Jump to content

Krise! Vann på dieseltanken


Dassic

Recommended Posts

Har vært så uheldig å få vann på dieseltanken. Antagelig er det pøbler som har gjort dette i helga (lokket til den ene tanken var åpnet). Oppdaget det ikke før jeg startet motoren - den gikk et par minutter og stoppet deretter. Trodde først jeg måtte lufte motoren (byttet dieseltank tidligere i år), men oppdaget da at det skummet veldig ved lufteskruen på filteret.

 

Hvordan løser jeg problemet? Såvidt jeg har skjønt er det ikke bra for motoren at den blir stående slik for lenge. Båten ligger i Kr.Sand, og ingen av de lokale verkstedene jeg har prøvd har sjanse til å hjelpe meg (fellesferie).

 

Alle gode råd mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

Ville iallefall startet med å pumpe ut den dieselen og vannet som er på tanken. Siden du har en 25-foter så er vel ikke tanken så altfor stor? En elektrisk spilloljepumpe og et tomt oljefat vil greie den jobben. Gjorde dette på min båt for et par uker siden. Hadde heldigvis bare ca 50 liter igjen på tanken så jeg brukte tomme 20-liters dunker. Lånte pumpen på et verksted her.

Hvis du har mulighet for å tappe av på bunnen av tanken kan det være lurt for å få ut siste rest av vann. Da kan du jo for så vidt bare tappe der til det kommer ren diesel, fordi denne legger seg oppå vannet, men dette er vel en hurtigløsning..

 

Etter dette er jeg ikke helt sikker, men jeg regner med det er å fylle opp med frisk diesel og lufte motoren ved dysene. Den biten må nesten noen andre svare på.

Link to post
Share on other sites

Hver tank er på 100 liter, mener jeg. Tankene er relativt vanskelig tilgjengelig (store deler av kabin-innredningen må fjernes for å få dem ut) og har dessverre ingen avtappings-mulighet.  :yesnod:

 

Såvidt jeg har forstått er det ikke "bare" å tappe tanken, og fylle på ny diesel og tro at alt er i orden. Det er visst verre enn som så. Eller?

Link to post
Share on other sites

Du kan ha rett i det. Du bør nok få ut så godt som alt vannet. Derfor er det lurt med mannlokk på toppen av tankene. Men om du ikke har det så må du finne på noe annet..

Når det kommer bak til motoren er ikke jeg rette personen til å være altfor sikker.

 

Foreslår at du ringer til et verksted og spør hva du bør gjøre. Selv om de ikke har tid å hjelpe deg kan de helt sikkert fortelle deg hva du bør gjøre.

 

Forresten: Pøblene som har gjort dette burde hatt  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tapp ut all dieselen fra filter og skift filter, pump ny diesel gjennom dieselpumpa med den mekaniske matepumpen du mest sannsynlig har på motoren. Luft motorern på vanlig måte og start(ved dysene). Du trenger ikke tømme tankeken med en gang, stikk bare sugeslangen ned en dunk med ny diesel. Når du har fått ut det meste av vannet og motorern har startet, kjør den i noen minutter slik at eventuelt vann forsvinner. Deretter kan du konsentrer deg om dieseltanken og resten av systemet. Tanken tar ikke skade av vann, men motorern gjør det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har mulighet til å tappe tankene i bunnen vil du før eller siden få problemer med kondens/smuss uansett.

 

I min båt er det også laget til slik at det ikke er mulig å tappe helt i bunn så jeg laget meg en annen løsning: Sugerøret til motoren er lagt helt i bunnen i laveste punktet når båten er i marsjfart. Har et Racor 900FG filter med stor gjennomsiktig vannavskiller. Poenget er da at kondens/smuss ikke skal samle seg i tanken men suges ut til filteret med en gang. Der sjekker/tapper jeg jevnlig og har ikke hatt problemer det det. Har kun en gang hatt nevneverdige mengder vann i filteret og det var umiddelbart etter en bunkring. Mannen på bunkringsanlegget blånekta på at det kunne komme fra hans anlegg men det tror jeg nå det jeg vil om :yesnod:

 

Mitt tips er: Tapp ut det du klarer av vann, skift filter, luft og fyr i gang. Sannsynligvis er det tett filter som gjør at motoren stopper (filtre med papirinnsats oppfører seg slik) men har du fått vann helt fram til pumpa/dysene er det lurt å kjøre motoren lenge slik at du får vannet ut. Kondensfjerner kan også være lurt å bruke ETTER at du har tappet ut alt vann du klarer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Dassic!

 

Den gamle tanken din har mannlokk, den nye regner jeg med har det samme. Det er så vidt man kommer til under akterbenken på babord side, forbi septiktanken. På styrbord side er det ikke den uoverkommelige jobben med å ta ned skapet?!

 

Lykke til!

 

Jævlig surt, de tølpene skulle fortjent en lærepenge :yesnod:!

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post
Share on other sites

Har selv gjor samme tabben. Koblet utaket fra tanken til en manuell pumpe. Brukete denne til å pumpe til det kom diesel. Ellers kan jeg anbefale HammerDown på tanken etter at du har "tømt" tanken for vann.

HD vil blande vannet med dieselen i så fin oppløsning at dette går igjennom systemet.

Sjekk denne linken https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1080358269

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Er godt i gang med jobben. Fikk tappet ut minst 15 liter vann, og etter omlang 8 timers hard jobbing fikk vi omsider start på motoren fra en ekstern tank.  :smiley:

 

Nå gjenstår det "bare" å tømme den utsatt dieseltanken. Virker heldigvis som motoren har kommet fra skrekkopplevelsen uten varig men. Skal gjøre et forsøk med Hammerdown, siden det ble anbefalt her. Har hørt andre kaller dette svinedyr kondensfjerner, men her er det vel delte meninger som i de fleste andre saker.

 

Uansett, takk for gode råd og innspill!  :confused:

Link to post
Share on other sites

Er godt i gang med jobben. Fikk tappet ut minst 15 liter vann, og etter omlang 8 timers hard jobbing fikk vi omsider start på motoren fra en ekstern tank.  :flag:

 

Nå gjenstår det "bare" å tømme den utsatt dieseltanken. Virker heldigvis som motoren har kommet fra skrekkopplevelsen uten varig men. Skal gjøre et forsøk med Hammerdown, siden det ble anbefalt her. Har hørt andre kaller dette svinedyr kondensfjerner, men her er det vel delte meninger som i de fleste andre saker.

 

Uansett, takk for gode råd og innspill!  :cool:

I tidligere sesonger har jeg hatt ett snittforbruk på 17,5 l.t. I år med HD på tanken ligger jeg nå med ca 15,5 l.t. Har nu. en cuppet/tyngre propell. Marsjer nå med et par knop ekstra på et lavere turtall. Dette har kansje betydning.

Kjøpte HD kun med tanke på smøring av pumpen (med tanke på "tørr diesel" og syntes at bruk av 2-taktsolje ble for dyrt + soting) og "kondensfjerning" dvs. elimener mulighet for dieseldyr da HD blender vannet inn i dieselen. Så langt er erfaringen et lavere forbruk, renere olje og mindre oljeforbruk.

Styømessig og gange på min 2704ET har jeg ikke reistrert merkbare endringer.

Dersom andre prøver HD kom gjerne med tilbakemelding om resultat.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Tror jamen jeg skal forsøke Hammerdown, skade kan det ikke gjøre. Men hvor får en tak i det bortsett fra å bestille det hos Motorconsult? Bor på Skjetten ved Lillestrøm, så ett eller annet sted i Osloregionen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...