Skogens Konge Startet 18.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2009 Hei hopp! Tok opp snekker`n idag og skal igang med vask til uka, hva bruker dere til å vaske båten utvendig? Har en Hanto 24, vasket dekket med salo da jeg fikk den og det løste opp mye drit men saloen fjerner vel "fettlaget" så det burde vel kanskje poleres og vokses etterpå? Fint om dere kommer med litt erfaringer og gode råd her Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
Marida Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Hempel Gelcoat Cleaner i pulverform. Fra nå av skal jeg bruke dette bestandig Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Jeg vasker med Hempel Yacht Cleaner som jeg synes funker bra, og polerer etterpå. Dekket tar jeg med Sea Jet WashWax, det er jo ruglete og nytter ikke å polere. Misfarging av gelcoat fra f.eks. syrefaste beslag går det an å bleke bort med Hempel Teak Cleaner pulver, evt. Gelcoat Cleaner, hvis det er dét det heter. Er visstnok samme på begge boksene. Hugo får også bort mye rart, men det inneholder bittelitt slipemidler så vær forsiktig på blanke flater. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Vasker med Idealvask fra Selaclean. Selges i 5 literdunker til en fornuftig pris. Mener den ligger på rundt 200 kr for 5 liter. Dette er vaskestoff uten parafin og med mye voks i seg. Bruker det til å vaske med hele sesongen, bruker litt sterkere blanding når det trengs. Gir ihvertfall et topp resultat. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Jotun sin BÅTVASk er også bra. Ta litt i bøtta med godt varmt vann for vanlig vask. På gjenstridig møkk som er vanskelig å fjren kan du bruke litt direkte på svampen. Det du ikke får av med den polerer du bort med polish, eventuelt gelcoat rens. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Bruker det jeg har for hånden, sterk såpe / Pan glans / Seajet båtvask. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Kjøpte på sensommeren en tyktflytende båtsåpe fra Maguire. Virker bra den. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Blå Biotex!!! Kødder ikke. Funker som bare det Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
jo_no Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Zalo og swiffer Sitér dette innlegget Link to post
Skogens Konge Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Her var det mye gode tips og råd! Har vurdert Meguiars båtvask som Elmer bruker her, litt fordi jeg vurderer Meguiars One step etterpå, vet ikke hvor mye det har å si å bruke fra produkter fra samme leverandør men er verdt ett forsøk Er jo første året som båteier så er jeg ikke fornøyd med dette så er det jo bare å prøve noe annet neste år... MEN, Hugo som er nevnt her, funker den bra på ruglete flater? Dekket for eksempel? Sliter litt med litt møkk på enkelte felter på dekket...prøvd med salo men det gikk ikke...... Hvor får jeg evt kjøpt Hugo? Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
68 GT Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Jeg bruker "Hus og Båtvask" kjøpt hos Skovly Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
quantumduck Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 MEN, Hugo som er nevnt her, funker den bra på ruglete flater? Dekket for eksempel? Sliter litt med litt møkk på enkelte felter på dekket...prøvd med salo men det gikk ikke......Hvor får jeg evt kjøpt Hugo? Om Hugos tar dine flekker aner jeg ikke, men jeg har brukt det med hell på dekk ja. Det kan jo være en fordel at Hugos ikke inneholder avfetting (trur jeg), siden det er vanskelig å polere ruglete dekk etterpå. Men vær obs på at det kan matte ned bittelitt pga. slipemidler. Pleier bare å kjøpe hos Sørfonden Slipp i Oslo siden båten bor der, men Hugos har de sikkert de fleste steder som selger vaskemidler og bunnstoff og sliktno' til båt. Sitér dette innlegget Link to post
båtn2 Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Turtle Superwash rett på svampen fungerer veldig bra, den inneholder voks også. Sitér dette innlegget Quicksilver Link to post
S/Y Emma Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 (redigert) Hugos er vel om lag som flytande sandpapir å rekne... Det slit på gelcoat, men fy f... kor effektivt det fjernar flekkar og skit! Skrubba heile mi beige skuteside med Hugos i sommar, og då skifta ho bokstaveleg tala farge og vart kvit. Redigert 20.Oktober.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Viksund Bravo Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Er også imponert over Hugos sin effekt på skitne og falmede flater. Men hvor grov er den egentlig? Tilsvarer det en ordinær rubbing? Det er isåfall en mye enklere måte å rubbe på. Jeg polerer uansett etter bruk av Hugos. Blir kanskje litt for grovt å bruke på nye speilblanke båter, men på Viksunden, som stort sett har ligget ute året rundt frem til jeg kjøpte den, er det nok bra saker. Er iallefall ikke redd for noen gang å vaske meg gjennom gelcoaten. Jeg er ikke SÅ glad i å vaske Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
880 Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Grønnsåpe med kokende vann og forede hansker som tåler tempraturen, tar ikke alt menn mye. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
avmønstret5 Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Det kan være lurt å merke seg at at som virker "veldig bra" innholdet enten mye slipemiddel eller syre. Når det gjelder det siste bør en ikke vente for lenge med å spyle godt. Sitér dette innlegget Link to post
Skogens Konge Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Vaska utvendig med Meguiars Boat Wash idag, den tok endel av skitten men ser fremdeles der er noe som ikke går av enda....mulig dette må rubbes bort, vet ikke når dette ble gjort sist Flere som har opplevd det samme? Sitér dette innlegget Mvh Skogens Konge :) Link to post
tom-ass Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Seajet båtvask Den støtter jeg! Iallefall om det er den gule boksen! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Jabel Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Sordals kraftvask! Kommer på 5L- kanner. Funker perfekt. Billig i bruk, men veldig sterkt. Tar alt! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Zalo! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jabel Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Brukte Zalo i en kort periode, men den viste seg jo å være rustframkallende. Derfor gikk jeg over til Sordal! Mye rimeligere enn f.eks yrkesvask og Hd-vask. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Vel, jeg tenkte ikke på annet enn glassfiberbåt og ikke en båt som kunne ruste. Og til de vanskelige flekkene som Zalo ikke tar, bruker jeg Jiff skurekrem. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BMF Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Vinerkalk blandet op med sprit (low budget af Hempel Yacht Cleaner), prisen er 1/1000 del Gul Gelcoat renses med oxalsyre Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
Lars H. Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 Saltsyre er lettere tilgjengelig og ikke giftig som oxalsyre for den gule stripen i vannlinjen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.