Jump to content

forskjell på 3 og 4 bladerspropell


ChrPus

Recommended Posts

Generelt kan en si at man bruker 2-blads propell til seilbåter, 3-blads propell til deplacementbåter og 3 eller 4-blads propell til halv- og helplanende båter.

 

Kan finne en del stoff om valg av hvor mange propell blader på denne siden http://www.maritimstart.no/propell.shtml

 

Tror det skal være sånn at flere blader i vannet = bedre akselerasjon men dårligere toppfart.

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post

4-blader gir bedre grep i vannet og da også bedre akselerasjon. Ifølge det jeg har hørt skal 4-blader også motvirke at motoren drar til en side fordi du alltid har et blad som "opphever" det på andre siden.

Ulempen er mindre toppfart pga. mer motstand...

Det er iallefall hva jeg har klart å lese meg til, men som jeg også har fått med meg så kommer alt ann på utformingen av propellen, så dette er bare en grov pekepin

Link to post

På halvplanende båter er jeg uavkortet tilhenger av 4- bladere.

Konkret kan jeg si at jeg har en halvplaner, Nord West 900 -85 mod. halvfabrikat, som det ble påsatt en 3- blader 22x 21" når båten var ny. Motor: 275 bhk. Ford Sabre. Tilsynelatende var dette rett propell da motoren oppnådde et maks turtall på ca. 2.650 rpm. på full pinne og ca. 22 knop. Marsjfart, 2.200 rpm. ca. 17 knop. Gearkassen var en Borg Warner med utveksling 1,5:1.

Problemet var at folk snakket om at dette faktisk var farten båten oppnådde med std. motoren, som på den tiden var en Perkins på 217 bhk. Propell: 4- blader Michigan.

Det ble drøftet i familien at dersom landkjenning, kanskje det var lurt å ha en reservepropell. Det var argumentasjon god nok til å bli velsignet helt til topps i finansdepartementet..

Propell ble bestilt, og det ble gamblet på at "Sabren" kunne klare en 22x21" til tross for større bladareale. Resultatet ble overveldende. Maks turtall: 2.600 rpm og 27+ knop ! Marsjfart 2.200 rpm: 22 knop. Dvs. ny marsjfart identisk med "gammel" toppfart. Rett nok var dette før GPS`n sin tid, men vi kontrollmålte og justerte sumlog etter "mila" som et større skipsverft hadde lagt ut mellom 2 bøyer i området her vi bor.

Som sagt var dette et overveldende resultat, og min erfaring er at jeg ikke kan si noe annet enn at en 4- blader er mer effektiv enn en 3- blader på litt "tungdrevne" båter.

R.

Link to post

Det er sikkert riktig, og om det skal være 3 eller 4 blader avgjøres vel først og fremst hvilket propellareal man trenger og hvor stor diameter man har plass til.

 

Jeg gikk forresten ned i diameter på min fra 75cm til 65cm! (5,5 tonn, 31 fot og 7,5 knop) fortsatt bare 3 blader. Den gamle var rett og slett for stor. Det var ingen som ville anbefale 4 blads til min båttype. Kjøpte hos westmekan som også sto for beregningene, ble veldig bra.

Link to post

Jaha, da er jeg veldig i tvil om hva jeg ska ha på polarn min, fått skrapa litt på propellen som står på i dag, å det som sto der var

 

11 94

MI / FED 15 LH 10

DJ/EP

 

Sier det noen noe?

 

Jeg har en mistanke om at det ikke er den propellen båten er levert med, for jeg er ganske sikker på at den båten ska gjøre mer enn 7 knop med en 60hk motor (VP MD21a)

 

Hvertfall så gjør alle andres båter med samma motor å skrog oppmot 12 knop, men ingen som veit ossen propell dem har :nonod:

Christian P. Rohde

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...