LALUNA II Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 du skriver støtstengene bør stå på sine plasser ok det men håper du har løsnet boltene til vipparmene ellers så er jeg redd du ikke får av toppen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 du skriver støtstengene bør stå på sine plasser ok det men håper du har løsnet boltene til vipparmene ellers så er jeg redd du ikke får av toppen Feil............. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Det er ofte et par bolter skjult under vippearmsbrygga da, sikker på at du ikke har oversett noen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 20.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Hva har boltene til vipparmene å gjøre med fjerning av toppen? er det noe jeg ikke har fått med meg her.er det ikke bare de 25 boltene som holder toppen fast. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 20.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 har fjernet 25 stk bolter fra toppen og det er vel det som er, ifølge tilltrekkingskartet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Fant et bilde i erfaringsdatabasen og der ser det faktisk ut til at kam ikke trenger å demonteres Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Neida Laluna. Det er støtstang motor. Kammen ligger nede i blokka. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 20.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 dersom jeg har oppfattet rett, så er dette en motor med underliggende kam. det som ligger på toppen er bare vippearmstanga og da skal det etter hva jeg forstår bare være de 25 boltene som trengs å fjerne.det er bare det at toppen sitter veldig fast i pakningen og styretappene. dersom jeg tar feil, så er jeg veldig takknemmelig for innspill fra dere. mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Neida Laluna. Det er støtstang motor. Kammen ligger nede i blokka. Ja ser jo det men skriver feil men vipparmer trenger ikke demonteres ...så da ble det riktig Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 20.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2009 Har du tappet vannet av blokken, da slipper du få vann ned på stemplene. Nå ser jeg du har tatt ut alle boltene. Hvis du setter de ned igjen og trekker de lett til, kan du kjøre starteren et øyeblikk. Det bruker hjelpe med å få løs toppen. Sjekk at gjengene i blokken for alle boltene går like lett. Det hander at noen er tregere enn andre og da må det litt smøring til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Nemo kom meg i forkjøpet. Vær obs på at toppen er tung som bly og du bør nok rigge til heiseinnretning eller løfte to mann. Nemo`s siste poeng er vesentlig. Boltene må gå lett. Anbefaler at du kjører gjennom med gjengetapp i samtlige hull og blåser opp med trykkluft. Det må ikke stå olje eller annen væske i hullene da bolten kan bunne i dette.At gjengene skal smøres vet du selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 21.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 tusen takk alle sammen.nå bør jeg ha det meste klart for å trå til. Gleder meg som et barn til å starte opp og ta testtur.spesielt etter at jeg har funnet "feilen" som gav lavt turtall.(håper det er kun detsom var galt) mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 (redigert) Ja, da skal du se at det blir fart på Halcoen. Det virker jo som du har skrudd på motor før, men vet ikke om du er klar over at denne motoren leveres med to typer foringer. Den en er tynne forkrommede foringer og den andre er vanlige støpejern (tykkere). Du vil se hvilke foringer som er på din motor når du har tatt av toppen. Toppakningen er også forskjellige til disse variantene av foringene. Lykke til! Redigert 21.Oktober.2009 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hei nemo. er klar over det med forskjellige foringer.håper bare det er støpejernsforinger på min. etter røyken å bedømme, så har jeg nok desverre kromforinger. mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Står stemplet inn i blokka også det. TC står for turbo chrome. Viktig det hvis en skal skifte stempelfjærer så en ikke får fjærsett for støpejern Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Står stemplet inn i blokka også det. TC står for turbo chrome. Viktig det hvis en skal skifte stempelfjærer så en ikke får fjærsett for støpejern På en så gammel motor kan man ikke være sikker på at crom foringer ikke er byttet ut med støpejern. Da motoren min var ca 25 år gjorde jeg den jobben og det ble ikke notert på motoren noe sted. Så snart toppakningen er tatt av kan man se hvilke foringer motoren har. Motoren kan desverre lage mye røyk selv om den har støpejern foringer. Det ble noe bedre, men ikke mye. Det som var største forskjellen var at den "sluttet" å bruke olje. Alle mine foringer var myyyye slitt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 tror det står T5 på blokka. mulig det var på toppen det stod, men det skal jeg sjekke.Takk for tipset :) mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Motoren kan desverre lage mye røyk selv om den har støpejern foringer. Det ble noe bedre, men ikke mye. Det som var største forskjellen var at den "sluttet" å bruke olje. Alle mine foringer var myyyye slitt. Etter overhaling av min 2704ET ble denne sgs røykfri. Hadde et stempelhavari som endte opp med full pakke. Cylinderservice gjorde følgende: Byttet ut pakning på veiv mot svinghjul, denne laget de selv og tilpasset motoren, dette da den originale pakningen var kjent for å lekke. En foring ble byttet, resterende foringer ble borret da de var blitt ovale. Alle stempler ble byttet siden ett stempel hadde havarert, nye kryssbolter. Noen ventiler ble byttet og alle setene/ventilene slipt. Toppen høvlet. Ny maskinert veiv med nye lagre. Nyere type ventiltetninger. Pluss noe småplukk. Resultatet ble en røykfri motor, utrolig lettstartet selv ned mot 10 minusgrader og et ikke målbart oljeforbruk. Som tidligere nevnt fikk jeg lekasje ved topp pakning, dette viste seg ved olje renning fra toppen og at vannet forsvant med tilhørende tempratur problemer. I tilegg til nye bolter og pakning limte jeg pakningen med dertil egnet lim. Denne limen tror jeg kostet like mye som pakningen, tror det kan være en grei investering... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 da var toppen fjernet.det var en tung sak.ikke rart at motoren veier ca 700kg.det står stemplet T5 på toppen og nede på blokka står det T3.hva kan det bety tro?Bartesam skriver at TC betyr at det er cromforinger. Er jo klar over dette med crom og støpjernsforinger og har hørt at man må file oppe i kanten for å se hvilken type man har.så kommer spørsmålet: skal det bli lettere spor etter fila på ei støpjernsforing eller hva er det som "vises" da?blank blir de jo begge typer, tror jeg :) prøvde å skrape med en kniv, men ble ikke klokere av det. mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Da jeg jobbet på marina med disse motorene for 27 år siden, så var bare en T alene støpejernsforinger. Cromeforinger er et must hvis det går over 200 hester, for de tåler mye mere juling, og er mye glattere innvendig. Cromeforinger er også mye hardere enn støpejern. Motoren alene uten turbo veier ca 465 kilo pluss gir og annet kvist Redigert 22.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Lind Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hei Bartesam. dvs at ved å dra ei fil over kanten, så skal det bli et ubetydelig merke i ei cromeforing. Kan man bestille ei pakning som tåler/passer til begge typer foring.Feks kan det brukes pakning for cromeforing på støpejernsforing, men ikke motsatt? mvh Lind Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Jepp, de er hardere, så det skal mere kraft til å få merker i crome enn i støpejern. Tror du må finne ut av hva slags materiele det er i foringene, siden det er forskjellige?? diametere på disse foringene. Vet ikke om det er samme pakningen for begge utførelsene Redigert 22.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Nemo Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Støpejern foringene er tykkere enn crom foringene. Dersom du ikke finner det ut, ta en telefon til sylinderservice Halvorsen. Han har jobbet med disse motorene i mange år. Legger ved en link til Auto23 som har dette verkstedet. Auto23 Klikk på "kontakt oss" og du får opp bilde med telefon nummer. Det var her jeg også fikk utført reparasjonen på motoren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 (redigert) Hørte fler ganger at de klaget over at det var chromforinger, for de var så forbanna harde. Bare å sett i et nytt skarpt stål og få unna skjevhetene det Redigert 22.Oktober.2009 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
Ruby Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 prøvde å skrape med en kniv, men ble ikke klokere av det.mvh Lind I en støpejernsforing skal du vel normalt kunne lage riper med en kniv. I en chrome-foring er det kul umulig. Støpejernsforinger kan borres opp hvis de er blitt ovale, innenfor visse grenser selvfølgelig. Men chrome-foringer kan vel ikke borres opp??? Eller ??? Ellers vil jeg som Nemo anbefale Auto 23. De gjorde en tilsvarende overhaling på en 2704ET motor for meg for noen år siden, med veldig bra resultat. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.