ragtag Startet 11.Juli.2004 Del på Facebook Startet 11.Juli.2004 Jeg synes ofte motorbåter passerer litt vel nære og i litt mye fart når jeg er ute å seiler. Hva er egentlig passe avstand i forhold til fart. Var nylig ute å seilte i Oslo fjorden i ca. 7 knop da en RIB kommer planende rett mot meg fra styrbord, i minst 30 knop og passerer bak meg med ca 10-15m klaring (hadde kurs rett mot meg inntil han var rimelig nære). Syntes det var litt skummelt, siden det var en del bølger og RIBen vinglet litt fra side til side. Det var mer en nokk plass rundt oss og ingen andre båter i nærheten, så det var ingen grunn til å gå så nære. Er det helt safe å passere så nære med en motorbåt i så stor fart? Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Er det helt safe å passere så nære med en motorbåt i så stor fart? NEI !! Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ragtag Svart 12.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Det var litt det jeg trodde. Har aldri kjørt en rask motorbåt (bare seilbåter for motor), så har ikke en noe klar ide åver hvor stor kontrol man egentlig har på de. Jeg tror egentlig det samme gjelder mange motorbåteiere, de har aldri prøvd å seile en seilbåt og har derfor ikke en klar ide om hvordan en seilbåt kan manuverere og hvor lang tid det tar for den å endre kurs o.s.v. (f.eks. med spinnaker oppe, eller preventer rigget på bommen). Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 NEI !! Suzuki Ja ! Men ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 10-15 meter er nok i mine øyne avhengig av vannet rundt/situasjon m.m. Jeg er alltid oppmerksom når jeg passerer en tekstilcruiser og er klar til å manøvrere unna hvis det er behov for det. Stort sett passerer man greit og vinker til kapteinen i den andre skuta :-) I plan legger jeg meg mye lenger unna, men det er pga bølgene jeg vet jeg lager. Men kursendring burde kanskje vært gjort noe tidligere siden du ble bekymret? Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Baywatch Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Jeg synes det er viktig å vise båter som ligger stille, går sakte eller seiler at jeg har sett dem og derfor holde en tydelig vikende kurs. Har fiskeplassen min i utkanten av skipsleden til Bergen, og stundom er jeg i tvil om cabincruiserne i 20-30 knop har sett meg. Setter pris på tydelig "tegngiving". Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 I fjor sommer ble jeg passert av en rimelig stor daycruiser, han passerte så nært at jeg ikke rakk og sette baugen opp mot hekkbølga! Vil tippe han kom i en 15-20 knop, altfor fort til og passere så nære syns nå jeg. (10-12 meter) Tror det er mange som ikke vet hva hekkbølger kan utrette! Det var godt det var styrhus på Aurora eller så hadde jeg gått i sjøen. Er det ikke noe regel for dette, annet en sunn fornuft som mange synes og mangle Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Setter pris på tydelig "tegngiving".Dette er mye brukt på større båter. Når en ligger på tilnærmet kollisjonskurs er det greit å tydelig svinge til den siden en har tenkt å gå for så å legge seg på tilnærmet kollisjonskurs igjen. Da får den andre båten et vink om hva du har i tankene og at du har kontroll. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Krapyl Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Jeg synes det er viktig å vise båter som ligger stille, går sakte eller seiler at jeg har sett dem og derfor holde en tydelig vikende kurs. Har fiskeplassen min i utkanten av skipsleden til Bergen, og stundom er jeg i tvil om cabincruiserne i 20-30 knop har sett meg. Setter pris på tydelig "tegngiving". Her nevner du noe viktig. Jeg tror det på fagspråket kalles å angi sin kurs, altså gjøre en så stor kursforandring at det andre fartøyet ikke har noen tvil om at du viker. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Slagskibet Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Har observert at det blir mere og mere av babord manøver å se.Eller kanskje jeg er surmaga,men intrykket er at veldig mange ikke vet så mye om hva de holder på med. Sitér dette innlegget Link to post
ragtag Svart 12.Juli.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Hekkbølge var ikke ett problem i dette tilfelle (lett planende båt = liten hekkbølge), var mer bekymret for om han hadde sett meg eller hadde tenkt å vike. Tydlig kurs endring litt tidligere, og jeg hadde ikke vært særlig bekymret. Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Har observert at det blir mere og mere av babord manøver å se.Eller kanskje jeg er surmaga,men intrykket er at veldig mange ikke vet så mye om hva de holder på med. La nettopp et innlegg i denne tråden om innføring av "lystbåt-sertifikat" ?' Tror dette er noe som vil tvinge seg frem pga all den uvettige båtbruken i sommer. mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
jorhei Svart 12.Juli.2004 Del på Facebook Svart 12.Juli.2004 Det var litt det jeg trodde. Har aldri kjørt en rask motorbåt (bare seilbåter for motor), så har ikke en noe klar ide åver hvor stor kontrol man egentlig har på de. Jeg tror egentlig det samme gjelder mange motorbåteiere, de har aldri prøvd å seile en seilbåt og har derfor ikke en klar ide om hvordan en seilbåt kan manuverere og hvor lang tid det tar for den å endre kurs o.s.v. (f.eks. med spinnaker oppe, eller preventer rigget på bommen). Ragnar Er helt unødvendig, men man har god kontroll med en slik båt selv i de hastighetene. Ble selv passert med en 10 - 15 meter av det jeg vil kalle en tulling nå tidligere i sommer. Det var ingen båter i nærheten og han måtte selvfølgelig kjøre tett opp til oss og deretter krysse foran kun får meter fra oss. Utrolig unødvendig, selv om de har kontroll, fordi vi som er i den saktegående båten ikke kan vite hva slags folk som fører den hurtigående båten. Kanskje de ikke har kontroll, eller kanskje de er påvirket av alkohol. Derfor er det utrolig unødvendig å passere i en slik fart så nært, når man har et helt hav av plass........... Sitér dette innlegget Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!! HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.