Jump to content

Sommeropplevelser - 2004


John_Kr

Recommended Posts

Jeg vet ikke hva som er verst: hurtiggående skjærgårdsjeeper som passerer aktenfor andre båter i høy fart, eller store Baylinere som drar av til halvplanerfart kun med den hensikt å lage kvalm for andre.

"Andre" i dette tilfellet er utpekt av harBayliner til å være skjærsgårdsjeeper som går aktenom ham selv (det er det eneste stedet hvor hekkbølgen hans får ønsket effekt) og i tillegg har "for stor motor og for stor fart". Hvor grensene for motorstørrelse og fart går for harBayliner vites ikke, men stakkars den skjærgårdsjeep føreren som treffer ham på fjorden en dårlig dag. Vær i så fall forberedt på at harBayliner kan gjøre livet surt for deg, hvis motorstørrelse og fart ikke faller i hans smak.

:lol: :lol: :lol:

Kan jo ikke annet enn å le av dette... :lol: :lol: :lol:

 

men jøss så hårsåre noen er da, for det er jo SÅ enkelt å unngå ---> BARE Å HOLDE SIKKER FART OG AVSTAND  FRA ANDRE FARTØYER !

 

Har forresten bare gjort denne manøveren ifbm med at en skjærgårdsjeep (selvfølgelig) som kjørte frem og tilbake for å hoppe i bølgene mine ble ganske plagsom.

Vedkommende så ikke at jeg sakket farten, og siste turen hans over hekksjøen min ble HEFTIG...  Han kjørte meget sakte derifra av en eller annen grunn :cool:

mvh

harBayliner (som IKKE er på sjøen for å ha dårlige dager...)

Link to post

Det skulle kanskje vært en lov som sa at man måtte starte med båt på maks 16 fot/10 knop, og så kunne øke med 3 for/3 knop for hvert år med erfaring på sjøen!   :smiley:

 

Jeg kan i hvertfall ikke begripe at fører av en "sjøjeep" som suser avgårde i 30 knop+ kan finne på å stå på "retten" sin. Det er vel klart at når to båter er i ferd med å møtes så har begge båtførere et ansvar for å holde klar?

Trodde ikke du var så opptatt av loven - du river jo ned skilter du ikke liker, og tar loven i egen hånd (se annen tråd). Ikke helt samsvar mellom innleggene dine kanskje  :lol: :lol:

Link to post

En sommeropplevelse fra Skjærhalden idag under lunchen. Dette er utsikten fra lunchbordet.

Mye båt i gjestehavna og ellers, nydelig vær og bedre skal det bli fra uka av. Skjærhalden Rorbuer i bakgrunn har offisiell åpning til lørdag, etter mange års byggeperiode. Vesleø rusler sine tre turer daglig til Strømstad med full båt på alle turer.

Bilde

Link to post

I går på TV 2 var det inslag om Losen som førte båt til Horten.

Været var grått og trist,  go det var bra,  for da traff de ikke så mange lystbåter.

         

Han sa at jo større de ble jo værrre var de.

 

  Han snakker nok om nyrike, som skal realisere seg sjøl.

 

Eller ?    :smiley:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Var en tur i Helgøy sundet (Nord-Talge, Rogaland) fra tirsdag til onsdag. Når jeg holdt på å løsne fortøyninger i 4-tiden om ettremiddagen, ser jeg bort på nabobryggen, der ser jeg en stor daycrusier/skjærgårdsjeep hvor føreren detter bakover i båten, og så går båten bånn gass fremover og inn i båsen som han kome fra og ping/pong mellom de 2 båtene som låg på hver siden og i full fart opp på flytebryggen, her la den seg i ro, oppå flytebryggen. Det såg ikke ut som noen personer ble skadet. Gikk heller ikke bort og såg, men forsettet med og løsne båten og tok turen hjem som planlagt. (der er alltid nok av folk som stimler til når sånt skjer).

 

Vet ikke om der var noen andre fra baatplassen der som såg dette, eller vet mer hva som skjedde, men det såg meget skummelt ut. Hvor mye skade der ble på båtene som han stanget borti, eller om han traff noen av de som låg på andre siden, vet jeg ikke.

 

Men ellers hadde vi en veldig fin tur hit, blikkstille vann og fint vær. Dette var første overnattingen i båten, så det var med litt spenning vi reiste inn, men det gikk som sagt fint.

 

mvh

Kjelli

Link to post

Jada, han kom fra styrbord. Men det var uoversiktlig, og det var mye nærmere land enn 150 meter (5-knops grense i Lillesand kommune 150 m fra land)

Just for the record: 5 knops grensa gjelder 50 meter fra land i Lillesand, og kun i perioden 15 juni til 15 august. Så han hadde nok retten på sin side. Likevel skal jo raske båter ta hensyn i uoversiktelige områder.

Link to post

Min sterkeste opplevelse til nå på sjøen hadde eg for et par dager siden. Det ble nesten katastrofe og feilen var utvilsomt min. Eg var på vei inn til Lysebotn fra Stavanger, med sola i styrbord baug. Farten var ca 20 knopp og befant meg ca 200 meter nord for Tingholmen på vei inn Høgsfjorden, lite båt på sjøen alt var perfekt. Kaffien var framme og hadde lurt meg til en rullings, siden kona ikke var med.

Det er da det skjer, når freden har senka seg og ikke alle sanser er på topp. Det kommer en skjærgårdsjeep i full fart mot styrbord baug rett ut av solen, det var ingen tid til å stoppe, eller svinge unna. Eg klemmer gassen i bunn og sekundet etter stryker båten like bak meg. Eg var helt satt ut av den episoden og kjørte nok videre i 15- 20 sekund for eg snudde for å se hvordan det var med den andre båten. De hadde fått seg en liten flyvetur og var litt bløte , men ellers i fin form. Snakketøyet var det i alle fall ingenting gale med. Eg bad om unnskyldning og prøvde å forklare meg, men så mange bannord er det lenge siden eg har hørt. Han hadde retten på sin side uansett og kjefta med huden full. Da eg som avslutning på samtalen spurte om han hadde påkjøringsplikt, :headbang: siden han hadde sett meg lenge, da kom alle bannord som til og med ikke eg kjente.

Resten av turen var bare nydelig, men det går lenge før eg glemmer denne episoden.

Synes du kunne spart deg kommentaren om påkjøringsplikt. Den var ikke på sin plass der og da. Alle kan gjøre feil, men man må sannelig klare å være ydmyk når andre må lide for det. Jeg er sikker på at de i den andre båten fikk seg en alvorlig støkk i dette tilfellet. Du holdt tross alt 20 knop.
Link to post

Synes du kunne spart deg kommentaren om påkjøringsplikt. Den var ikke på sin plass der og da. Alle kan gjøre feil, men man må sannelig klare å være ydmyk når andre må lide for det. Jeg er sikker på at de i den andre båten fikk seg en alvorlig støkk i dette tilfellet. Du holdt tross alt 20 knop.

Det va sikkert dumt sagt, men eg kan ikke forstå at han ikke forandra kurs når han såg at eg ikke reagerte. Her mener eg at begge hadde skyld, min feil er soleklar, men at han tviholdt på retten sin må vel vera feil det og. :cheers:
Link to post

Jeg er ikke enig med deg Andy! Av en eller annen grunn så holdt ikke Jamo vikeplikten som han skulle ha gjort og da går ansvaret over på båten som har rett til veien.Det er hans plikt å

ta affære og unngå sammenstøt.Her minnes jeg å huske at Sjøveisreglene sier at man skal unngå fare for sammenstøt,det kan jo ikke gummibåten ha gjort?

Således er det toskete av ham å skjelle ut Jamo da han heller ikke har overholdt Sjøveisreglene. Syntes han Jamo var en dust så kunne han jo bare se i speilet så hadde han sett den andre dusten :smiley: Spesiellt sett i lys av at han sa han hadde sett Jamo og derav må ha hatt tid til å unngå fare for sammenstøt :cheers:

Faktisk så syntes jeg det var på sin plass å minne ham på at det ikke påkjørsrett selv om en ikke har vikeplikt. I boka mi så er gummibåten et snev mere skyldig i denne nærsituvasjonen enn det Jamo var.

Link to post

Jeg er ikke enig med deg Andy! Av en eller annen grunn så holdt ikke Jamo vikeplikten som han skulle ha gjort og da går ansvaret over på båten som har rett til veien.Det er hans plikt å

ta affære og unngå sammenstøt.Her minnes jeg å huske at Sjøveisreglene sier at man skal unngå fare for sammenstøt,det kan jo ikke gummibåten ha gjort?

Mener du virkelig dette, eller har du bare formulert deg litt uheldig? :cheers:

Det bør være helt klart at ansvaret for å unngå sammenstøt ligger hos det fartøy som har det andre på sin styrbord side!!  :smiley:

 

Selvfølgelig har man ingen påkjørsrett, det gjelder jo både til lands og til vanns. Det er vel heller ingen som ØNSKER et sammenstøt??

 

Sjøveisreglene sier at "det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien, ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene", men samtidig heter det også "denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette".

 

Hilsen Thomas

Link to post

Mener du virkelig dette, eller har du bare formulert deg litt uheldig?  

Det bør være helt klart at ansvaret for å unngå sammenstøt ligger hos det fartøy som har det andre på sin styrbord side!!  

 

Jada,det er klart.Les reglen om gjensidig ansvar.

 

Sjøveisreglene sier at "det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien, ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene", men samtidig heter det også "denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette".

 

Men dette gjorde gummibåten høyst sannsynlig ikke, og forutsetter vi det så har han også forbrutt seg mot sjøveisreglene.At jeg ikke holder ordentlig utkikk og ikke viker for deg fritar ikke meg for mitt ansvar,men det gir deg et ansvar om å unngå kollisjon/nærsituvasjon når du forstår at  jeg ikke følger reglen.Under ingen omstendighet kan jeg gjemme meg bak at ansvaret er skjøvet over på deg,men slik som sitvasjonen er beskrevet ser det ut for meg at gummibåten har holdt kurs og fart.Og det burde han vel kanskje ikke gjort?Og da har gummibåten brudt mot reglene han og.

Hvis du forstod det slik at jeg mente at ved ikke å følge reglene så går alt ansvar over på motparten så var det ikke ment sånn,og det kan du se litt lengre ned.

Link to post

Sjøveisreglene har også en annen  -  og meget viktig regel  -  som kommer til anvendelse; nemlig "Regel 2" som populært kalles "Ansvarsparagrafen":

 

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, dets reder, fører eller mannskap for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

Den er skrevet på en slik måte at lesingen blir en pusteøvelse, men sterkt forenklet kan man si som jeg pleier å si på mine båtførerkurs: uansett hva som skjer, så er det ikke reglene sin skyld!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Mener du virkelig dette, eller har du bare formulert deg litt uheldig?  

Det bør være helt klart at ansvaret for å unngå sammenstøt ligger hos det fartøy som har det andre på sin styrbord side!!  

 

Jada,det er klart.Les reglen om gjensidig ansvar.

 

Sjøveisreglene sier at "det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien, ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene", men samtidig heter det også "denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette".

 

Men dette gjorde gummibåten høyst sannsynlig ikke, og forutsetter vi det så har han også forbrutt seg mot sjøveisreglene.At jeg ikke holder ordentlig utkikk og ikke viker for deg fritar ikke meg for mitt ansvar,men det gir deg et ansvar om å unngå kollisjon/nærsituvasjon når du forstår at  jeg ikke følger reglen.Under ingen omstendighet kan jeg gjemme meg bak at ansvaret er skjøvet over på deg,men slik som sitvasjonen er beskrevet ser det ut for meg at gummibåten har holdt kurs og fart.Og det burde han vel kanskje ikke gjort?Og da har gummibåten brudt mot reglene han og.

Hvis du forstod det slik at jeg mente at ved ikke å følge reglene så går alt ansvar over på motparten så var det ikke ment sånn,og det kan du se litt lengre ned.

Jeg er helt enig i at gummibåten, eller hva det var, burde gjort unnvikende manøver. Det gjør jeg også selv i slike situasjoner.

 

Jeg ville bare presisere at ansvaret ligger hos den som har fartøyet på styrbord. Ved et eventuelt sammenstøt vil denne ganske sikkert få skylden. Ellers ville jo alle sammenstøt ende med skylddeling... :smash:

 

Det som imidlertid kan endre bildet er om båten som i utgangspunktet skulle holde kurs holdt uforsvarlig høy eller ulovlig hastighet på stedet.

 

Forøvrig mener jeg også at reaksjonen fra folkene i gummibåten var helt idiotisk. Utskjelling og banning hører ingensteds hjemme, spesielt når de selv har utvist alt annet godt sjømannskap...

 

Hilsen Thomas

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...