Jump to content

Vaskemiddel for utvendig vask, hva bruker dere?


Skogens Konge

Recommended Posts

Hei hopp! :cheers:

 

Tok opp snekker`n idag og skal igang med vask til uka, hva bruker dere til å vaske båten utvendig? Har en Hanto 24, vasket dekket med salo da jeg fikk den og det løste opp mye drit men saloen fjerner vel "fettlaget" så det burde vel kanskje poleres og vokses etterpå?

 

Fint om dere kommer med litt erfaringer og gode råd her :flag:

Mvh

 

Skogens Konge :)

Link to post
Share on other sites

Jeg vasker med Hempel Yacht Cleaner som jeg synes funker bra, og polerer etterpå. Dekket tar jeg med Sea Jet WashWax, det er jo ruglete og nytter ikke å polere. Misfarging av gelcoat fra f.eks. syrefaste beslag går det an å bleke bort med Hempel Teak Cleaner pulver, evt. Gelcoat Cleaner, hvis det er dét det heter. Er visstnok samme på begge boksene.

 

Hugo får også bort mye rart, men det inneholder bittelitt slipemidler så vær forsiktig på blanke flater.

Link to post
Share on other sites

Vasker med Idealvask fra Selaclean. Selges i 5 literdunker til en fornuftig pris. Mener den ligger på rundt 200 kr for 5 liter.

Dette er vaskestoff uten parafin og med mye voks i seg. Bruker det til å vaske med hele sesongen, bruker litt sterkere blanding når det trengs.

Gir ihvertfall et topp resultat.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye gode tips og råd!

 

Har vurdert Meguiars båtvask som Elmer bruker her, litt fordi jeg vurderer Meguiars One step etterpå, vet ikke hvor mye det har å si å bruke fra produkter fra samme leverandør men er verdt ett forsøk :smiley:

 

Er jo første året som båteier så er jeg ikke fornøyd med dette så er det jo bare å prøve noe annet neste år...

 

MEN, Hugo som er nevnt her, funker den bra på ruglete flater? Dekket for eksempel? Sliter litt med litt møkk på enkelte felter på dekket...prøvd med salo men det gikk ikke......

Hvor får jeg evt kjøpt Hugo?

Mvh

 

Skogens Konge :)

Link to post
Share on other sites

MEN, Hugo som er nevnt her, funker den bra på ruglete flater? Dekket for eksempel? Sliter litt med litt møkk på enkelte felter på dekket...prøvd med salo men det gikk ikke......

Hvor får jeg evt kjøpt Hugo?

Om Hugos tar dine flekker aner jeg ikke, men jeg har brukt det med hell på dekk ja. Det kan jo være en fordel at Hugos ikke inneholder avfetting (trur jeg), siden det er vanskelig å polere ruglete dekk etterpå. Men vær obs på at det kan matte ned bittelitt pga. slipemidler.

 

Pleier bare å kjøpe hos Sørfonden Slipp i Oslo siden båten bor der, men Hugos har de sikkert de fleste steder som selger vaskemidler og bunnstoff og sliktno' til båt.

Link to post
Share on other sites

Hugos er vel om lag som flytande sandpapir å rekne... Det slit på gelcoat, men fy f... kor effektivt det fjernar flekkar og skit! :yesnod: Skrubba heile mi beige skuteside med Hugos i sommar, og då skifta ho bokstaveleg tala farge og vart kvit.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er også imponert over Hugos sin effekt på skitne og falmede flater. Men hvor grov er den egentlig? Tilsvarer det en ordinær rubbing? Det er isåfall en mye enklere måte å rubbe på. Jeg polerer uansett etter bruk av Hugos.

Blir kanskje litt for grovt å bruke på nye speilblanke båter, men på Viksunden, som stort sett har ligget ute året rundt frem til jeg kjøpte den, er det nok bra saker. Er iallefall ikke redd for noen gang å vaske meg gjennom gelcoaten. Jeg er ikke SÅ glad i å vaske :nonod::lol:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Vel, jeg tenkte ikke på annet enn glassfiberbåt og ikke en båt som kunne ruste. Og til de vanskelige flekkene som Zalo ikke tar, bruker jeg Jiff skurekrem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...