Lars H. Svart 8.November.2009 Link til dette innlegget Svart 8.November.2009 I dokumentarkivet er det nylig lagt inn en byggebeskrivelse på en slik Zinksaver som bruker to 50A likeretterbroer. Likeretterbroen GBPC5010 det snakkes om i artikkelen kan kjøpes hos ELFA her hjemme for kr.63,05 ex moms og har artikkelnummer 70-046-82. En likeretterbro med lavere breakdownspenning (400V mot 1000V, men høy nok) kan kjøpes samme sted for kr.55,38 ex moms og heter GBPC5004 med art. nr. 70-046-74. ELFA har også bokser og kabelgjennomføring og hva som ellers trenges. Lars H. (Som selv foretrekker skilletrafo og derfor har slik installert) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kysta Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Hvor har du det fra? Det har jeg fra DSB uten at jeg synes det er riktig å nevne navn Link to post
trikkern Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Først en takk til Ingar som i innlegg 28 fikk fram eksakt hvordan Zink-Saver / dioder virker, og hvor han prøvde å få "ORDO AB CHAO" - (Latin: "Orden av kaos"). I noen av innleggene blir det for mye "hvis og om dette og hint" til at en legmann finner ut av det. Hvis man skal si noe mer om akkurat Zink-Saver så må det være å slå fast at den har sin misjon i det området den er bygget for, og ikke til noe annet. Selvfølgelig kan det oppstå særskilte tilfeller, men hvis vi er enig om at Zink-Saver har et formål som den dekker og ikke noe mer, blir det kverulering å mene at den ikke er penga verdt. Zink-Saver er oppfunnet for å avhjelpe et kjent fenomen, ikke for å redde verden. Når det gjelder tæringer kan elektroinstallasjonsbransjen bare gjøre det som forskriftene tillater. Vi kan heller ikke utrette mirakler på dette området, men er nødt til å støtte oss til den kunnskapen som våre leverandører sitter inne med. Zink-Saver er et produkt som er lovlig å benytte. Derfor kan vi selge disse. Skilletrafo er også lovlig å benytte, så det kan vi skaffe. På disse produktene kan vi skrive samsvarserklæringer. Når det gjelder lokal jordplate i steden for andre tiltak, så stiller saken seg verre. Det er svært vanskelig for et elektrofirma å skrive samsvarserklæring og stå inne for at dette følger forskriftene og normene, fordi det ikke foreligger slike for dette tilfellet. Derfor vil man oppleve at mange firmaer vegrer seg for å montere jordplate og anbefaler heller skilletrafo. Det er nok ikke for å tjene mer på en dyr trafo, nei, men for å ha ryggen fri mot forskrifter hvis noe skulle oppstå. Så var det noen som mente at jordfeilbryter på 30 mA kan slippe gjennom mer enn dette under gitte spesialtilfeller. Det er ikke riktig! Dersom en jordfeil oppstår på en av fasene (etter jordfeilbryteren vel og merke) blir dette oppfanget av jordfeilbryteren innen 4 millisekunder! Om strømmer går andre veier enn gjennom lederne (aksling, ankerkjetting, metallskrog, osv.) kan man ikke skylde på jordfeilbryteren. Den er også konstruert for sitt formål, ikke noe annet. (Hovedformålet er å sikre mot strømgjennomgang i kroppen ved jordfeil på anlegget). Håper alle er enig da! Link to post
eysteind Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Standard jordfeil på bryggeanlegger i Oslofjorden er mellom 0,5 og 0,85 volt. Får håpe det er ampere du måler... Link to post
Jan E. Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 (redigert) Så var det noen som mente at jordfeilbryter på 30 mA kan slippe gjennom mer enn dette under gitte spesialtilfeller. Det er ikke riktig! Dersom en jordfeil oppstår på en av fasene (etter jordfeilbryteren vel og merke) blir dette oppfanget av jordfeilbryteren innen 4 millisekunder! Om strømmer går andre veier enn gjennom lederne (aksling, ankerkjetting, metallskrog, osv.) kan man ikke skylde på jordfeilbryteren. Den er også konstruert for sitt formål, ikke noe annet. (Hovedformålet er å sikre mot strømgjennomgang i kroppen ved jordfeil på anlegget). Ser ikke noen som skriver det kan gå mer en 30mA gjennom en jordfeilbryter (på 30mA) her i tråden. Om det er mine innlegg du mener så kom gjerne med utfyllende svar. Jeg er ingen ekspert, men kan ikke se at jeg heller har skrevet det. Om du tenker på det jeg skrev først i innlegg #74. Så var det myntet på hva som i teorien kan skje på anlegget i båten din. Hvis det f.eks. er koblet ut jordfeilbryter i havna, men alt er OK i din båt. Da trenger ikke jordfeilbryteren din slå ut. Selv med store strømstyrker på jordkabelen i båten din. Redigert 10.November.2009 av Jan E. (see edit history) Jara Wynja Link to post
OT-flyktning Svart 10.November.2009 Link til dette innlegget Svart 10.November.2009 Dersom den galvaniske skille dimensioneres for mange ampere så skjønner ikke jeg heller hva jordfeilbryteren driver med - men det er jo forsåvidt ikke overraskende. Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Får håpe det er ampere du måler... Jeg måler volt men ikke amper. Men disse voltene tar galvanisk isolator http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Dersom den galvaniske skille dimensioneres for mange ampere så skjønner ikke jeg heller hva jordfeilbryteren driver med - men det er jo forsåvidt ikke overraskende. Vis du har feil om bord i båten selv kan den galvaniske isolatoren ikke blokkere den. Der er kun jordfeilbryter som kan slå ut strømmen når feilen går over 30mA, men vis endring i eksempel aluminiumdrev blir mer en 100-150 millivolt er blitt kraftig korrosjon. Dem som bekymrer seg stort over disse sakene kan kjøpe seg monitor som overvåker metaller under vannlinjen. http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hulda Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 men vis endring i eksempel aluminiumdrev blir mer en 100-150 millivolt er blitt kraftig korrosjon. Dem som bekymrer seg stort over disse sakene kan kjøpe seg monitor som overvåker metaller under vannlinjen. Selv 50 mV ville gitt meg bekymringsrynker. Fortell mer om den dingsen som kontinuerlig overvåker potensialforskjeller! Link to post
index Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 (redigert) En slik løsning har en stor svakhet: En spenning på jordkabelen kan ha andre årsaker enn metaller som er i kontakt med saltvann, den kan skyldes feil på en varmeovn i nabobåten, at en av 230V lederne kommer i kontakt med jord (kabinettet). Da kan spenningen på jordkabelen bli langt høyere enn de 1.4V som zinksaveren sperrer for. Det renner over og jordfeilen kommer inn i egen båt Vil ikke en slik feil som skissert her få jordfeilbryteren til å slå ut? Del fleste har vel jordfeilbryter både på brygga og ombord i egen båt? Redigert 11.November.2009 av index (see edit history) "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Servicemannen Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Dette er en monitor utviklet i samarbeid av MPS og Electromarine. Den kjører eget 9v batteri og har knapp til testing. Mulig er å koble den opp mot flere komponenter om bord via valgbryter og lese ut millivoltene dem ligger i. www.marinaprotection.com.au www.electromarine.no http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Regina III Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 så skjønner ikke jeg heller hva jordfeilbryteren driver med - En jordfeilbryter overvåker strømmen i faseledningene, hvis det er forskjell har noe gått til jord. Jordfeil i tilførselen bryr den seg ikke om og gir heller ingen beskyttelse mot potensialforskjell mellom båt og landjord og derved strøm i jordledning. Link to post
OT-flyktning Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Joda, det vet jeg. Jeg forstår bare ikke hva jordfeilbryteren driver med når den ikke løser ut når det går så mange ampere i jordledningen. Og jeg er også klar over at den reagerer på strømdifferansen mellom fasene. Men hvorfor i alle dager kan man ikke lage en automatik som også løser ut og legger båten spenningsløs dersom det går mer enn 30mA i jordledningen. (Mulig jeg visste dette før, men etter å ha fått noen hundretalls sider med rapporter fra dsb slått i huet har jeg glemt det igjen...) Link to post
nordan family 27 Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Mulig dette er et forferdelig dumt spørsmål som ikke egner seg i en såpass komplisert tråd, men jeg tar sjansen likevel:Om man monterer inn en "sinksaver" - og senere også monterer en lader som har slikt innebygget så blir det altså dobbelt med slike motstander? Blir det ødeleggende slik at man kun må passe på å ha et slikt skille? Link to post
trikkern Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Nordan family 27: Det skal ikke ha noen betydning om du har slike ladere pluss ZinkSaver. De passer på hver sitt sted. Jeg har det på denne måten selv. Link to post
trikkern Svart 11.November.2009 Link til dette innlegget Svart 11.November.2009 Trikola: Det skal kunne gå mer enn 30 mA i jordlederen. Det er hele sikkerhetsvitsen med jordlederen at den skal kunne tåle jordfeilstrømmene som kan oppstå i anlegget. Derfor skal den ha samme kvadratet som faselederne. Det er ikke tillatt å ha bryter eller andre remedier som bryter jordlederens kontinuitet. Men som sagt av andre: Når feilstrømmen kommer fra andre kilder er det deres jordfeilbryter som skal reagere. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn