Jump to content

Behandling av tæreskadet alu dieseltank, råd?


Oliver

Recommended Posts

Er det mulig å behandle en tæreskadet dieseltank med epoxymaling eller noe annet stoff? Har lest noe om kunstig "metall" men finner det ikke igjen. Det er ikke hull i tanken, den største gropa er ca 2,5 mm dyp. Tanken er bygget i 5 mm aluminiumplate. Skadene skyldes sannsynligvis manglende drenering under tanken slik at den delvis har stått i (oljeblandet) vann. Over vannspeilet er den uten skader. Båten er fra 1979. Alternativet er jo å sveise på lasker, men det blir straks mere omfattende. Det ser nok noe verre ut på bildet enn det er i virkeligheten.

tank.jpg

Link to post
Share on other sites

Det som er noe dritt med aluminium er at maling eller lakk sitter dårlig på dette metallet, så det må syrevaskes etterpå for å få maling til å sitte. Ville kanskje plukket ut tanken hvis den satt greit til og levert den til glassblåsing før jeg påførte noen som helst form for overflatebehandling.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Sandblås først, holder med billig pistol fra bilteme. MÅ være reint.

Loctite har masse ...alt for masse gode stoff.

Du må sjølv velge. Men kanske hysol 9502 først til å fylle porer/hulrom, og så Loctite 3475. Det er rett stoff til den bruken, men den er pasta. Dvs du klarer ikkje presse det skikkelig inni porene. Menmen. Hadde prøvd eg :smiley:

Slike stoff er kanskje ikkje lagervare, med tools/Aeo/tess leverer på nokre dager.

PS ....dyre saker

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

http://gasolin.no/index.php?main_page=prod...products_id=663

 

Sjekk ut HTS 2000 på denne linken, Stoffet skal kunne "lodde" aluminium med vanlig propanflamme.

Har kjøpt en prøvepakke for å bruke på alu-dekket på Eir, men har ikke rukket å teste det enda.

I følge reklamevideoen deres skal reparasjonen bli sterkere enn materialet rundt.

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Du bør pusse best mulig (lett mediablåsing skader vel heller ikke) og vaske området med svak syre. Leste et sted at eddik kunne benyttes. Skyll godt med vann og aceton. Så primer, helst zinkcromat. Deretter en god tokomponent epoxy (ikke alle du får kjøpt tåler drivstoff). Eventuelt maling på toppen.

Dersom tanken fortsatt skal utsettes for fuktighet utvendig kan du feste en zinkanode til bart metall der tanken blir stående i vann.

Industrikvalitet Araldite og gode råd får du her: http://www.lindberg-lund.no/

Gode råd får du også hos de som driver flyvedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Eg har gjort det på min styrbord tank, og held på med babord nå. Det er 2 år sidan, eg har ikkje merka noko men må vel inspisere i tanken for å sjå. Eg sandblåste med enkel Biltema pistol og olivin sand. Smurte på epoxy SP106. Eg har og malt den utvendig for det var tert også der. Grunna med International etch primer og fleire strøk med Hempel light primer.

Innvendig har eg ikkje brukt primer berre epoxy rett på metallet. Nå blir det veldig ru overflate etter sandblåsing, håper det held enda.

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hiv ut "Dritten" og få deg bygd nye i "316L" Syrefast! Pass på at du ikke får "304" kvalitet, den vil du risikere å få nye "pittinger" i. Ser at det er mange som får kjøpt seg tanker som skal være "Rustbestandige/Rustfrie" som er i 304 kvalitet. Jada det er litt billigere med 304 kontra 316L,,men 304 holder ikke over tid...det er det bare 316L som gjør.

Du vil også se forskjell på feks. Rekkestøtter de i 304 kvalitet vil få et brunlig belegg på seg ved eksponering for saltvann. Det får de ikke hvis de er i 316L Syrefast kvalitet.

 

Det samme vil du kunne se på Skruer/Bolter:

 

A2 = 304 Rustbestandig kvalitet (Blir brune ved eksp. av saltvann)

 

A4 = 316L Syrefast kvalitet. (Forblir Blanke/matte ved eksp. av saltvann)

 

Lykke til. :smash:

Redigert av Blaster01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...

Det bør jo kunne være en løsning å legge på duk og epoxy på utsiden av tanken, etter grundig pussing og rengjøring.

Trenger jo ikke ta hele tanken, kun der den evt. blir under vann om slikt skulle skje.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei, jeg har idag samme utfordringen med diesel tanken 220l).
Hull i alutank og vurderer bruk av kjemisk metall. Vanskelig å løfte tanken ut, dørk etc må fjernes samt noen aludragere.  Nå i 2024 er er vel kjemisk metall forbedret? 
De sier så, leverandørene av produkter. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...