Jump to content

hvilke type seiljakke skal en velge


bukt

Recommended Posts

Hei skal kjøpe seiljakke / bukse men usikker på hva en skal velge.

Sett på flytejakke men de tyngre leverandørene selger ikke det er det noe grunn til det ?

 

liker Henri Lloyd TP2 Phantom Jacket http://www.amazon.co.uk/Henri-Lloyd-TP2-PH...T/dp/B001A4X2F0 og noen mustoer men kunne tenkt meg jakke med flyting i men er dette bare tull å ha som går utover komfort og andre egenskaper ?

 

noen med info på hva slags jakke og bukse jeg bør velge ?

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøkte den økonomisk fornuftige varianten som heter "man tar hva man har". Dvs. f.eks. ski-goretex, oljehyre, etc.

 

Etter noen regattaer med mye vær fant jeg ut at å fortsette å seile, og å samtidig være søkkvåt og iskald var uaktuelt.

 

Derfor kjøpte jeg Musto MPX.

 

Etter dette har ikke været vært begrensningen.

 

JRO

 

PS! En oppblåsbar flytevest i tillegg så trenger du ikke flyteplagg.

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi driver med salg av seilklær og har ganske lang erfaring med dette. Seiljakker skal først og fremst være helt vanntette, dernest bør de puste så godt som mulig slik at man ikke blir våt av innvendig kondens. God pusteevne er særlig viktig hvis man jobber litt aktivt under f.eks en regatta. Seiljakken bør ha god hette, gode mansjetter og bra med lommer. En flytevest utenpå jakken fungerer helt fint. Det finnes mange gode oppblåsbare vester som er et mye bedre alternativ enn flytejakker. Jeg tror det er vanskelig å kombinere gode jakke egenskaper og gode seilvest egenskaper i det samme plagget.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale Henri Lloyd-jakka. Fordelene fremfor Musto er at den er laget i et mye lettere stoff. Dette gjør den anvendelig til mer enn bare seiling. Vanntettheten er vel like bra, jeg har i hvert fall ennå til gode å bli våt i mitt sett. Og ja, hetten med sidevinduer fungerer faktisk veldig bra :yesnod:

 

Og så er den billigere enn tilsvarende Musto...

 

Ang. flytemiddel i jakken, så er det noe som etter min mening begrenser bruksområdet til jakken siden den da blir tung og uhamselig i alle situasjoner hvor du ikke trenger redningsvest.

Redigert av Smurf1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har vært igjennom diverse sett med seilklær, og bruker nå XM T-8000 jakke/bukse, kjøpt hos www.seatronic.no

(ser den heter XM Ocean i år).

 

Dette har best price/performance av alle de jeg har eid opp gjennom årene, og det settet jeg anbefaler til alle som spør.

 

Man kan evt vurdere XM Offshore dersom man synes kraven på T-8000/Ocean blir i voldsomste laget, og man ikke seiler særlig på havet / i dritvær.

 

Har en hel dress også. Denne er det jo mer styr å få av og på, og den er mindre fleksibel ved endringer i været. Vi absolutt anbefale en jakke/bukse kombinasjon først, og så i tillegg en hel dress, evt med flyteegenskaper dersom man føler behov for dette.

Link to post
Share on other sites

søkt litt på merker utenfor norge og fant bla annet http://www.navismarine.co.uk/products.html som ser ut til å tåle mye vær og vind og fåes i tillegg veldig billigt på ebay http://cgi.ebay.com/NAVIS-PERFORMANCE-OFFS...=item66720e4649 dette gjelder mange andre merker og.

likte utseende på disse. noen med erfaring med Navis..

Link to post
Share on other sites

Jeg tror en lettere bekledning enn f.eks. min Musto MPX kan være behagelig om sommeren når været er varmt. Men at den fortsatt tåler regn og sjøsprøyt. Mustoen blir gjerne veldig varm da. Men i kaldt og vått vær, gjerne mye vær, så er slike "fullblods" klær meget komfortable. Men jeg skulle gjerne hatt et sett "lette" seilklær også.

 

Tror ikke jeg ville hatt flyteelementer i selve jakken, som flere sier her. Tror det vil bli veldig upraktisk.

 

JRO

Link to post
Share on other sites

Fulgte strømmen og valgte Musto. Veldig fornøyd, men også veldig dyrt - selv om man går for budsjettvarianten MPX.

 

Forsvarer kjøpet for meg selv ved å tenke på at 6 av 7 team i forrige Volvo Ocean Race valgte (ble kjøpt av?) Musto. Da må det duge for meg i indre Oslofjord! I årets VoR hadde vel selv Puma, som selv lager seilklær, Musto.

 

Dersom du er utsatt for sjøsprøyt vil jeg i tillegg anbefale at du går for en smukk-variant med mansjetter i hals og armer. Disse er som regel enda tørrere enn jakkene, men til gjengjeld ikke så enkle å åpne for å lufte litt.

Link to post
Share on other sites

Fulgte strømmen og valgte Musto. Veldig fornøyd, men også veldig dyrt - selv om man går for budsjettvarianten MPX.

 

MPX er ikke budsjettvarianten til Musto, selv om den er billigere enn den dyreste serien HPX. Budsjettvarianten(e) er seriene BR1 og BR2, når vi snakker om offshoreklær. De har flere jakker og bukser som er enda billigere, men da tiltenkt inshore seiling.

 

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

letter tråden igjen da jeg kjøpte en dress fra Navis for å teste. http://www.navismarine.co.uk/products.html ikke testet den til seiling enda men testet den i dusjen og ute i snøen. ble ikke våt i dusjen :smiley: , akte med sønnen min og dro kjelke opp bratte bakker, med spyder skidressen min som skal puste bra blir jeg gjennomsvett så var veldig spent på hvor våt jeg var i forhold til den med navis sin dress.

 

Resultat ;) ikke antydning til svette flekker på superundertøy, somregel er rygg helt våt så er kjempefornøyd med pusteegenskapene sålangt.

 

Dressen er 3lags men ikke foret for å holde på varme så i minusgrader må man ha ull under, er nok fin til sommersegling da man kan bruke den på sommer uten å svette .

 

Det var litt om test av den sålangt, blir testing på sjøen til sommer.

Link to post
Share on other sites

Sto ikke lengere enn i ti min men lekte med lillemann og akte i snøen i flere timer uten at det kom inn noe fuktighet kun ut, var våt snø .

vet at eks musto og andre er bedre enn denne og den imponerte meg ang pusting så da må de være helt rå. spyder http://www.spyder.com/ er jo kjent for å puste bra men kunne ikke måle seo opp mot denne i pusting.

star jo i produktomtale at de skal tåle •Waterproofness: 20,000 (mmH2O) og •Moisture Permeability: 12,000 (g/m2/24hrs) så vil tro den holder noen timer i regn og...

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

En liten oppdatering

 

Da er seiljakke og bukse testet det siste "døgnet" .

hengte det ut i regnet i morgenen i dag som fortsatte ut til ett tiden og senere i lek påsatt meg i bølgene på kvelden.

 

Dress var eksponert for regn siden 0500-1300 og ut igjen på meg kl 17.00 til 20.00 med ekstermt regnvær og vannsprut frå bølgene.

 

Dress var knusktørr innvendig når jeg dro ut for å kjøre båt i bølgene( ikke hengt opp inne før dette ), begynte å striregne tvert med vind på 8-13m/s jevnt over under båtturen.

 

Var ute i dette været 3 timer med konstant regn i forskjellig styrke uten å få annet enn litt vann inn ved halsen forran da jeg kjørte med ulllue uten hetten oppe og spruten traff rett inn her.

 

Avsluttet med vannrett ekstremregn med ca 15sek vind, måtte stoppe båten og da svei regnet mot kinnet grunnet vinden.

dette siste regnskyllet varte i 10 min.

 

Må si jeg er fornøyd sålangt med dette, burde holde meg tørr i ruskevær utaskjærs i en bra seiløkt da.

Link to post
Share on other sites

Kom over Musto HPX bukse og jakke til langt under halv norsk på båtmessa i Dusseldorf for et par år siden..

 

Det er jo litt langt å reise, - men det kan jo være en god unnskyldning når du kan skryte av å ha dekket både reise og opphold

bare på det du sparte på det ene kjøpet..

Markedet i Tyskland er jo litt større enn i Norge og dermed er det et stort antall lokale leverandører som står med omtrent det samme utvalget på messa. De siste dagene før de skal pakke alt ned igjen er det mulig å gjøre gode kjøp.

 

Et godt tips er å ha med kontanter. Merkelig nok er det fortsatt mange av utstillerne som ikke godtar vanlige kredittkort...

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring med toppsettet til Helly Hansen (årgang 2005-06) og Musto Mpx (årgang 2005) og er ikke særlig fornøyd med noen av delene. De funker veldig bra til og begynne med, men i forhold til pris er det ikke noe å skryte av synes jeg. Det er jo først etter et par år med mye bruk at man ser hva klærne virkelig tåler. Når ytterstoffet begynner å bli litt slitt, slik at vannbobler setter seg fast og trekker inn i ytterstoffet, og dermed utsetter membranet for konstant trykk, er, i det minste for de to merkene jeg har prøvd, ikke lenge de holder deg tørr. Jeg synes det er skuffende. Noen kan selvsagt kjøpe ny jakke hvert 3. år, men det kan ikke jeg.

 

Helly Hansen sitt membran blir ikke kalt for Helly-lekk for ingenting...

 

Det hjelper dog å spraye jakka med impregnering, og så stryke jakka med strykejern på svakeste varme i retningen nedover. Da perler vannet seg utenpå jakka, og man utsetter ikke membranet for det samme trykket. Det må imidlertid gjøres regelmessig skal det ha en effekt.

 

Da vi seilte til Karibia i 2006-07 ble naturligvis klærne brukt mye, men jeg endte faktisk ofte opp med å ta på meg en Dermizax jakke fra Bergans (Anatomic LV), fordi den var både tettere og mer fleksibel enn Helly Hansen jakka. Da brukte jeg sydvest i tillegg, og holdt meg tørr og fin selv på lange vakter med mye regn og sprut. Det gjaldt også i de kaldere strøkene på veien hjem, som i Skottland og over Nordsjøen.

 

Det ideelle for turseileren, i mine øyne, hadde vært en formsydd jakke i pvc-belagt bomull (slik regntøyet fra Aalesund Oljekledefabrik er laget) med mansjetter og en god hette. Et alternativ for å få ut fuktighet produsert av kroppen er glidelåser under armene eller inni lommene. Min erfaring er vel dog at med turseiling er det ikke ofte man er svett. Mesteparten av tiden går jo med til å sitte relativt stille, drikke kaffe og holde vakt, og la autopiloten eller vindroret gjøre jobben. Det gjør hvertfall jeg.

 

Så hva som er den beste jakka er vel litt avhengig av formålet. Skal man seile regatta og stå på og jobbe hele tiden, da fungerer selvsagt ikke et slikt 100% vanntett plagg. Men skal man seile tur, da er det ideelt, i mine øyne. Bare synd det ikke finnes...(så vidt jeg vet).

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Er det noen som har erfaring med Stormberg sine seiljakker og bukser. Tenker da på Oksøy seiljakke og Oksøy seilbukse. De virker rimelige, men er de bra nok?

 

Skulle ha hatt meg noe skikkeig seilklær før en nordsjøtur fra shetland til norge, men lommeboka vill ikke betale allverden, så det blir ikke fra øverste hylle denne gang.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med Stormberg sine seiljakker og bukser. Tenker da på Oksøy seiljakke og Oksøy seilbukse. De virker rimelige, men er de bra nok?

 

 

 

Ikke den helt store vannsøylen i mm på denne 8000mm de sier jo selv at et plagg på 3000mm regnes som vanntett men i mye regn bør det være mye høyere noe 8000mm strengt tatt ikke er sammenlignet andre merker, den navisen jeg har testet er rimelig og har 20000mm til sammenligning...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...