Jump to content

hvilken type bolter skal brukes til toppen på ford 2704et


Lind

Recommended Posts

du skriver støtstengene bør stå på sine plasser ok det men håper du har løsnet boltene til vipparmene ellers så er jeg redd du ikke får av toppen :giggle:

 

 

Feil.............

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

dersom jeg har oppfattet rett, så er dette en motor med underliggende kam. det som ligger på toppen er bare vippearmstanga og da skal det etter hva jeg forstår bare være de 25 boltene som trengs å fjerne.det er bare det at toppen sitter veldig fast i pakningen og styretappene.

dersom jeg tar feil, så er jeg veldig takknemmelig for innspill fra dere.

mvh

Lind

Link to post
Share on other sites

Har du tappet vannet av blokken, da slipper du få vann ned på stemplene. Nå ser jeg du har tatt ut alle boltene. Hvis du setter de ned igjen og trekker de lett til, kan du kjøre starteren et øyeblikk. Det bruker hjelpe med å få løs toppen.

 

Sjekk at gjengene i blokken for alle boltene går like lett. Det hander at noen er tregere enn andre og da må det litt smøring til.

Link to post
Share on other sites

Nemo kom meg i forkjøpet. Vær obs på at toppen er tung som bly og du bør nok rigge til heiseinnretning eller løfte to mann.

Nemo`s siste poeng er vesentlig. Boltene må gå lett. Anbefaler at du kjører gjennom med gjengetapp i samtlige hull og blåser opp med trykkluft. Det må ikke stå olje eller annen væske i hullene da bolten kan bunne i dette.At gjengene skal smøres vet du selvsagt.

Link to post
Share on other sites

Ja, da skal du se at det blir fart på Halcoen.

 

Det virker jo som du har skrudd på motor før, men vet ikke om du er klar over at denne motoren leveres med to typer foringer. Den en er tynne forkrommede foringer og den andre er vanlige støpejern (tykkere). Du vil se hvilke foringer som er på din motor når du har tatt av toppen.

Toppakningen er også forskjellige til disse variantene av foringene.

Lykke til! :seeya:

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står stemplet inn i blokka også det. TC står for turbo chrome. Viktig det hvis en skal skifte stempelfjærer så en ikke får fjærsett for støpejern :smiley:

På en så gammel motor kan man ikke være sikker på at crom foringer ikke er byttet ut med støpejern. Da motoren min var ca 25 år gjorde jeg den jobben og det ble ikke notert på motoren noe sted. Så snart toppakningen er tatt av kan man se hvilke foringer motoren har.

 

Motoren kan desverre lage mye røyk selv om den har støpejern foringer. Det ble noe bedre, men ikke mye. Det som var største forskjellen var at den "sluttet" å bruke olje. Alle mine foringer var myyyye slitt. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Motoren kan desverre lage mye røyk selv om den har støpejern foringer. Det ble noe bedre, men ikke mye. Det som var største forskjellen var at den "sluttet" å bruke olje. Alle mine foringer var myyyye slitt. :seeya:

 

Etter overhaling av min 2704ET ble denne sgs røykfri. Hadde et stempelhavari som endte opp med full pakke.

Cylinderservice gjorde følgende:

 

Byttet ut pakning på veiv mot svinghjul, denne laget de selv og tilpasset motoren, dette da den originale pakningen var kjent for å lekke.

En foring ble byttet, resterende foringer ble borret da de var blitt ovale.

Alle stempler ble byttet siden ett stempel hadde havarert, nye kryssbolter.

Noen ventiler ble byttet og alle setene/ventilene slipt.

Toppen høvlet.

Ny maskinert veiv med nye lagre.

Nyere type ventiltetninger.

Pluss noe småplukk.

 

Resultatet ble en røykfri motor, utrolig lettstartet selv ned mot 10 minusgrader og et ikke målbart oljeforbruk.

 

Som tidligere nevnt fikk jeg lekasje ved topp pakning, dette viste seg ved olje renning fra toppen og at vannet forsvant med tilhørende tempratur problemer. I tilegg til nye bolter og pakning limte jeg pakningen med dertil egnet lim. Denne limen tror jeg kostet like mye som pakningen, tror det kan være en grei investering...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

da var toppen fjernet.det var en tung sak.ikke rart at motoren veier ca 700kg.det står stemplet T5 på toppen og nede på blokka står det T3.hva kan det bety tro?Bartesam skriver at TC betyr at det er cromforinger.

Er jo klar over dette med crom og støpjernsforinger og har hørt at man må file oppe i kanten for å se hvilken type man har.så kommer spørsmålet: skal det bli lettere spor etter fila på ei støpjernsforing eller hva er det som "vises" da?blank blir de jo begge typer, tror jeg :)

prøvde å skrape med en kniv, men ble ikke klokere av det.

mvh

Lind

Link to post
Share on other sites

Da jeg jobbet på marina med disse motorene for 27 år siden, så var bare en T alene støpejernsforinger. Cromeforinger er et must hvis det går over 200 hester, for de tåler mye mere juling, og er mye glattere innvendig. Cromeforinger er også mye hardere enn støpejern. :smiley: Motoren alene uten turbo veier ca 465 kilo pluss gir og annet kvist

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Jepp, de er hardere, så det skal mere kraft til å få merker i crome enn i støpejern. Tror du må finne ut av hva slags materiele det er i foringene, siden det er forskjellige?? diametere på disse foringene. Vet ikke om det er samme pakningen for begge utførelsene :confused:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Støpejern foringene er tykkere enn crom foringene. Dersom du ikke finner det ut, ta en telefon til sylinderservice Halvorsen. Han har jobbet med disse motorene i mange år.

Legger ved en link til Auto23 som har dette verkstedet. Auto23

Klikk på "kontakt oss" og du får opp bilde med telefon nummer. Det var her jeg også fikk utført reparasjonen på motoren.

Link to post
Share on other sites

prøvde å skrape med en kniv, men ble ikke klokere av det.

mvh

Lind

 

I en støpejernsforing skal du vel normalt kunne lage riper med en kniv. I en chrome-foring er det kul umulig.

 

Støpejernsforinger kan borres opp hvis de er blitt ovale, innenfor visse grenser selvfølgelig. Men chrome-foringer kan vel ikke borres opp??? Eller ???

 

Ellers vil jeg som Nemo anbefale Auto 23. De gjorde en tilsvarende overhaling på en 2704ET motor for meg for noen år siden, med veldig bra resultat.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...