Jump to content

Hellytech kalesje og kondens


s/y UT-sia

Recommended Posts

Hei

 

Vi kjøpt nå i høst en nidelv 690 med en mørke blå Hellytec kalesje fra 2004. På innsiden av kalesjen var en del angrepet av jordslag og vår eneste ovenatting i båten viste at det i løpet av natten var kommet en god del med kondens på innsiden (for tett??).

Vi har tidligere hatt kalesjer med "tradisjonelt" stoff, hvor vi ikke har merket noe særlig til dette problet. Kan dette være et spesielt utsatt problem med Hellytech kalesjen?

 

I tillegg så har utsiden av kalesjen et meget "slitt" utseende med noe som kan se ut som en masse små "brettemerker".

 

Er disse to pkt. spes. for Helly-tec???

 

Mvh

Tommy

Link to post
Share on other sites

Vi har også kjøpt båt i år med Helly-Tec. Har nøyaktig samme erfaring. Kalesjen er så tynn at det blir lite isolasjon mellom utetemp og inne temp- derfor oppstår det kondens.

Det blir ganske ille når det regner kraftig ute, og du har på varme inne i båten. Kalesjen vår har også noe som kan se ut som mase små brettemerker. Vår kalesje er ganske slitt og plaget med jordslag på innsiden, så vi bytter til tradisjonelt stoff til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Det finnes vel neppe noen kallesje med nevneverdig isolerende effekt!!!

Om det gjelder Hellytech, vanlig kallseje stoff, plastikk, eller pressenning!!

 

Når den oppvarmede luften innenfor kallesjen møter den kalde kallesjeveggen så vil kondens oppstå fordi den absolutte fuktigheten i den varme luften inneholder mere vann enn den kalde avkjølende kallesjeveggen kan holde på. Når den varme luften møter kallesjeveggen blir den avkjølt og dermed oppstår kondensen som følgee av at den absolutte fuktigheten i inneluften overstiger 100% relativ fuktighet som den avkjølte kallesjeveggens temperatur representerer.

 

Slik jeg ser det er eneste mulighet å sirkulere den varme inneluften slik at den ikke rekker å kondensere. Samme prinsipp som er brukt i et defroster anlegg i en bil mot frontruta. Ville tro at en varmevifte ville gjøre susen!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Enig med mateco. Jeg har prøvd vanlig duk, markilux, hellytech. De to sistnevnte er tette kallesjer. En kjempefordel når det regner :lol: Kondens forkommer selvsagt blant annet pga for dårlig lufting. Med en vanlig duk som kanskje ikke er godt nok impregnert kan kanskje kondens oppleves som mindre da duken absorberer noe av fuktigheten.

 

Jeg foretrekker så langt hellytech duken som faktisk holder regnet ute. :cheers: Den er jo tynn og grei å pakke sammen også da.... :smash:

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg har lightex kalesje på en Askeladden Z7 og har nå kjøpt ny ifra Helly Hansen, jeg fikk 40% avslag

da kalesjen som egentlig skulle være sort har blitt lilla, + masse jordslag innvendig.

Den har også disse små brettemerkene.

Kalesjen har vært i bruk i 4 sesonger.

(x)Whit 10 9,9 hk (x)Askeladden 565 Wasper

(x)Uttern D68 (x) Scand 7600 Dynamic

 

Har nå Askeladden Z7

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

DET er jo nettopp det som er noe av problemt med som opplevde3 med hellytec. Snakket også med en fra Nilsen fam.(nidelv) på båtmessa i sommer og han bekreftet akkurat dette problemet og fortalte at det var uhyre viktig å tørke av kalesjen innvendig nå den ble fuktig. Noe som selvsagt ikke er lett når man ikke er tilstede i båten.

 

Tommy

Link to post
Share on other sites

Dette problemet kjenner jeg godt igjen fra da jeg hadde Marexen- 2005 mod. Det har blitt fortalt meg at det var noen dårige Hely-tech årganger rundt 05. Stoffet er rett og slett alt for tett. Puster overhode ikke. Det har imdlertid blitt fortalt meg at dagens HH stoff er radikalt mye bedre. En del skal visstnok også ha fått byttet kalesjer fra disse årene på rekalmasjon (før 5 år)

Link to post
Share on other sites

Dette spørsmålet stilte jeg for flere år siden da disse HH kalesjene var nye.. men fikk ikke sånn stor følelse av at den var noe særlig bedre enn vanlig stoff.. det er vel kansje en smaksak! det beste er vel å selv finne ut hva man liker gjennom erfaring.. vi har jo alle forskjellig bruksmønster når det gjelder båt..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Til AZquadoren: Les innlegg nr. 11, jeg synes det bekrefte at hellytec`en ikke er så mye å gå for, selv i dag. + at de signalen vi fikk fra folk som hadde den type kalesje i våres, gjorde at vi ville ha kjøpt en kalesje med"tradisjonell" duk.

¨

Mao. ikke mye bedre!!!! enn i 05-06

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...