ChrPus Startet 18.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 18.Oktober.2009 Hei, jeg lurte på, hva er forskjellen på en tre bladers propell og en fire bladers propell, bortsett fra anntall blader. Har sett det at flere båter like min type med 4 blader, og andre med 3 blader sånn som meg selv? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Vindfang Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Forklaringen jeg har fått hos Progress ing. firma er at en fireblader lager mindre propellstøy. En treblader er mer effektiv i forhold til forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 18.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Så det har ingenting med fart å gjøre i det hele tatt? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Vindfang Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Nei jeg forsto det ikke slik. Dette forutsatt at bladstørrelse/type ellers er lik. Jeg har også erfart at turtallet synker 50-100rpm uten noe mere fart, noe som bekrefter denne uttalelsen fra Progress. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 (redigert) Generelt kan en si at man bruker 2-blads propell til seilbåter, 3-blads propell til deplacementbåter og 3 eller 4-blads propell til halv- og helplanende båter. Kan finne en del stoff om valg av hvor mange propell blader på denne siden http://www.maritimstart.no/propell.shtml Tror det skal være sånn at flere blader i vannet = bedre akselerasjon men dårligere toppfart. Redigert 18.Oktober.2009 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 4-blader gir bedre grep i vannet og da også bedre akselerasjon. Ifølge det jeg har hørt skal 4-blader også motvirke at motoren drar til en side fordi du alltid har et blad som "opphever" det på andre siden. Ulempen er mindre toppfart pga. mer motstand... Det er iallefall hva jeg har klart å lese meg til, men som jeg også har fått med meg så kommer alt ann på utformingen av propellen, så dette er bare en grov pekepin Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Mindre støy og vibrasjoner med 4 blad. Propellen blir også mindre i diameter og det er også en fordel på noen båter der det er liten plass. Sitér dette innlegget Link to post
Røss`n Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 På halvplanende båter er jeg uavkortet tilhenger av 4- bladere. Konkret kan jeg si at jeg har en halvplaner, Nord West 900 -85 mod. halvfabrikat, som det ble påsatt en 3- blader 22x 21" når båten var ny. Motor: 275 bhk. Ford Sabre. Tilsynelatende var dette rett propell da motoren oppnådde et maks turtall på ca. 2.650 rpm. på full pinne og ca. 22 knop. Marsjfart, 2.200 rpm. ca. 17 knop. Gearkassen var en Borg Warner med utveksling 1,5:1. Problemet var at folk snakket om at dette faktisk var farten båten oppnådde med std. motoren, som på den tiden var en Perkins på 217 bhk. Propell: 4- blader Michigan. Det ble drøftet i familien at dersom landkjenning, kanskje det var lurt å ha en reservepropell. Det var argumentasjon god nok til å bli velsignet helt til topps i finansdepartementet.. Propell ble bestilt, og det ble gamblet på at "Sabren" kunne klare en 22x21" til tross for større bladareale. Resultatet ble overveldende. Maks turtall: 2.600 rpm og 27+ knop ! Marsjfart 2.200 rpm: 22 knop. Dvs. ny marsjfart identisk med "gammel" toppfart. Rett nok var dette før GPS`n sin tid, men vi kontrollmålte og justerte sumlog etter "mila" som et større skipsverft hadde lagt ut mellom 2 bøyer i området her vi bor. Som sagt var dette et overveldende resultat, og min erfaring er at jeg ikke kan si noe annet enn at en 4- blader er mer effektiv enn en 3- blader på litt "tungdrevne" båter. R. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 18.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2009 Det er sikkert riktig, og om det skal være 3 eller 4 blader avgjøres vel først og fremst hvilket propellareal man trenger og hvor stor diameter man har plass til. Jeg gikk forresten ned i diameter på min fra 75cm til 65cm! (5,5 tonn, 31 fot og 7,5 knop) fortsatt bare 3 blader. Den gamle var rett og slett for stor. Det var ingen som ville anbefale 4 blads til min båttype. Kjøpte hos westmekan som også sto for beregningene, ble veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Høyere forbruk altså? Iallefall mindre støy og vibrasjon, bedre akselerasjon, muligens mindre toppfart, helt helt generellt sett. Hva du har plass til er veldig avgjørende. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 meiner eg leste en plass at det finnest tabeller en kan bruke? Nokon som kan med dette? Lurer på om det er meir fart å hente på skuta mi. Eg både kjenner andre med like båter, og ser i annonser at de ofte går nokre knop bedre Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ChrPus Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Jaha, da er jeg veldig i tvil om hva jeg ska ha på polarn min, fått skrapa litt på propellen som står på i dag, å det som sto der var 11 94 MI / FED 15 LH 10 DJ/EP Sier det noen noe? Jeg har en mistanke om at det ikke er den propellen båten er levert med, for jeg er ganske sikker på at den båten ska gjøre mer enn 7 knop med en 60hk motor (VP MD21a) Hvertfall så gjør alle andres båter med samma motor å skrog oppmot 12 knop, men ingen som veit ossen propell dem har Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Nemo Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Det er en Michigan/Federal propell med 15" diameter og 10" stigning. LH står for venstregående propell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.