Oliver Startet 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 21.Oktober.2009 Er det mulig å behandle en tæreskadet dieseltank med epoxymaling eller noe annet stoff? Har lest noe om kunstig "metall" men finner det ikke igjen. Det er ikke hull i tanken, den største gropa er ca 2,5 mm dyp. Tanken er bygget i 5 mm aluminiumplate. Skadene skyldes sannsynligvis manglende drenering under tanken slik at den delvis har stått i (oljeblandet) vann. Over vannspeilet er den uten skader. Båten er fra 1979. Alternativet er jo å sveise på lasker, men det blir straks mere omfattende. Det ser nok noe verre ut på bildet enn det er i virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Det som er noe dritt med aluminium er at maling eller lakk sitter dårlig på dette metallet, så det må syrevaskes etterpå for å få maling til å sitte. Ville kanskje plukket ut tanken hvis den satt greit til og levert den til glassblåsing før jeg påførte noen som helst form for overflatebehandling. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Hvis det eksempelvis kun er bunnen som har skade, skjær ut platen og sveis inn ny. Da går det noen år til neste gang, kanskje 30 år. En mer permanent løsning er å skifte tanken. Jeg tror ikke du finner noen metode som reparerer skaden permanent. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Aluminium i båt burde vært duraluminium som er sjøvannsbestandig, men det koster jo skjorta i forhold til konvensjonell aluminium fordi det er blandet bronse i den. Ville vel heller fått meg en tank i syrefast stål Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Arvid_A Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Hei! Jeg fikk sveiset på ny bunn i dieseltanken etter å ha hatt lekkasje. Her er historien om dette, og mulige alternativer som ble vurdert i den forbindelse. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Aluminium i båt burde vært duraluminium som er sjøvannsbestandig, men det koster jo skjorta i forhold til konvensjonell aluminium fordi det er blandet bronse i den. Ville vel heller fått meg en tank i syrefast stål En annen hake er naturligvis at dural ikke er sveisbar. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2009 Måtte lime i stedet da. Gjør jo det i flyindustrien og flusher tanken innvendig med et belegg etterpå Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Sandblås først, holder med billig pistol fra bilteme. MÅ være reint. Loctite har masse ...alt for masse gode stoff. Du må sjølv velge. Men kanske hysol 9502 først til å fylle porer/hulrom, og så Loctite 3475. Det er rett stoff til den bruken, men den er pasta. Dvs du klarer ikkje presse det skikkelig inni porene. Menmen. Hadde prøvd eg Slike stoff er kanskje ikkje lagervare, med tools/Aeo/tess leverer på nokre dager. PS ....dyre saker Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
JanS/EIR Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 http://gasolin.no/index.php?main_page=prod...products_id=663 Sjekk ut HTS 2000 på denne linken, Stoffet skal kunne "lodde" aluminium med vanlig propanflamme. Har kjøpt en prøvepakke for å bruke på alu-dekket på Eir, men har ikke rukket å teste det enda. I følge reklamevideoen deres skal reparasjonen bli sterkere enn materialet rundt. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Var et stoff før som het Belzona og var tokomponent. Brukte det på ting som hadde tæret en del på bryggeriet pga lutskader Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Hulda Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Var et stoff før som het Belzona og var tokomponent. Stoffet lever i beste velgående. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Var et bra stoff det Vet ikke om det eksisterte, for det er snart 9 år siden jeg slutte på bryggeriet Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
alma Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Du løser problemet enkelt og greit med aralditt. Smør utover la det tørke og vips så er problemet løst for mange år. Har prøvd dette selv både til dieseltanker og flotørhus på forgassere. Dieselen løser ikke opp limet. Jeg brukte den lyse og mørkeblå seinttørkende typen. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Du bør pusse best mulig (lett mediablåsing skader vel heller ikke) og vaske området med svak syre. Leste et sted at eddik kunne benyttes. Skyll godt med vann og aceton. Så primer, helst zinkcromat. Deretter en god tokomponent epoxy (ikke alle du får kjøpt tåler drivstoff). Eventuelt maling på toppen. Dersom tanken fortsatt skal utsettes for fuktighet utvendig kan du feste en zinkanode til bart metall der tanken blir stående i vann. Industrikvalitet Araldite og gode råd får du her: http://www.lindberg-lund.no/ Gode råd får du også hos de som driver flyvedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Eg har gjort det på min styrbord tank, og held på med babord nå. Det er 2 år sidan, eg har ikkje merka noko men må vel inspisere i tanken for å sjå. Eg sandblåste med enkel Biltema pistol og olivin sand. Smurte på epoxy SP106. Eg har og malt den utvendig for det var tert også der. Grunna med International etch primer og fleire strøk med Hempel light primer. Innvendig har eg ikkje brukt primer berre epoxy rett på metallet. Nå blir det veldig ru overflate etter sandblåsing, håper det held enda. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Kan ikke metallisering være et alternativ her? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 metallisering er vel i praksis smeltet alu som sprøytes på. Fare for tanken ryker da vil eg tru Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
index Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Hvorfor det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2009 Det blir for varmt TRUR eg. Tynne vegger i en slik tank. Lett det går hull eller "slår seg" kanskje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Blaster01 Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 (redigert) Hiv ut "Dritten" og få deg bygd nye i "316L" Syrefast! Pass på at du ikke får "304" kvalitet, den vil du risikere å få nye "pittinger" i. Ser at det er mange som får kjøpt seg tanker som skal være "Rustbestandige/Rustfrie" som er i 304 kvalitet. Jada det er litt billigere med 304 kontra 316L,,men 304 holder ikke over tid...det er det bare 316L som gjør. Du vil også se forskjell på feks. Rekkestøtter de i 304 kvalitet vil få et brunlig belegg på seg ved eksponering for saltvann. Det får de ikke hvis de er i 316L Syrefast kvalitet. Det samme vil du kunne se på Skruer/Bolter: A2 = 304 Rustbestandig kvalitet (Blir brune ved eksp. av saltvann) A4 = 316L Syrefast kvalitet. (Forblir Blanke/matte ved eksp. av saltvann) Lykke til. Redigert 16.Mai.2010 av Blaster01 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2018 Det bør jo kunne være en løsning å legge på duk og epoxy på utsiden av tanken, etter grundig pussing og rengjøring. Trenger jo ikke ta hele tanken, kun der den evt. blir under vann om slikt skulle skje. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 1.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2018 8 år gammel tråd dette ? sjøl brukte jeg to typer kjemisk metall på min 40 liter alutank med betydelig mere tæring, pitting, u name it... begge produkter fra BT. Like pent etter 4 år. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 1.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2018 Løsningen ble å skjære ut bunnen og sveise inn ny plate. Sitér dette innlegget Link to post
Mirapuerto Svart 14.April.2024 Link til dette innlegget Svart 14.April.2024 Hei, jeg har idag samme utfordringen med diesel tanken 220l). Hull i alutank og vurderer bruk av kjemisk metall. Vanskelig å løfte tanken ut, dørk etc må fjernes samt noen aludragere. Nå i 2024 er er vel kjemisk metall forbedret? De sier så, leverandørene av produkter. Sitér dette innlegget Link to post
Skippern_89 Svart 23.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2024 Mirapuerto skrev On 14.4.2024 at 11.34: Hei, jeg har idag samme utfordringen med diesel tanken 220l). Hull i alutank og vurderer bruk av kjemisk metall. Vanskelig å løfte tanken ut, dørk etc må fjernes samt noen aludragere. Nå i 2024 er er vel kjemisk metall forbedret? De sier så, leverandørene av produkter. Jeg fikk diesel lekkasje for noen dager siden, fikk tatt opp tanken og fant to hull, ett på ca 3mm og ett på 1,5. Kjørte i hard sjø med full tank og ca 30 knop. Innvendig så jeg mange sorte felter som jeg trodde var møkk, men det var irring. Ingenting i skjøter, og alt var i bunn av tanken. Brukte avfetting/vask, pusset litt med sandpapir, så bremserens, også skylte av med vann. Tørket opp, også brukte jeg J-B Weld to komponent epoxy metal. Den har 50% høyere styrke enn Loctite sin tilsvarende. Blir en pasta som det var vanskelig å fylle porene med, men fikk det til tilslutt. Må dytte nedi med finger også dra over litt mer når det har gått en liten halvtime. Mulig det går an å tynne den ut med noe og kanskje bruke en sprøyte fra apoteket eller noe til å fylle områdene. Jeg endte med å fordele ganske gjevnt utover. Tror tanken hadde hatt godt av en offer anode... PS. Vet ikke om dette kommer til å fungere.. Gjorde det i dag og leser på forumet for å finne noen gode ideer til å unngå dette i fremtiden 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.