Jump to content

Bytte gearwire på KAD300/DP-G


Balder ll

Recommended Posts

Tok en tur utpå idag for å varmkjøre i forbindelse med oljeskift. Ute på fjorden skulle jeg stoppe båten litt men gearet ville ikke gå i fri.

Jeg koblet ifra den elektriske sjaltemekanismen som sitter i enden av gearwiren i motorrommet og oppdager at wiren som går ut i drevet sitter helt fast, umulig å geare manuelt. Har allerede fått løftet båten på land og imorgen må jeg prøve å bytte gearwire. Er dette en grei jobb å gjøre alene ? Er det noen på forumet som har gjort denne jobben og kan gi meg noen tips ? Jeg er takknemlig for innspill.

Mvh

Morten

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar !

Jeg regner med at det må være en form for tetting der den går gjennom transom-plata under vannlinja. Er dette en gummigjennomføring som bør byttes i forbindelse med wirebytte ?

Jeg spør da jeg må kjøre et stykke til der båten ligger og bør ha med det jeg måtte trenge. Båten kan ikke ligge der den ligger nå og bør helst sjøsettes igjen iløpet av morgendagen.

Mvh

Morten

Link to post
Share on other sites

Gjorde selv samme øvelsen her for kort tid siden, og som det sies her så er det enkelt. Det jeg lurer på er: Den strømpen som sitter fra utgangen til vannet, sitter den skikkelig festet, eller er det å annbefale at wire alltid tres/demonteres med bevegelse innenifra og ut så strømpen ikke hopper av på noe vis?

 

Smører dere wiren i vannet med vannfast fett, eller blir det klissete og gir trege bevegelser?

 

 

Takk, takk!

Link to post
Share on other sites

Hei

Er veldig fornøyd med KAD300. Min har nå gått 670 timer. Veldig lettstartet, 0 oljeforbruk, ryker litt første 2-3 minutter ved kaldstart.

Ifjord sprakk slangestussen mellom kompressor og turbo og iår måtte jeg bytte matepumpe for diesel. Begge feilene førte til tap av turtall, ikke noe dramatikk. Gikk til havn for egen maskin og gjorde jobben sjøl.

Mvh

Morten

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Løfter denne da jeg har fått samme problem med girwire som står bom fast. Siden denne kommer ut under vannlinjen har jeg regnet med at båten må på land for å skifte wire. 
 

Men leser i et av svarene her at det går en strømpe opp over vannlinjen som girwire går i gjennom.

 

Betyr dette at det er mulig å skifte wire mens båten ligger på vannet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...