Jump to content

Sommeropplevelser - 2004


John_Kr

Recommended Posts

Prøver å få litt aktivitet på forumet i en stille tid.

 

Kjørte inn til Trondheim og Hummelvik (ca 40 NM en vei) i går kveld for å se på utelivet. Turen innover gikk bra, men vi kunne opservere noe vindøkning etter hvert som vi kom innover i fjorden. Etter noen timer med mat og drikke i Trondheim så skulle vi vende nesen hjemmover igjen.

 

Hva møtte oss utenfor Monkholmen, jo 2 meter høye bølger. Både store dønninger og strømskavler innblandet. Vi tenkte å snu flere ganger, men vi presset oss hjem (dumt). Vi brukte godt over 2,5 timer på turen, normalt bruker vi ca 45 minutter til 1 time på denne strekningen. Både båt og kropp var mørbanket etter denne turen. Tenkte i ettertid på at det har vært bedre å overnattet for å vente på bedre vær.

 

Nå er vi rimelig sjøvante menesker her i huset, men å trekke grenser på have det bør man ikke gjøre.

 

Oppfordring til meg selv og dere andre - søk havn ved dårlig vær.

:smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Ofte lurt å vente til litt ut på kvelden - da løyer som regel vinden ev. gå tidlig på morgenen. Bedre å vente noen timer eller til neste morgen å få en fin overfart en å slite seg (og resten av familien!) ut på vind og stress-kjøring. Livet på sjøen skal jo være hyggelig!

Link to post
Share on other sites

Min sterkeste opplevelse til nå på sjøen hadde eg for et par dager siden. Det ble nesten katastrofe og feilen var utvilsomt min. Eg var på vei inn til Lysebotn fra Stavanger, med sola i styrbord baug. Farten var ca 20 knopp og befant meg ca 200 meter nord for Tingholmen på vei inn Høgsfjorden, lite båt på sjøen alt var perfekt. Kaffien var framme og hadde lurt meg til en rullings, siden kona ikke var med.

Det er da det skjer, når freden har senka seg og ikke alle sanser er på topp. Det kommer en skjærgårdsjeep i full fart mot styrbord baug rett ut av solen, det var ingen tid til å stoppe, eller svinge unna. Eg klemmer gassen i bunn og sekundet etter stryker båten like bak meg. Eg var helt satt ut av den episoden og kjørte nok videre i 15- 20 sekund for eg snudde for å se hvordan det var med den andre båten. De hadde fått seg en liten flyvetur og var litt bløte , men ellers i fin form. Snakketøyet var det i alle fall ingenting gale med. Eg bad om unnskyldning og prøvde å forklare meg, men så mange bannord er det lenge siden eg har hørt. Han hadde retten på sin side uansett og kjefta med huden full. Da eg som avslutning på samtalen spurte om han hadde påkjøringsplikt, :smiley: siden han hadde sett meg lenge, da kom alle bannord som til og med ikke eg kjente.

Resten av turen var bare nydelig, men det går lenge før eg glemmer denne episoden.

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som  en skummel opplevelse! :wink:

Har sett at ekstremt hurtiggående skjærgårdsjeeper kommer så langt ute fra styrbord at man egentlig ikke forventer at de skal gå foran deg... Men farten lurer deg, og de tviholder på vikeplikten sin...  :wink:

Enda et tilfelle av "FOLK I BÅT"???

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som  en skummel opplevelse! :wink:

Har sett at ekstremt hurtiggående skjærgårdsjeeper kommer så langt ute fra styrbord at man egentlig ikke forventer at de skal gå foran deg... Men farten lurer deg, og de tviholder på vikeplikten sin...  :wink:

Enda et tilfelle av "FOLK I BÅT"???

 

mvh

harBayliner

Jo takk. Har sett dette mange ganger. Så fort jeg starter motoren som forberedelse til å ta seilene, kommer det en slik gnom inn fra styrbord.

Det er absurd at en båt som kommer i 40-50 knop skal stå på retten ovenfor en som kommer i 5-6. Den saktegående båten har ingen mulighet til å vurdere om han skal vike eller ikke.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er altså på høy tid å få på plass en form for sertifikat for båter UNDER 50 fot også... :wink:

Gjerne ikke så omfattende som fritidsbåtskippersertifikatet, men det bør inneholde noen timer med teori om praktisk båtbruk, fortøyning og vanlig høflighet på sjøen. :nono:

Andre ting som burde vært pensum i et slikt "Lystbåt-sertifikat"? :wink:

 

mvh

harbayliner

Link to post
Share on other sites

Det er altså på høy tid å få på plass en form for sertifikat for båter UNDER 50 fot også... :wink:

Gjerne ikke så omfattende som fritidsbåtskippersertifikatet, men det bør inneholde noen timer med teori om praktisk båtbruk, fortøyning og vanlig høflighet på sjøen. :nono:

Andre ting som burde vært pensum i et slikt "Lystbåt-sertifikat"? :wink:

 

mvh

harbayliner

Spørs om det hjelper, er jo sertifikat på bilkjøring, men det hjelper ikke der, så "galningene" vil være der uansett.

 

mvh

Kjelli

Link to post
Share on other sites

Bot kan man få nå også, om det finnes Politi på sjøen da :wink:

Men ok med en mellomting av Båtførerprøven og Fritidsbåtskippersertifikat.

Da bør det vel være like strengt som på bil at man mister sertfikatet på grovere overtredelse.

Forbud mot og føre båt som og kjøre bil om man mister lappen.

 

Men det finnes ikke noe poeng for dette om det ikke er Politi på sjøen, da er man like langt.

Tror at ting hadde bedret seg betraktelig hvis det hadde vært en del synlige Politibåter.

Link to post
Share on other sites

Det er merkelig det der, nå i sommer månedene er halve Norge på sjøen...

-men det finnes knapt synlig politi på sjøen :wink:

Må jo være et eldorado for båttyver og andre som driter i fellesskapet.

 

mvh

harBayliner (som lurer på å begi seg ut på de skrå bredder for å se om det er bedre der :wink:)

Link to post
Share on other sites

Spørs om det hjelper, er jo sertifikat på bilkjøring, men det hjelper ikke der, så "galningene" vil være der uansett.

 

mvh

Kjelli

Hva med en ny skatt? Noe sånt som "motorstørrelse * antall solbriller ombord / båtlengde".

 

Stor motor, et par solbriller, stor båt: Du har motor for å kunne komme deg fram, og solbriller for å se. dvs ingen skatt.

 

Stor motor, 10 solbriller, liten båt: Du har båt for å bli sett, og solbriller for ikke å bli sett. Stor skatt. Du bør heller kjøpe deg hytte på Hafjell.

 

Kanskje man skulle fått fratrekk for samlet ankervekt per tonn båt også?

 

Kanskje man kunne luket ut de værste gærningene da?

 

Lars_Herman

som har sett mye rart i sommer

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Sommeropplevelse av den hyggelige sorten og godt plassert på land ved en uteservering.

Ute med noen gode venner, da det dukker opp en kar med gitar. Sitter og klunker for seg selv, så kommer det et par karer til, en med gitar og en med banjo.

Så løsner det, det var lite folk, men så datt det inn og sommerstemningen steg til oppunder skyene. Varmt i lufta, pilsen smakte enda bedre og folk koste seg.

 

Slike happeninger som sommeren skal inneholde. Ingenting planlagt og så tar det bare av.

 

En meget hyggelig kveld, og takk til ukjente musikere som virkelig kunne spille.

Link to post
Share on other sites

Fascinerede å se hvordan Jamos ærlige beskrivelse av en tabbe (som han tar fullt ansvar for) blir vridd over til et usaklig harselas med førere av skjærgårdsjeeper (eller "gnomer"  som Krapyl kaller dem).

 

Idioter kommer i alle varianter; med seil, med en-sylindret vetaran motor som går på fiskeolje, med gummibåt, skjærgårdsjeep, RIB, flybridgebåt eller kajakk, med eller uten solbriller.

 

Skjærgårsdsjeephetsen handler nok mest om misunnelse.

Link to post
Share on other sites

Idioter kommer i alle varianter; med seil, med en-sylindret vetaran motor som går på fiskeolje, med gummibåt, skjærgårdsjeep, RIB, flybridgebåt eller kajakk, med eller uten solbriller.

Heisan Nadheim  :flag:

Tiltredes!!!!  :flag:  :flag:  :flag:

Problemet er at den typen folk i båt ikke er medlemmer her på Baatplassen. Hvis de ser et båtmagasin så ser de bare på bildene og hvis de har behov for et kart så benytter de NAF's Veibok. Ikke tilhører de det organiserte båtlivet heller. Derfor når hverken informasjon eller argumenter frem. De forstår ikke hva vi snakker om. Dessverre.  :yesnod:

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Fascinerede å se hvordan Jamos ærlige beskrivelse av en tabbe (som han tar fullt ansvar for) blir vridd over til et usaklig harselas med førere av skjærgårdsjeeper (eller "gnomer"  som Krapyl kaller dem).

 

Idioter kommer i alle varianter; med seil, med en-sylindret vetaran motor som går på fiskeolje, med gummibåt, skjærgårdsjeep, RIB, flybridgebåt eller kajakk, med eller uten solbriller.

 

Skjærgårsdsjeephetsen handler nok mest om misunnelse.

Jeg skal garantere deg at jeg ikke misunner jeepeiere.

Jeg har alldeles ikke lyst på en slik farkost, og har heller ikke noen problemer med eiere av slike. De skal visstnok være hyggelige mennesker.

 

Jamo var inne på et viktig punkt. Nemlig at styrbordregelen ikke gir noen påkjørsrett.

Så vidt jeg kan se handlet han helt riktig i den gitte situasjonen siden han så vidt jeg kan lese meg til ikke så den andre båten i tide.

 

Alle som ferdes på sjøen skal gjøre alt de kan for å unngå sammenstøt. Det eksisterer ingen påkjørsplikt.

 

Det jeg vil fram til:

 

Det er ingen vits i å tviholde på styrbordsretten hvis jeg kommer i 50 knop og båten fra babord gjør 7. Uten avansert ARPA har han ingen mulighet til å avgjøre om det er fare for sammenstøt. For båten i 50 knop ser den andre båten ut til å stå stille.

 

Det er ingen vits i å tviholde på styrbordretten hvis det er helt åpenbart at det andre fartøyet ikke ser meg.

 

Det er ingen vits i å stå på styrbordretten ovenfor en som ved hjelp av motor prøver å få båten opp i vindøyet slik at han får ned storseilet. Det behøver ikke være nødvendig å heise NUC for å gjøre en slik manøver.

 

Det tjener ingen hensikt å stå på sin rett som seilfartøy dersom det er åpenbart at snekka på kollisjonskurs ikke har sett meg.

 

Ellers har jeg ikke hatt noen store sommeropplevelser enda. Ferien starter om noen dager.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Fascinerede å se hvordan Jamos ærlige beskrivelse av en tabbe (som han tar fullt ansvar for) blir vridd over til et usaklig harselas med førere av skjærgårdsjeeper (eller "gnomer"  som Krapyl kaller dem).

 

Idioter kommer i alle varianter; med seil, med en-sylindret vetaran motor som går på fiskeolje, med gummibåt, skjærgårdsjeep, RIB, flybridgebåt eller kajakk, med eller uten solbriller.

 

Skjærgårsdsjeephetsen handler nok mest om misunnelse.

Jeg innrømmer at det var en flåsete kommentar jeg kom med, selvfølgelig finnes det både idioter (og kunnskapsrike båtfolk) representert i alle typer farkoster.

 

Jeg var bare litt forbanna når jeg skrev det. Mitt første møte med norsk båtliv etter 5 uker i Irland/Skottland var en lite hyggelig opplevelse. Vi hadde lett litt rundt etter et sted å ankre utenfor Gamle Hellesund. Vi motret i ca 3 knop, og plutselig kommer det et prosjektil skutt ut av Gamle Hellesund med kurs rett mot oss. Jeg rakk ikke engang å ødelegge giret før han var forbi... Om han hadde solbriller kan jeg bare gjette, men han hadde definitivt skjærgårdsjeep, 30-35 fot. Det jeg så tydeligst var den store langfingeren hans som forsvant i et brøl i gode 50 knop.

 

Jada, han kom fra styrbord. Men det var uoversiktlig, og det var mye nærmere land enn 150 meter (5-knops grense i Lillesand kommune 150 m fra land) Hva hadde skjedd hvis vi kolliderte? Han kom jo fra styrbord, så det ville kanskje blitt skylddeling? Jeg ville ikke følt meg i nærheten av skyldig i en slik situasjon. 7 tonn langkjølt seilbåt er ikke akkurat det mest manøvreringsdyktige. En annen sak er at hverken han eller jeg ville overlevd lenge nok til å fortelle hva som egentlig hendte.

 

Jeg er selvfølgelig også klar over at sånne folk ikke leser innlegg på Båtplassen, men noen ganger må man bare fortelle for å få dritten ut av hjernen.

 

Takk for meg, og god sommer

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Interessant diskusjon dette her.

Min målsetning med å være på sjøen er å ha det hyggelig. For meg betyr det at jeg trives og at andre trives med at jeg er på sjøen. Dette forsøker jeg ved å forholde meg til sjøveisreglene på en fornuftig måte. Dvs. at jeg er overtydlig i min manøvrering i forhold til andre båter. Jeg holder god avstand, og endrer jeg kurs, så endrer jeg kurs slik at de båter som berøres av min kursendring overhode ikke er i tvil om hva min intensjon er. Dessuten forsøker jeg alltid å overholde fartsregler (jeg må ærlig innrømme at det er vanskelig til tider)

 

Jeg tar også utgangspunkt i at ikke alle kan sjøveisreglene (jeg kan de heller ikke i alle detaljer, men jeg tror jeg kjenner hovedreglene), slik at jeg ikke står på retten min. Dette med bakgrunn i utgangspunktet mitt for å være på sjøen

 

Det finnes alltid mennesker som vi opplever ikke tar hensyn til andre. Og for å være 100% ærlig tror jeg nok at det finnes en og annen som kanskje har irritert seg over meg en gang også - for akkurat som alle andre gjør jeg også feil, og fordi jeg av og til gjør ting bare for å ha det morro - uten at det direkte berører andre. Andre kan kanskje oppleve dette som idiotisk.

 

Idioter som enkelte beskriver her skyldes kanskje dårlige manerer, og jeg tror det er lite vi kan gjøre for å endre disse menneskenes holdning. Derfor konsentrer jeg meg om det jeg kan påvirke på en positiv måte (dvs. hvordan jeg selv er på sjøen), også forsøker jeg å ikke ødelegge min egen båtopplevelse avå irritere meg over personer jeg uansett ikke kan påvirke.

 

Mulig dette er naivt - men det har funket bra for meg til nå. Jeg registrerer også at det finnes en rekke "uvante" båtfører som har kjøpt seg ny båt med stor motor, og kanskje har de andre holdninger enn andre, og kanskje ikke har erfaring med at 40-50 knop faktisk er ganske fort. Etter min mening er det lite vi kan gjøre med dette - utover at jeg mener at det bør stilles formelle krav til alle båtførere som fører båter over en viss grense (f.eks. samme regler som gjelder for "16 års regelen": 10 knop, 10 hk, 8 meter). Da er det mulig å lære nye båtførere "skikk og bruk" på sjøen før de kommer på vannet.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder skjærgårdsjeeper med for stor motor og fart som blir for nærgående, så har jeg funnet en YPPERLIG måte å jekke disse ned på... :confused:

 

Jeg drar båten min ned i halvplan på ca 12-15 knop, i denne farten kan man se havbunnen mellom bølgetoppene...

Den skjærgårdsjeepen som vil passere meg i 40 knop over hekksjøen min og har alle organer på plass etterpå, har jeg enda ikke sett..... :smiley::lol: :lol:

 

(gjør jo selvfølgelig ikke dette i nærheten av ankringsplasser o.l.)

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

He he HarBayliner :flag::lol:  Bare pass på at det ikke er Rib`er som er der. De hopper gjerne på hekkbølgene fra nesten alt av båter.  Var på RIB tur i helgen og hoppet selv etter Hurtigruten i vel 50 knop :cool:.  Lettet pent med 2,5 tonn båt og satt behaglig under landing..  Ble skikkelig imponert ..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

He he HarBayliner :lol: :lol:  Bare pass på at det ikke er Rib`er som er der. De hopper gjerne på hekkbølgene fra nesten alt av båter.  Var på RIB tur i helgen og hoppet selv etter Hurtigruten i vel 50 knop :flag:.  Lettet pent med 2,5 tonn båt og satt behaglig under landing..  Ble skikkelig imponert ..

 

Mvh

 

Pjolter

Var det med den RIB'n med 2 x 250Hk Johnson? Tøff båt da..... :cool:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Uvante båtførere med mer penger enn erfaring har det blitt flere av med årene. Det skulle kanskje vært en lov som sa at man måtte starte med båt på maks 16 fot/10 knop, og så kunne øke med 3 for/3 knop for hvert år med erfaring på sjøen!   :cool:

 

Jeg kan i hvertfall ikke begripe at fører av en "sjøjeep" som suser avgårde i 30 knop+ kan finne på å stå på "retten" sin. Det er vel klart at når to båter er i ferd med å møtes så har begge båtførere et ansvar for å holde klar? Det virker som en del av de "nye" båtførerne forsøker å trekke veksel på sine erfaringer fra biltrafikken, og at de derfor syns det er helt greit å passere andre båter med en båtlengdes avstand i stor fart.  

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva som er verst: hurtiggående skjærgårdsjeeper som passerer aktenfor andre båter i høy fart, eller store Baylinere som drar av til halvplanerfart kun med den hensikt å lage kvalm for andre.

"Andre" i dette tilfellet er utpekt av harBayliner til å være skjærsgårdsjeeper som går aktenom ham selv (det er det eneste stedet hvor hekkbølgen hans får ønsket effekt) og i tillegg har "for stor motor og for stor fart". Hvor grensene for motorstørrelse og fart går for harBayliner vites ikke, men stakkars den skjærgårdsjeep føreren som treffer ham på fjorden en dårlig dag. Vær i så fall forberedt på at harBayliner kan gjøre livet surt for deg, hvis motorstørrelse og fart ikke faller i hans smak.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...