Jump to content

hvilken type bolter skal brukes til toppen på ford 2704et


Lind

Recommended Posts

Er det noen der ute som kan fortelle meg hvordan jeg ser forskjell på såkaldte strekkbolter, (som vistnok skal skiftes etter 3 teitinger) og bolter som jeg kan bruke uten å risikere noe.

Har forresten funnet ut noe ang turtallsproblemet mitt.Da jeg vasket varmeveksleren og ladeluftkjøleren, oppdaget jeg at røret som skulle gi turbotrykk til røykbegrenseren, var tett.Det var rett og slett ikke boret hull inn til innsuget.Røret var sveiset fast på innsuget uten at det var videre forbindelse inn til innsuget.Det er nok årsaken til at dieselpumpa ikke ga nok diesel.Derfor ingen svartrøyk og bare 1900 omdr.

MVH

Lind

Redigert av Lind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strekkbolter er vel ikke annet enn at de blir trukket til et nokså trang område innen boltens elastiske felt. Sikkert nokså høyt opp. Strekkbolter pleier å ha rullede gjenger, avsmalnet tange og radie under bolthodet. De blir noe dyrere enn vanlig hyllevare hos Biltema. Bolter blir gjerne klassifisert innen grenser for strekkfasthet, slik som 4.6, 5.6, 8.8 og 9.8. Dette er sikkert noe som spesielt interesserte kan lese om i 'Maskindeler' av Waløen, som ligger og titter på meg fra sin plass i bokhyllen. Der har den tilbrakt noen år, og jeg har ingen planer om å plukke den ut.

Link to post
Share on other sites

Takk Hulda, men jeg ble ikke stort lurere av det. din forklaring stemmer nok sikkert, men hvordan ser man forskjell og hvilke bolter skal jeg bruke? må jeg skifte bolter nå da jeg ikke har peiling på hvor mange ganger boltene er teitet.

det står jo noen bokstaver på bolthodet (bh og en x) har noen andre bolter liggende og der står det 3 bokstaver , men husker ikke hvilke.

mvh Lind

Link to post
Share on other sites

Dette er samme motor som står i Nemo som er en 29 fot Halco. Vær obs på at varmeveksleren ikke skal være full med vann, da kan det skje som du sier at vann kommer ut.

 

Har du 3- veis termostat på din motor? Her kan det være forskjellige løsninger. Ellers er jeg enig med at du bestille bolter hos KD-trading, da får du riktige bolter.

Link to post
Share on other sites

Hei nemo.Har du peiling på hvor mye vann det skal være? Termostaten er ikke demontert, men den ser "normal" ut.dvs at det kommer en stuss ut som går til varmeveksleren.Ser kanskje ikke om det er en 3-veis før man demonterer.har forøvrig et uttak like ved termostaten som går til defrosteren.

mvh

Lind

Link to post
Share on other sites

Det som er spesielt med CAT-bolter, er i det vesentlige det jeg har beskrevet over, rullede gjenger og radie under hodet. Vi solgte slike til blant annet knuserverk i bøtter og spann den gangen jeg jobbet der.

 

Ellers så er ikke dette med spesielle bolter noe happening når det gjelder amerikanske motorer. De har hatt det siden 50/60-tallet. Og så vidt jeg vet har alle GM diesel bilmotorer prod i USA slike bolter. Så vidt jeg husker er det to typer bolter til motoren min (6.2 L), den ene noe bedre enn den andre. Det kunne ikke ramle meg inn i drømme å sette inn noe annet enn bolter som har delenummer, ikke når det gjelder topplokk, råder, etc.

Link to post
Share on other sites

Sorte unbrakoskruer(innvendig sekskant) er stort sett laget i 10.8 og 12.8 kvalitet. Disse tallene angir strekkfastheten som boltene tåler. Det er egne tiltrekkingsmoment på disse skruene etter hva slags kvalitet de har :smiley:

 

Okey då er eg med på hva du mener. Det du skriver er helt feil. Du får umbrako skruer i alle kvaliteter. Nummeret i toppen er for strekkfasthet og flytegrense. Dette gjelder alle bolter/skruer.

Link to post
Share on other sites

Ved overhaling av motoren fikk jeg beskjed om at jeg kunne bruke de gamle boltene.

Men det endte med lekkasje. Fikk da opplyst fra Cylinderservice at det måtte nye bolter til.

De skaffet meg komplett sett m/pakninger til toppen for ca 1600,-

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei 880. Var ikke det billig? kd-traiding skal ha 1250 bare for topp-pakningen.det er jo tross alt 25 bolter i tillegg.

Har fjernet boltene og demontert alt som var montert til toppen.Den sitter som bare juling.Rikker ikke toppen.er det noen som har et lurt knep?eller er det noe jeg har glemt?

etter som jeg forstår, så bør ventilstengene stå igjen på sine respektive plasser.

Takker ellers alle for en enormt fin respons på mine spørsmål.utrolig mange flinke folk på forumet.

mvh

Lind

Link to post
Share on other sites

Som Hulda skriver. Dritten kan sitte fast, veldig fast. Måtte selv bruke et flatgjern mellom topp og blokk for å løsne toppen. Dette er en gammel motor så støtstenger og vippetøy bør havne på samme plass.

I tillegg kan du sikre deg med med lim som fyller ut eventulle groper i blokk/topp. Limen koster nesten like mye som topp pakning, men er verdt prisen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...