Jump to content

Beste sparkelmasse før jeg legger på lakk/gelcoat


sildåpote

Recommended Posts

Tja -

 

vet ikke hvilken epoxy du har brukt, men jeg er WEST tilhenger. og har brukt "West System 406 Colloidal Silica", og laget sparkelmasse av den samme epoxyen - gjør du dette innen bindingsvindu, får du god heft til reparasjonen. Ser at det også har kommet et nytt produkt "West System 410 Microlight" som er spesiellt for å lage sparkel. Jeg har ikke brukt det,men vil jo tro at det egner seg minst like bra.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Har nettop utført en epoxy reparasjon, jeg kunne tenke meg å legge på litt sparkel og pusse ned før jeg legger på gelcoat eller spraylakk.

Hmmm?? Epoxy + polyester (gelcoat) går ikke bra. Vil koke. Har du først begynt med epoxy må du holde deg til dette helt ut.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

At det vil koke overrasker meg, men jeg har aldri forsøkt. Jeg har planer om å gå på etpar småsår med epoxy og 2 komp.polyuretanlakk (Jotun Topgloss) På boksen står det at den kan brukes på epoxy. Det er i allefall viktig at du dekker epoxy med noe, eller brytes den ned av sollys. Er det under vann, gjør jeg som nevnt, men går rett på med 2komp epoxyprimer. Pass bare på at epoxyen mattes ned slik at primer/lakk får heft. Epoxy'en kan skille ut en slags fettaktig glatt overflate, og den er ikke egnet til å male eller lakke på.

 

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2K PUR-lakk på Epoxy går bra. Polyester (gelcoat) på Epoxy går ikke bra.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg pusset opp en båt med en del skader i bunnen som ble reparert med epoxy. Etterpå strøk jeg på Biltemas (Star malingfabrikk) "Primer for plast og metall". Det er en 2K epoxyprimer. Blir knallhard. Deretter brukte jeg alminnelig 2K finsparkel (igjen Biltema). Det hele ble slipet med vannslipepapir og lakkert med Biltema(Star) "Topcoat" som er en 2K lakk av samme type som Jotuns "Hardtop". Altså ikke en Topcoat i ordets rette forstand som gelcoat m/voks.

Resultatet ble meget bra om jeg får si det selv... :cool:

Link to post
Share on other sites

Nå ville jeg lagt meg noe lavere var jeg deg hvis jeg ikke kunne slå i bordet med bedre "bevis" enn en spiker og en Dremmel. Dette er aldeles ingen myte. All fagliteratur om emnet og all ekspertise er her entydige; Polyester utenpå Epoxy frarådes på det sterkeste.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Som jeg har sagt.

At epoksy går på polyester mens polyester ikke går på epoksy er en myte.

Og komplett ulogisk.

Har epoksyen, eller polyesteren, herdet helt ut er det ingen aktive stoffer igjen. Materialet er helt dødt.

Det er ingenting som tilsier at ikke f.eks. topcoat kan brukes utenpå epoksy.

Link to post
Share on other sites

Men det står jo her REM i siden du selv linker til - og dette stemmer med min mage:

 

Polyester resin should not be used over cured epoxy as the cure of polyester will be inhibited if the epoxy is not fully cured and prepared. Also the bond strength will, at best, be poor as polyester is not a good adhesive.

 

Helt som jeg skrev litt lenger oppe - epoxien må være herdet og preparert dvs fettlaget fjernet, og gjerne litt rufset. Videre vil ikke polyesteren feste godt, men det gjør den jo ikke til noe.

 

Men det vi kan være enige om er at dersom du har tatt kosten med å gjøre grovreparasjonen i expoxy, er det ingen grunn til å gjøre finarbeidet med noe annet. Og om sagt enten 2komp polyurethan lakk (klar fra Epifanes eller farget fra Jotun) eller epoxyprimer til slutt !

 

-ko

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å svare på spørsmålet: Epoxy blandet med mikroballonger (som er bittesmå glassballonger). Blandes til en konsistens som nugatti hvis jeg husker rett. Dette blir lett, hefter godt til epoxyreparasjonen og er omtrent like lett å slipe som treverk.

 

Når det gjelder gelcoat utenpå epoxy: Dette har vært brukt på seilfly i mange år, men man har de siste årene gått bort fra det og heller brukt polyuretanlakk. Grunnen til dette er forskjellig temperaturkoeffisient og elastasistet, som gjør at gelcoat lett krakkelerer når det sitter oppå epoxy, og må byttes etter 10 til 20 år. Dette gjelder særlig på vingene som gjerne flekser endel opp og ned under flyging.

 

Ville tro at man ikke vil ha like store problemer på et båtskrog (selv om jeg selv ville foretrukket polyuretanlakk hvis det var snakk om et nybygg). Utenpå en epoxyreparasjon på et et skrog som ellers er bygget i polyester, ville jeg ikke hatt problemer med å legge gelcoat.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Mye lærerikt stoff her, Rem.

 

Men det står jo her REM i siden du selv linker til - og dette stemmer med min mage:

 

Helt som jeg skrev litt lenger oppe - epoxien må være herdet og preparert dvs fettlaget fjernet, og gjerne litt rufset. Videre vil ikke polyesteren feste godt,

 

Tja, og går man litt lengere inn i denne , forøvrige fantastiske lærerike linken, så finner man jo ut at dette gjelder faktisk visa-versa. Det anbefales faktisk 2 mnd utherdingstid om du bruker det den ene, eller andre veien for å få et godt resultat

Link to post
Share on other sites

Videre vil ikke polyesteren feste godt, men det gjør den jo ikke til noe.

Nok en myte som er blitt sann fordi den er gjentatt ofte nok.

Når man bygger et sandwichlaminat limer man jo laminatet til kjernen ved bruk av, ja nettopp, polyester.

 

Gjør følgende forsøk.

Ta en bit av ei treplate.

Puss overflaten og rengjør den med styren.

Rull på et lag polyester. La herde.

Puss lett og vask med styren.

Laminer på noen lag med polyester og glassfiber. La herde.

Prøv å fjerne laminatet fra treverket.

 

 

Grunnen til dette er forskjellig temperaturkoeffisient og elastasistet,

Akkurat. Bruk av epoksy på et laminat av polyester og glassfiber kan i verste fall gjøre vondt verre.

Link to post
Share on other sites

Hva er så beste løsning før bunnsmøring påføres etter montering av baugpropell?

 

2009_1018fujibilder0011.jpg

 

 

Gjenstår litt støping enda...

Jeg tenkte å Legge et lag med epoxy utenå polyesteren for vanntetting. Er det altså bedre med gelcoat? Skal selvfølgelig også legge på av Jotun antipestgrunning, 5 strøk.

Link to post
Share on other sites

Jotun antipestgrunning er vel Epoxy så vidt jeg husker. Helt OK, og det beste du kan bruke da Epoxy slipper gjennom mye mindre vann en Polyester. Rett før det siste laget med antipest er herdet ferdig legger du på et lag med bunnstoff. Da vil du unngå avskalling av bunnstoff i framtida.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nåja Mulligan - vedheft til treværk var vel ikke akkurat det jeg hadde i tankene - jeg tenkte nå mest på båter og herdet polyester, og er forarbeidet godt nok, sitter vel polyester så lenge det får være i ro, men jeg er ikke i tvil om at epoxien fester vesentlig bedre. Eneste grunn til å bruke polyester til reparasjoner er etter min mening pris - og den er jo vestentlig forskjellig. Jepp- jeg hadde brukt epoxy og tilhørende glassfiberduk.

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...