Balder ll Startet 21.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2009 Tok en tur utpå idag for å varmkjøre i forbindelse med oljeskift. Ute på fjorden skulle jeg stoppe båten litt men gearet ville ikke gå i fri. Jeg koblet ifra den elektriske sjaltemekanismen som sitter i enden av gearwiren i motorrommet og oppdager at wiren som går ut i drevet sitter helt fast, umulig å geare manuelt. Har allerede fått løftet båten på land og imorgen må jeg prøve å bytte gearwire. Er dette en grei jobb å gjøre alene ? Er det noen på forumet som har gjort denne jobben og kan gi meg noen tips ? Jeg er takknemlig for innspill. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Kjempeenkel jobb. Du trenger bare og løsne kabelen/strømpen fra drevet og gir akkumulatoren, og dra den ut med strømpe og det hele! Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 21.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Hei, og takk for svar ! Jeg regner med at det må være en form for tetting der den går gjennom transom-plata under vannlinja. Er dette en gummigjennomføring som bør byttes i forbindelse med wirebytte ? Jeg spør da jeg må kjøre et stykke til der båten ligger og bør ha med det jeg måtte trenge. Båten kan ikke ligge der den ligger nå og bør helst sjøsettes igjen iløpet av morgendagen. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Du trenger bare girwire`n! På innsiden av transomen er det er "strømpe" som girwire`n tres inn i, som er over sjønivå. Denne er vel en av de få tingene som aldri skal byttes på en volvo... Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Gjorde selv samme øvelsen her for kort tid siden, og som det sies her så er det enkelt. Det jeg lurer på er: Den strømpen som sitter fra utgangen til vannet, sitter den skikkelig festet, eller er det å annbefale at wire alltid tres/demonteres med bevegelse innenifra og ut så strømpen ikke hopper av på noe vis? Smører dere wiren i vannet med vannfast fett, eller blir det klissete og gir trege bevegelser? Takk, takk! Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Lina II: Hvor gammel er motoren din? Jeg fikk dette problemet på 5 sesongen, mens andre på forumet her uproblematisk har kablene i 10 år Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 21.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Båten er fra 2003 så denne har fungert i 7 sesonger. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 21.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 21.Oktober.2009 Har samme installasjon som deg, men lite erfaring med motoren. Har du hatt noe problemer med maskinen din? Sitér dette innlegget Link to post
Balder ll Svart 22.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hei Er veldig fornøyd med KAD300. Min har nå gått 670 timer. Veldig lettstartet, 0 oljeforbruk, ryker litt første 2-3 minutter ved kaldstart. Ifjord sprakk slangestussen mellom kompressor og turbo og iår måtte jeg bytte matepumpe for diesel. Begge feilene førte til tap av turtall, ikke noe dramatikk. Gikk til havn for egen maskin og gjorde jobben sjøl. Mvh Morten Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 22.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2009 Hei jeg har også en KAD300 med dpg, Jeg har klødd meg i hue litt hvordan er kjølevannslangen festet eller ført gjennom og inn i båten på transomen på drevsiden er det jo en slangeklemme men i andre enden er det ikke noe på min båt? Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Aanton: Hørtes nifst ut, tror jeg skal krype ned og kikke etter Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Lina II: Hvordan fant du fram til diagnosen om at det var matepumpen for diesel som var deffekt? Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 2 KADer som synger 2stemt http://www.youtube.com/watch?v=ccLbmscWzAc Deilig lyd! Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 5.Juli.2020 Del på Facebook Svart 5.Juli.2020 Løfter denne da jeg har fått samme problem med girwire som står bom fast. Siden denne kommer ut under vannlinjen har jeg regnet med at båten må på land for å skifte wire. Men leser i et av svarene her at det går en strømpe opp over vannlinjen som girwire går i gjennom. Betyr dette at det er mulig å skifte wire mens båten ligger på vannet? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.