Lind Startet 19.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2009 (redigert) Er det noen der ute som kan fortelle meg hvordan jeg ser forskjell på såkaldte strekkbolter, (som vistnok skal skiftes etter 3 teitinger) og bolter som jeg kan bruke uten å risikere noe. Har forresten funnet ut noe ang turtallsproblemet mitt.Da jeg vasket varmeveksleren og ladeluftkjøleren, oppdaget jeg at røret som skulle gi turbotrykk til røykbegrenseren, var tett.Det var rett og slett ikke boret hull inn til innsuget.Røret var sveiset fast på innsuget uten at det var videre forbindelse inn til innsuget.Det er nok årsaken til at dieselpumpa ikke ga nok diesel.Derfor ingen svartrøyk og bare 1900 omdr. MVH Lind Redigert 19.Oktober.2009 av Lind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Strekkbolter er vel ikke annet enn at de blir trukket til et nokså trang område innen boltens elastiske felt. Sikkert nokså høyt opp. Strekkbolter pleier å ha rullede gjenger, avsmalnet tange og radie under bolthodet. De blir noe dyrere enn vanlig hyllevare hos Biltema. Bolter blir gjerne klassifisert innen grenser for strekkfasthet, slik som 4.6, 5.6, 8.8 og 9.8. Dette er sikkert noe som spesielt interesserte kan lese om i 'Maskindeler' av Waløen, som ligger og titter på meg fra sin plass i bokhyllen. Der har den tilbrakt noen år, og jeg har ingen planer om å plukke den ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Takk Hulda, men jeg ble ikke stort lurere av det. din forklaring stemmer nok sikkert, men hvordan ser man forskjell og hvilke bolter skal jeg bruke? må jeg skifte bolter nå da jeg ikke har peiling på hvor mange ganger boltene er teitet. det står jo noen bokstaver på bolthodet (bh og en x) har noen andre bolter liggende og der står det 3 bokstaver , men husker ikke hvilke. mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Strekkbolter har gjerne unbrakokvalitet. Det vil si 10.8 eller helst 12.8 kvalitet. De tåler mere strekk pga at de er anløpte i tillegg. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 2704 er en 70-talls konstruksjon. Betviler at Ford hadde funnet opp strekkbolter den gang. Forhør deg med en Ford-forhandler som solgte/reparerte lastebiler den gang Ford lagde lastebiler. I bil het 2704 motoren 360 turbo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Takk alle sammen.skal ringe kd-traiding i mårra.Har veldig god erfaring med de gutta der.De gir kjappe og greie svar på det meste. mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Skal du ha gode bolter med tommegjenger, så skal du få tak i Cat bolter med 6 streker på hodet. De tåler juling så fram til at gjengene i blokka er i orden Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 hei bartesam. er det den type bolter som brukes på cat-maskiner? Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Dette er samme motor som står i Nemo som er en 29 fot Halco. Vær obs på at varmeveksleren ikke skal være full med vann, da kan det skje som du sier at vann kommer ut. Har du 3- veis termostat på din motor? Her kan det være forskjellige løsninger. Ellers er jeg enig med at du bestille bolter hos KD-trading, da får du riktige bolter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Hei nemo.Har du peiling på hvor mye vann det skal være? Termostaten er ikke demontert, men den ser "normal" ut.dvs at det kommer en stuss ut som går til varmeveksleren.Ser kanskje ikke om det er en 3-veis før man demonterer.har forøvrig et uttak like ved termostaten som går til defrosteren. mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Da er det ikke den samme løsningen som på min motor. Det er en Sabb Ford. Hos meg er vannet bare litt over platene i varmeveksleren. Dette kan du spørren KD Trading om. Vet hvem som har marinisert din motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Stemmer det. De har stort utvalg av bolter i tommer for de fleste områder. Meget god kvalitet på Catbolter med 6 streker på hodet. hei bartesam. er det den type bolter som brukes på cat-maskiner?Lind Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Hei nemo.Har ikke plater i min varmeveksler.når jeg ser ned gjennom påfyllingslokket, ser jeg bare sylinderen som inneholder sirkulerende sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Ja, det var den jeg tenkte på. Har du mye vann over den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Det som er spesielt med CAT-bolter, er i det vesentlige det jeg har beskrevet over, rullede gjenger og radie under hodet. Vi solgte slike til blant annet knuserverk i bøtter og spann den gangen jeg jobbet der. Ellers så er ikke dette med spesielle bolter noe happening når det gjelder amerikanske motorer. De har hatt det siden 50/60-tallet. Og så vidt jeg vet har alle GM diesel bilmotorer prod i USA slike bolter. Så vidt jeg husker er det to typer bolter til motoren min (6.2 L), den ene noe bedre enn den andre. Det kunne ikke ramle meg inn i drømme å sette inn noe annet enn bolter som har delenummer, ikke når det gjelder topplokk, råder, etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Strekkbolter har gjerne unbrakokvalitet. Unbrakokvalitet, hva er det? Lurer på det siden jeg ikke har hørt om det før Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Sorte unbrakoskruer(innvendig sekskant) er stort sett laget i 10.8 og 12.8 kvalitet. Disse tallene angir strekkfastheten som boltene tåler. Det er egne tiltrekkingsmoment på disse skruene etter hva slags kvalitet de har Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
mask Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Sorte unbrakoskruer(innvendig sekskant) er stort sett laget i 10.8 og 12.8 kvalitet. Disse tallene angir strekkfastheten som boltene tåler. Det er egne tiltrekkingsmoment på disse skruene etter hva slags kvalitet de har Okey då er eg med på hva du mener. Det du skriver er helt feil. Du får umbrako skruer i alle kvaliteter. Nummeret i toppen er for strekkfasthet og flytegrense. Dette gjelder alle bolter/skruer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Beklager å måtte meddele at både "Bartesam" og "mask" er på tynn is. Unbrakobolter leveres i kvalitetene 12.9, 10.9 og 8.8. Dårligere kvaliteter enn 8.8 har jeg enda ikke sett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 (redigert) Var 0.1 på tynn is da Regner ikke 8.8 for gode unbrakoskruer Redigert 20.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Ved overhaling av motoren fikk jeg beskjed om at jeg kunne bruke de gamle boltene. Men det endte med lekkasje. Fikk da opplyst fra Cylinderservice at det måtte nye bolter til. De skaffet meg komplett sett m/pakninger til toppen for ca 1600,- Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 20.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Hei 880. Var ikke det billig? kd-traiding skal ha 1250 bare for topp-pakningen.det er jo tross alt 25 bolter i tillegg. Har fjernet boltene og demontert alt som var montert til toppen.Den sitter som bare juling.Rikker ikke toppen.er det noen som har et lurt knep?eller er det noe jeg har glemt? etter som jeg forstår, så bør ventilstengene stå igjen på sine respektive plasser. Takker ellers alle for en enormt fin respons på mine spørsmål.utrolig mange flinke folk på forumet. mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Det hender topper sitter fast. Stor plast- eller gummihammer og noen reale klask pleier å gjøre susen. Støtstenger skal ikke byttes om når motoren har gått en stund. Det samme gjelder for ventiler hvis du plukker dem ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Som Hulda skriver. Dritten kan sitte fast, veldig fast. Måtte selv bruke et flatgjern mellom topp og blokk for å løsne toppen. Dette er en gammel motor så støtstenger og vippetøy bør havne på samme plass. I tillegg kan du sikre deg med med lim som fyller ut eventulle groper i blokk/topp. Limen koster nesten like mye som topp pakning, men er verdt prisen. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 20.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 hei Hulda. da er det vel bare å utstyre seg med rette utstyret,en god porsjon tålmodighet og vente på dagslys. Ha en fortsatt fin kveld mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.