Jump to content

Skikk og Bruk - Ungdom i joller


PiperBill

Recommended Posts

Ufff.. Jeg ser så mye grisekjøring med ungdom i joller nå om dagen. Ikke bare det, men også småbarn som fyke rundt i gummibåter ut på skjærgården. Nå må jeg spørre om råd hos dere for det kan gjelde mine egne unger. Har to gutter, på 14 og 17 år, og i år kjøpte vi en 2.7mt RIB med 8 hesters påhengsmotor. Den klarer lett 15 - 20 knop. For de meste, så er det 14 åringen som kjøre, da eldste men er mindre interessert i båtliv i det hele tatt. Jeg har vært ganske steng nå det gjelder opplæring. De får ikke lov til og kjøre så det lages hekkebølger i nærheten av marina elle båter som ligge til land eller på anker. De skal holder seg unna båter som ligge og fiske, med mindre de kjører veldig pent forbi for å spørre om de har fått fisk. Jeg har også drillet de til å vær oppmerksom på hvor andre båter befinne seg og alltid alltid! se før de svinge. Generelle regler få vikeplikt osv har de også forstått. Men... de er jo ungdom og det er klart det er mest gøy nå man kjøre fort, med dette skjer for det mest på åpent vann og (så langt) uten sjenanse / plage for andre.

 

Lover og regler for kjøring av motorbåt er vi klar over men det er kanskje de uskrevne regler jeg er på jakt etter her. Skikk og bruk får ungdom gummibåter?

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Høres ut som du har gitt de en bra opplæring !

 

Her i Kristiansand er det ikke så mye ungdom i joller som er problemet for tiden.

Det er heller menn i 30-40 års alderen med store (raske) skjærgårdjeeper eller cabin cruisere.

Det er mye rart å se og noen kjører direkte uansvarlig.

 

Jeg var ute idag en tur (20 grader og litt sol :-), hadde lagt til i en liten vik der det også lå mange andre båter fortøyd mot svaberget.

 

Etter en stund kommer det en kjekkas i en Master snekke med hele familien, han holder god fart her inne hvor det er 3 knop grense. Resultatet blir ubehaglige bølger og noen må stramme opp tauene på båtene sine.

Heldigvis la han ikke til land, men forsvant relativt kjapt.

Sånne personer kunne ha godt av et kurs i båtskikk.

 

Dessuten er det endel brudd på styrbord regelen, men stort sett på trange steder, noe som ofte medfører kaos.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Jeg har også samme inntrykk/opplevelse slik som Janoho.

 

Husker spesielt en episode der det var en ganske svær cabincruiser som gravde opp masse sjø og lagde svære hekkbølger. Han lå rett foran oss inn i ett ganske trangt sund, hvor det er 5 knops grense (som han også ikke overholder) og plutselig så snur han 3-4 meter foran oss og lager de bølgene. Vi hadde da en liten 14 fots plastbåt og det er ikke veldig hyggelig når du ligger stille og rolig å får de bølgene fra alle kanter.

 

Synes ellers at ungdom i joller kjører ganske fornuftig, i hvert fall slik som jeg har opplevd det.

 

mvh

Jonhei

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent finnes det ikke egne uskrevne regler som gjelder kun for ungdom. Skikk og bruk for ungdom i joller er det samme som skikk og bruk for 30, 40, 50, 60, 70, 80 og 90 åringer.

 

Statistisk sett er de omtalte guttene på 14 og 17 blant de som oppfører seg bra på sjøen. Min erfaring er at 40-50 åringene er som har mest å hente på å sette seg inn i skikk og bruk.

 

For øvrig tror jeg de fleste 14 og 17 åringer ville reagere på å bli kalt småbarn. Oppførsel kan være et resultat av måten man blir behandlet på. Blir de behandlet som småbarn, oppfører de seg som småbarn.

Link to post
Share on other sites

Den klarer lett 15 - 20 knop. For de meste, så er det 14 åringen som kjøre, da eldste men er mindre interessert i båtliv i det hele tatt. Lover og regler for kjøring av motorbåt er vi klar over men det er kanskje de uskrevne regler jeg er på jakt etter her. Skikk og bruk får ungdom gummibåter?

 

Vel, jeg synes ikke en 14 åring har noe med å kjøre en båt som går så fort, uten en voksen med ombord. Du må ikke tro han gjør som du sier, for i fra det øyeblikk han er utenfor din synsvidde er det andre ting som styrer. -Det gjelder i hvertfall de fleste 14 åringer...

 

-Det er dessuten ulovlig, og du kan komme i strengt straffeansvar hvis noe skjer.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg synes ikke en 14 åring har noe med å kjøre en båt som går så fort, uten en voksen med ombord. Du må ikke tro han gjør som du sier, for i fra det øyeblikk han er utenfor din synsvidde er det andre ting som styrer. -Det gjelder i hvertfall de fleste 14 åringer...

 

-Det er dessuten ulovlig, og du kan komme i strengt straffeansvar hvis noe skjer.

Og, hvis kjøringen foregår på Vansjø risikerer poden å bli kastet på sjøen, om den ikke faller i smak hos det lokale politiet.   :cool:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Synes det virker som om du har gjort en god jobb med opplæring, 16 årsgrensen er det jo tydeligvis ingen som bryr seg om lenger, så om flere hadde gjort som deg hadde det nok hjulpet masse .

Har nettopp tilbragt endel tid i Olavssundet vest for KR.sand og må si det enkelt og greit:

 

DET VIRKER SOM OM GUMMIJOLLA FUNGERER SOM BARNEVAKT FOR FORELDRE SOM IKKE GIDDER Å TA SEG  AV UNGA SINE! :smash:

 

Det var til tider meget stor trafikk av store båter + rutebåt + at det lå en god del seilbåter på svai inne i bukta, midt oppi dette her freser det rundt en skare av 8-10 fots gummijoller i hastigheter rundt 20 knop.Med førere som i noen tilfeller ikke var fylt 12 år engang.

Kun et under at ingen ble skadet.

Jeg måtte selv slå full revers på snekka for å ungå å kjøre over en av gummijollene.Jeg hadde heldigvis ikke hastighet på mer enn et par knop.

Jeg har selv en datter som forløpig må nøye seg med å ro i familiens 10 fot gummijolle, den på monterte 9,9 hestern brukes kun sammen med mor eller far.Kommer til å investere i en 2 hk når jentungen blir litt større.

Jeg tror at noe av problemet med den uvettige jolle kjøringen til ungene er at det ikke akkurat renner over av båtvett hos foreldrene heller. Det virker som om foreldrene ikke forstår at ungene faktisk kan skade seg med å holde på sånn.(kanskje foreldrene høre til de 3 etasjes båtførerne som pleier å passere små åpne båter ,som fisker eller tøffer rundt i et par tre knop, på 5m avstand med halve nordsjøen i hekken)

Hvis ungene hadde kjørt slik som du har lært dine å kjøre hadde det neppe vært noe problem.

Mvh Guran

Link to post
Share on other sites

Det er fremholdt at det er liten risiko at en underårig blir tatt i å kjøre jolle som går for fort. Men jeg vil gjerne fortelle at jeg har sett en pjokk (max 12 år) bli eskortert hjem til moderskipet av onkel Politi ved Son. Det så ut som samtalen mellom moderskipets kaptein og øvrigheten ikke var helt på skinner for å si det sånn. :smash: Det hadde vært interressant om skipperen på den store Halberg Rassyen med navn Va***a, kunn fortalt hva resultat ble av samtalen med politiet? Bare for ordens skyld.

Link to post
Share on other sites

Dersom noen foreldre er ute etter en virkelig fritidssyssel for barna sine på fjorden - hvorfor ikke investere i ei seiljolle eller seilbrett? Dette er utrolig fascinerende og lærerikt for både barn og voksen. På seiljolla kan man ofte sette på en liten påhenger når behovet kommer.

Jeg forstår ikke hvorfor dette er så sjelden å se.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Dersom noen foreldre er ute etter en virkelig fritidssyssel for barna sine på fjorden - hvorfor ikke investere i ei seiljolle eller seilbrett? Dette er utrolig fascinerende og lærerikt for både barn og voksen. På seiljolla kan man ofte sette på en liten påhenger når behovet kommer.

Jeg forstår ikke hvorfor dette er så sjelden å se.  :lol:

Helt enig. Mange unger må omtrent hales ut av seiljollen, når de først får mestret den.

 

Men min erfaring er at en del innbitte motorbåtfolk har ganske sterke reservasjoner mot seiling, kanskje fordi de føler seg usikker? Da blir det lett å holde seg til det "trygge" :lol:

Link to post
Share on other sites

Synes ellers at ungdom i joller kjører ganske fornuftig, i hvert fall slik som jeg har opplevd det.

De gjør nok det, dersom de blir lært opp til det. Nettopp kommet hjem fra en liten fisketur, og måtte snakke til et par gutter som hadde full gass mellom flytebryggene og omtrent helt inn i båsen.Så får vi se om det hjalp. Her var det tydeligvis bare anskaffet en jolle, og så tut og kjør. Vet ungen i tillegg at foreldrene har litt bein i nesen og forbyr bruk av jollen hvis villmannskjøring forekommer, så holder ungen seg sannsynligvis "lovlydig."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...