Jump to content

Avslutter sesongen med stjålen båt, men fant den igjen.


mekkaren

Recommended Posts

Torsdag kom det en telefon fra politiet i austevoll...Hei sa betjenten, mangler du en båt ?? ikke det jeg vet svarte jeg med vanntro, har du en Skibsplast 655 med reg nummer LAUxxx spurte han videre ? Ja svarte jeg.

 

Den båten er funnet på Sandtorv i Austevoll sa han så fint, motoren mangler undervannshus men ser ellers bra ut la han til.

 

Sjokket la seg og en bølge av lettelse kom over meg, Har dere vært ombord i båten og sett spurte jeg, Neeei svarte han denne båten kommer fra Klokkarvik og hører således til "Øygarden, Askøy, Fjell og sund lensmannsdistrikt" du må anmelde saken der, men jeg har telefonnummeret til vedkommende som fant båten.

 

Full av forventning ringer jeg dette tidligere nevnte kontoret, nummeret er 02800 (hmm logisk) Klokken er nå halv tre.. Hei jeg vil anmelde et båt tyveri av en noe spesiell art, båten er allerede funnet igjen sier jeg, Hei sier damen som tar telefonene, du må da komme inn i kontortiden i morgen mellom 09.00 og 14.30 for og anmelde denne saken.

 

Svaret var forståelig nok ikke det jeg ønsket, men var ikke sjokkert, tok telefon til forsikringsselskapet og forklarte saken, de var meget behjelpelig og ga "go" for og hente båten.

 

Kom ned til båten Fredags morgen, der lå gullet mitt, besudlet, misshandlet og plaget av noen svin uten respekt for andres eiendeler, etter noen trøstens ord til båten begynte jeg og se over skader manglende utstyr etc.

 

Status var, Båt er ripet kraftig opp babord akterut, stereoanlegget mangler, tre stk pils er fjernet, ett brannslukkningsapparat er vekk, ledninger og sikringer er røsket ut, teppet er stjålet,knuste lanterner, oljete fotspor over hele båten samt interiør utenom det ser det ikke gale ut....videre er ' undervannshuset på motoren på plass, men på den andre Skibsplasten....ja det lå to misshandlete båter der er denne delen søkk vekk.

 

Sleper båten med meg hjem og får den på land, en del skrapeskader i baug og bunn STBD akter men tross allt glad for og få barnet mitt hjem.

 

Anmelder saken på tidligere nevnte kontor, de virket veldig interessert siden det var stjålet mange Skibsplaster den kvelden ( overhørte noen samtaler, så det er minst 3 båter av merke Skibsplast som er tatt)

 

Opplyste om det faktum at det var ca 100ltr bensin på båten, svinene har i tillegg lagt fra seg fire stk tomme 10ltrs kanner og en tom 5 liters kanne med Olje, ett batteri med start kabler samt en flett ny redningsvest av typen "blås opp når man treffer vann" og ja to fendere ???

Båten er nå selvsagt tom for bensin så man kan dra slutningen at de har kjørt en del.

 

Hvem er de og hvor skulle de, det eneste jeg kan si er at de har god smak i båter hehe.

 

Sitter no og venter i spenning på resultatet av takstmannens granskning, skal møte han klokken tre, Politiet har jeg ikke hørt noe fra, selv om de lovte meg og ringe i løpet av fredagen for avtale om "synfaring" på jakt etter tekniske spor.

 

Og selfølgelig en takk til mannen som fant båten, trosset vær og vind og tok seg bryet med sikring og fortøying av båt..

Link to post
Share on other sites

Hei, Mekkaren!

Tragisk at man ikke kan få ha sakene sine i fred. Det ser ut til at dette med bare å forsyne seg fra andres eiendom hvis man ønsker noe selv er et tiltagende onde. Vi opplever det samme her på Stord. Selv om man kan få dekket slikt av forsikringen er det en sur opplevelse.

Vi har samme erfaringen med anmeldelser. Den tas mot på telefon, ingen rykker ut, og etter to-tre dager mottar man henleggelsesbrev som trolig er skrevet ut i samme farta. Disse tilstandene får jo forsikringspremiene til å sprette i været, har jeg inntrykk av. I tillegg er det flere som får avkorting i utbetalingen fordi det etter forsikringsselskapets mening ikke har vært utvist nok forholdsregler mot tyveri. Godkjent lås på påhengsmotor og henger, kjetting med lås i båten, alarm installert, Securmerking, osv. Vi vet jo at slike tiltak ikke stopper en viss kategori kjeltringer. Jeg liker ikke utviklingen. Noe bør gjøres.

Håper du får et hurtig og greit oppgjør.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...