olpi Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Switch mode utgavene er dritdyre. En bekjent i havna har en slik Matservolt i sin Saga 315. Han er forresten akjseeier og daglig leder i en større El montør firma. Ga sikkert ikke full pris, men ha sa den var veldig kostbar. Han er ikke skipselektriker - lokalt jordplan uten galvanisk skille (trafo el) var sikkert ikke et alternativ for ham. Ble det stille ang skilletrafo som var utlovet av OLE PETTER til den som hadde eksempel på proffmontert lokalt jordplan uten skilletrafo på ny båt med ereklæring??? Link to post
Hulda Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Ble det stille ang skilletrafo som var utlovet av OLE PETTER til den som hadde eksempel på proffmontert lokalt jordplan uten skilletrafo på ny båt med ereklæring??? Hmmm. Straffer seg å være kategorisk.... Man bør gjøre som reven, altid en ekstra utgang. I dette tilfelle en verbal rømningsvei. Link to post
Fantino Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Har forsøkt å gi en forståelig oversikt her.Har fulgt disse diskusjonene i lang tid, samt prøvd å stille noen spørsmål sjøl. Takk til Ingar for veldig god oppsummering! Går for lokalt jordplan. Har imidlertid ett spørsmål igjen: Hva gjør en med "jord" til 12V-anlegget ombord? 1. Lar den "flyte"? (er vel egentlig ikke mulig, så lenge motor/drev har jord på blokka) 2. Kobler den sammen med jordingsplata for 230V-anlegget? (innbiller meg at dette må være det rette, bla. for å unngå elektrolyse mellom drev/jordingsplate) 3. Noe annet lurt? Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Dette med lure ting vedr. 12 V minus, har blitt debatert tidligere. Greia er at elektroner ønsker å ta den letteste veien. Så derfor må man lage en lett vei. Støpejern er ingen lett vei, støpejern er en dårlig leder. Derfor har Hulda gjort det slik: Her er all motorjord samlet, inkludert minus fra dynamoens kapsling, minus fra festebolten til starteren etc. Herfra går det en fet kabel tilbake til hovedbryter/batteri. Dessuten erkjenner Hulda at det kun er få dager i året som det elekriske motoranlegget er aktivt. Derfor sitter det brytere som kutter all, absolutt all elektrisk forbindelse til motor. Alle andre greier kan kjøres separat. Ikke engang lensepumpen har elektrisk tilgang til motor og skrog. Ovennente gjelder ikke båter med drev. Her kan forskjellige leverandører ha installert katodisk beskyttelse med påtrykt spenning. Denne strømmen må for all del ikke brytes. Også har jeg en kjepphest til: Landjord kommer aldri i verden til å bli koblet til motoren. Elektrolyseblokker eller ikke. Link to post
Njord Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Fant en presentasjon som ga en ganske god forklaring rundt denne problematikken hos Norsk Båtboerforening. Regner med at det er greit at jeg legger inn et utklipp fra den ene foilen siden kilden er oppgitt. Kan de med noe over middels kunnskap om emnet vurdere sannhets-"gehalten" i denne presentasjonen? Redigert 24.Oktober.2009 av Njord (see edit history) Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
JRK Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Kan de med noe over middels kunnskap om emnet vurdere sannhets-"gehalten" i denne presentasjonen? Denne er helt i overenstemmelse med min overbevisning og alle mine innlegg om landstrøm og korrosjon, siden båtplassen ble startet. Problemet rundt landstrøm er kort og greit at det vi snakker om et korrosivt miljø med mulighet for mange feil, og mange aktører som gjør som de vil rundt dette. Regelverk har vært uklart og fagsider som dette har vært altfor opptatt av billige løsninger for sine medlemmer. For min egen del har jeg nærmest gitt opp å argumentere. Den eneste fulgode beskyttelse i forhold til dette, er å installere skilletrafo. De eneste argumentene jeg har hørt mot skilletrafo er vekt og pris. Og jeg må bare innrømme at jeg ikke helt aksepterer de. De fleste klarer seg med en 10 Ampers kurs ombord. Da koster en en skilletrafo under kr. 5000 og veier ca 10 kg. Målt opp mot fordelene med pesonsikkerhet og kostnadene ved korrosjon på båten, er pris og vekt for bagateller å regne i forhold til båtens vekt og pris. Link to post
Hulda Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Det vel som JRK hevder. Lokalt jordplan er ikke tatt med i oversikten. En slik kobling skulle vel i teorien bli som kuttet landjord, men med flytende jord. Altså personsikkert så lenge vannet leder godt nok. Altså, uten å være elektriker, bare fundert over sakene, vil jeg anse tabellen/gehalten til å være fornuftig. Redigert 24.Oktober.2009 av Hulda (see edit history) Link to post
JRK Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Hei, Flott at du korrigerte meg på den Hulda, glemte den faktisk i farten Link to post
Njord Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Mener å forstå at i denne oversikten så kaller de "Lokalt jordplan" for "Isolert jord". Det fremkommer ganske tydelig i slide 22 Redigert 24.Oktober.2009 av Njord (see edit history) Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Det kan muligens være det de mener. Men begrepet 'flytende jord', eller en spesifikasjon på hvor stor jordingsplate og type materiale som til en hver tid må være neddykket burde vært beskrevet. Må innrømme at jeg ikke hadde lest teksten da jeg svarte på spørsmålet om innoldet i skjemaet som var avbildet i innlegget ditt. Link to post
Servicemannen Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Mener å forstå at i denne oversikten så kaller de "Lokalt jordplan" for "Isolert jord".Det fremkommer ganske tydelig i slide 22 På side 22 prater han om dobbel isolert utstyr om bord. Han var enig med flere om at Norge er ikke verdensledende i korrosjonbeskyttelse med sitt lokalt jordplan. Ellers brukte han mange fine bilder fra skolebokene sine og hadde faktisk ikke noet å si mer om kjorrosjon en man kan lese der. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hulda Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Leste litt av det, ble ikke veldig imponert. Link to post
Lars Eide Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Skal vere oppmerksom på HZ på skilletrafoer mm 110 V anlegg stammer ofte fra USA og der bruker dei 60 HZ Norge og stortsett resten av verden bruker 50 HZ og det vil på en induktiv belastning Motorer trafoer mm (ikkje varmeovner lys ol) føre til en mindre induktiv motstand (ohm) som gjer at strømen øker Som igjen kan føre til at sikringen ryker Motorer går seinere som igjen fører til at dei yter mindre effekt som fører til at det ofte går bra Trafoer får større startstrøm og tomgangstrøm og går somregel ikkje bra Link to post
Jan E. Svart 7.November.2009 Link til dette innlegget Svart 7.November.2009 Galvanisk isolator er fra flere produsenter og kun få av dem markedsfører den under navnet Zinksaver. Prisen varierer fra 1000kr til opp mot 4000kr. Noen blokkerer 1,4v mens andre blokkerer mer. Åpnet min ZinkSaverII rev.B i dag, for å sjekke for korrosjon i boksen. Og bortsett fra selve boksen med kjøleribber står det kun 2 "diodebroer" inni der til 20-30kr stk. Så om en vil ha en slik, og kommer over en som er ødelagt. Er det ikke noe problem å fikse den for vekslepenger. I min boks er det kun 2stk KBPC3502 som står. Med en boks fra Elfa etc med kjøleribber. Og 2 slike broer kan en lett lage sin egen ZinkSaver for 1-200kr. Jara Wynja Link to post
OT-flyktning Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Kan noen forklare meg hvor varmen kommer fra som kjøleribbene skal føre bort? 30-40mA maks ganger 1-3volt (gir en effekt som en vanlig lysdidde til 50 øre) mens jorfeilbryteren tar seg av alt over dette. Eller har jeg misforstått? Link to post
Kysta Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 DSB vil i nær fremtid gå tilbake på det de skrev om at å kutte landstrømsjord er lovelig. Således er de kommet til fornuft igjen:smiley: Link to post
Jan E. Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 (redigert) Kan noen forklare meg hvor varmen kommer fra som kjøleribbene skal føre bort? 30-40mA maks ganger 1-3volt (gir en effekt som en vanlig lysdidde til 50 øre) mens jorfeilbryteren tar seg av alt over dette. Eller har jeg misforstått? Mulig jeg er på jordet nå. Men denne gjør ikke det samme som en jordfeilbryter. En jordfeilbryter føler på hva som kommer inn på en leder, i forhold til det som blir sendt i retur på den andre lederen. Og har derfor ikke noe med jordkabelen å gjøre. Så det er fult mulig å få flere amper på jordledningen, uten at jordfeilbryteren slår ut. Det betyr bare at all denne krypstrømmen ikke kommer fra din leveringskabel. Men feks via nabobåten via din propellaksling etc. En slik Zinksaver kan redde deg hvis lekkasjen til jord er under 1,4V over diodene. Alt over vil slippe gjennom. (hvis en ikke har spesialmodeller som klarer over 1,4v) Men selv med 1,4V vil det bli litt varmgang. Men kjøleribbene er nok der for å redde utstyret hvis lekkasjen blir høyere en det diodene klarer. Da slipper den bare gjennom alt over, som kan bli på mange amper. Og da kan det plutselig bli ganske varmt. Redigert 8.November.2009 av Jan E. (see edit history) Jara Wynja Link to post
jernia Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Det er vel kun spenningstapet som eventuelt vil generere varme, eller? Kan det bli så sabla varmt da? Link to post
Jan E. Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 (redigert) Er kun spenningstapet som skaper varmen, avhengig av strømstyrken(P=UxI). Så det kan nok se ut til at kjøleribbene er vel overdimmensjonert. Men det er kanskje noe de gjør for å kunne forsvare de sinsyke prisene disse boksene faktisk har i forhold til innholdet Men en liten varme vil de generere. Og diodebroene har ikke noe særlig overflate til å kvitte seg med noe som helst varme. Så om en skal bygge en slik selv så bør en nok raide noen gammle hovedkort for kjøleribber. Redigert 8.November.2009 av Jan E. (see edit history) Jara Wynja Link to post
OT-flyktning Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Hvis det går mer enn 30/40mA feilstrøm så løser jordfeilbryteren ut. Og en slik finnes både i stolpen på brygga og i tavla ombord skulle man da kunne forutsette. Slik er det i alle fall på landjorda. I båten kan det jo være litt anderledes, derfor spør jeg. og 40ma over 1-2 dioder gir en varmeutvikling som bare trenger kjøling derom du støper det inn i tykk varmeisolasjon. Som skrevet før: det er like mye som en gammeldags litt større rød lysdiode som tennes for å vise at et apparat er slått på. Men jeg er jo egentlig overbevist om at det hele er bare en sak for å kunne forsvare kr 1000 i utsalgspris. Det finnes vel også et skillediode-produkt som reklamerer med at det ikke blir noe spenningstap med akkurat denne superskilledioden, men samtidig utstyrer produsenten sin diodebro med kjempe-kjøleribber. Verden vil bedras. Link to post
Jan E. Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Hehe, snodig det der ja. Men en må huske på at alt dette utstyret med skilledioder og skilletrafoer etc. ikke hadde vært særlig nødvendig hvis alt er i orden hos alle. Men slik er det desverre ikke. Feks på marinaen der jeg står er det bare et byggskap som leverer strøm. Med skjøteledninger i alle retninger ut til ca 20 båter. Så her er jeg nesten overbevist om at ikke alt er som det skal. Og det er nok ikke bare her forholdene er tilsvarende. På mange marinaer er kanskje jordfeilbryteren også koblet ut, pga den går hele tiden. Og en ikke finner feilen Da har en virkelig potensiale til at det kan gå mye krypstrømmer mellom båtene om det er feil hos en av de. Og da trenger ikke jordfeilbryteren i båten din gå, selv med flere amper krypstrøm. Jordfeilbryter blir litt missvisende navn på denne sikkringen. Den burde vel heller blitt kalt "Leveringsdifferansesikkring" el.l. For en kan ikke sette jordfeilbryteren som en sikkring i serie på jordkabelen. For da ville denne sikkringen røket med en gang en fikk jordfeil, og ikke gitt noe beskyttelse mer. Derfor er som jeg skrev tidligere dette kun en bryter som føler på differansen mellom tilførsleskablene. Og bryter tilførselen om det er forskjell på strøm inn og ut av anlegget. Mao. står jordfeilbryteren helt uavhengig av jordkabling i båt/bolig. (Correct me if im wrong) Ingar har en fin artikkel for å få litt kjøtt på beinet: Hva er jording? Jara Wynja Link to post
Sjøtunga Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 @trikola Hvis alt virker som det skal, og alle har koblet som de skal, og alt er orden, så vil denne galvaniske diodebeskyttelsen virke som den skal, og det vil ikke være mer effekttap enn i en diode til 50 øre. Dimensjoneringen og kjøleribbene er nok som de er for at den overleve også i feilsituasjoner, f eks når nabobåten har klippet landjord for "å unngå galvanisk tæring", og han også koblet ut jordfeilbryteren fordi "den bare slo ut"... Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
OT-flyktning Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Jeg gir meg ende over - eller hva man kaller det. Link to post
Jan E. Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 Med hva da? Ser ikke helt hvordan det skal skje. Men i en rar ekstremsituasjon kan en risikere at "krypstrømmen" er rett under det hovedsikkringen er. Og da blir det på en 16A kurs f.eks: 1,4Vx15A=21W. Og det er ganske mye for en diode uten kjøleribber. Og den ZinkSaverII er dimmensjonert for 30A. Som tilsier: 1,4Vx30A=42W. Og siden det er 2stk dobble broer blir vel det 42Wx4=168W? Har ikke helt sett på oppkoblingen av boksen, men muligens bare halvparten er i direkte bruk, men 84W er fortsatt mye. Den er nok dimmensjonert med så mye for ikke å konke, og bryte kontakten i ekstremsituasjoner. For da har en plutselig ikke jording mer, og en potensiel livsfarlig enhet i båten en kan komme i kontakt med. Men ser ikke problemet i å lage en langt mindre dimmensjonert selv. Og heller kanskje koble på et blitzlys som blinker om diodene brenner, og en mister jordingen. Ulovelig - sikkert. Eller hva sier ekspertene her inne? Jara Wynja Link to post
Figaro Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 DSB vil i nær fremtid gå tilbake på det de skrev om at å kutte landstrømsjord er lovelig. Således er de kommet til fornuft igjen:smiley: Hvor har du det fra? Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn