er det mulig å vinsje den, eller må hele hengeren være fri fra båten i vannet, da må den i tilfelle dypt uti.

Link to post
Share on other sites

Tror du har et problem her. Hjullagre og eventuelle bremser liker dårlig sjøvann. Med 90 cm. kjøl må du dypt med hengeren. Hvordan er bunnen? Klarer du å dra den opp med 2 tonns vekt på og hengerens vekt i tillegg? En opplagshenger er vanligvis ikke beregnet for særlig transport. Har du mulighet for å la hengeren stå på land og løfte båten oppi?

Link to post
Share on other sites

vi har litt samme problemstilling når vi skal ha Ynglingen vår på land i hengeren. Løser det enkelt og greit ved at en truck løfter båten ut av vannet og setter den i hengeren.

 

Kan være det funker med å vinsje snekka de opp på hengeren - jeg tviler litt på det. Også skal du ha en ganske brukbar bil til å dra det hele opp rampa også. Blir fort dyrt om du brenner clutchen

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Den vanlige måten å gjøre dette på her oppe som vi har flo og fjære er å sette ut hengeren på fjæra, plassere båten oppå på flo, og dra hengeren opp på land med et langt tau. Regner med at en opplagshenger ikke har bremser. Da tåler hengeren det meste så lenge du spyler av saltvann og sørger for nok smøring av lager. Med langt nok drag og bratt nok fjære / rampe, kan det jo være mulig at du kommer dypt nok med bare å rygge hengeren uti også, men jeg tviler på det.

 

Vinsjing kan også funke, dersom hengeren er beregnet for det. Men det gir mye større belastninger både på båt og henger.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

som emilskj sier er det ihvertfall slik vi satte ut og tok opp båter i trøndelag når jeg bodde der.

 

da ble opplagshengerene betjent med traktor, så ingen problem med at det ble tungt. brukte og sleder endel, hehe, litt tyngre å dra men funka det og!

 

da det endelig ble støypt slip så kunne vi sette ut og dra opp båter uten å vente på å sette ut hengeren på fjæra. med tai u hengeren så har jeg fint dratt opp store/dype seilbåter og, går finfint. er nok litt verre med bil, bør ha en stor bil med lavtrinnskasse ihvertfall.

 

her i stavanger ser jeg lite til dette, blir brukt kran eller så er båtene så små at det ikke er noe problem..

Link to post
Share on other sites

se her kom det mange svar på kort tid :-)

Dette er en innsjø, så det er snakk om ferskvann her.

Skal bruke traktor til å dra den opp, og sette den ut, har båten i opplag i havna om vinteren, så det er snakk om å kjøre 200-300m med hengeren bare. Det er en slipp i havna, men den har jeg aldri kikket på, så jeg vet ikke helt åssen den er.

Jeg får ta en kikk på slippen, og kansje montere ruller, eller noe annet som båten kan gli greit på.

Poenget med at jeg fikk meg henger, var å slippe å betale for opptak og utsetting hvert år.

Redigert av fanntomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er det ei "strand" eller lignende med rimelig fast grunn så funker det greit å sette ut hengeren der å se om det blir dypt nok. ett tips er å lage ei stang som står opp fra hengeren, med ett merke så du ser ca når hengeren er dypt nok. må kanskje lage deg ett lengre stag til å ha mellom henger og traktor,men det ser du.

 

det er ikke laget en betong slip der da? slik at det er fint å kjøre ut med henger?

Link to post
Share on other sites

Det er ingen betongslipp i havna, men slipp med sandgrunn. Kan være jeg klarer det med 2.hjulsstrekk traktor, har ikke vært borti det før, så vet ikke hvor mye det skal til før den setter seg fast. Det vanskeligste er vel når jeg skal ha den opp vil jeg tro.

Er ikke veldig langgrunt heller.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0902.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0901.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0900.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/25/25930/img_0899.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hallo.

 

Jeg har båt på opplagshenger (i litt mer tvilsom utførelse enn din riktignok) som brukes for opptak /utsetting i ferskvann. Har tilgang på slipp, men siden jeg har både dyp kjøl og høyt plan på hengeren, kommer hengeren godt utenfor den støpte slippen og står på sandbunn når jeg skal ha båten på eller av. På grunn av at hengeren må så langt ut, har jeg laget en avtale med en kar med stor traktor, som kjøres så langt uti at vannet nesten berører kardangkassa på traktorens bakaksel. Jeg har en Viksund Sabbcruiser på 25 fot, og dette holder akkurat til å få opp båten, hvis jeg løfter båten litt i baugen idet jeg drar den så langt frem som mulig på hengeren.

 

Men det medfører, som det er blitt påpekt, at absolutt hele hengeren er under vann 2 ganger i året. Jeg har tilrettelagt for dette så godt jeg kan, ved å åpne hjulnavene, og proppe dem smekkfulle med fett, så det tyter ut. Dette gjorde jeg før første sesongen, og har ikke trengt å gjøre mer siden (har brukt hengeren i 7 år).

 

Så jeg ville ha sporet opp en fyr med (halv-stor) traktor som er villig til å hjelpe deg for en overkommelig kompensasjon, sikkert lurt å ha 4-hjulstrekk på den traktoren hvis du opererer på sandbunn. Da er det bare finne et sted det er passe brådjupt, så er du igang. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

for å komme langt nok ut med henger ( krever grei stigning selvsagt) så brukte vi ofte ett godt tau mellom henger og traktor, funka gull det! da slapp man å stappe felgene på traktoren i vannet, og man slapp å engste seg:)

 

bare husk å ha ett par tau festet på vogna som du fotøyer i båten når den dras opp, når jeg var hjemme i vår så skulle en sette ut båten sin, han hadde IKKE festet den til hengeren, sååå når vannet kom litt under hekken så skei den av og sklei den slippen på drevene! di hadde han jo heller ikke tiltet opp... kom fra det uten skader da, men kunne godt rast to drev der :o

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...