Jump to content

Kartprogram og kompabilitetsproblem med Windows 7?


mateco

Recommended Posts

Heisann igjen folkens!!

 

Nå som operativsystemet Windows 7 lanseres så tenkte jeg det kunne være greit med en tråd der vi kunne legge inn erfaringer vedrørende diverse kartprogrammers kompabilitet til det nye systemet.

 

Det blir liksom for teit å oppgradere PC eller å gå til nyanskaffelse hvis PC'en primært blir benyttet til kartprogram og at det ikke virker tilfredstillende med Windows 7.

 

Hvis problem; finnes en løsning, og i såfall; Hva må gjøres?

 

Fungerer kartprogrammet uten problemer så er også det en viktig opplysning!

 

Selv har jeg ikke noen erfaring med det nye OS systemet, men kanksje noen der ute vil dele erfaringer, både på godt og vondt?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Bare husk at du må kjøre enten Professional, enterprise eller ultimate versjonen for å kunne kjøre i XP-Modus.

 

ref: http://www.dinside.no/817650/hvilken-windows-7-utgave

 

Det som er stilig er at når man setter opp noe til å kjøre i den virtuelle XP maskinen, så kan man lage en snarvei til det programmet du kjører i virtuell XP i windows 7 sin startmeny, så lukker du den virtuelle XP maskinen.. når du skal kjøre programmet så klikker du bare på snarveien til programmet og det starter sømløst i windows 7, men i realiteten så kjører den xp i bakgrunnen men det ser du ikke. :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Bare husk at du må kjøre enten Professional, enterprise eller ultimate versjonen for å kunne kjøre i XP-Modus.

 

Hmmm!!

 

Betyr det at når man kjører i Windows-7 XP modus så kjører man med ordinær XP drivere til f.eks. CO sin USB GPS-mus, eller annet eksternt PC-utstyr???

 

 

:sailing:

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har koblet mye rart til Windows 7 nå fra det var i tidlig beta-stadiet og har fremdeles tilgode å oppleve at den trenger mer 'driveroppfølging' enn tidligere windowser. Tvert om, har den ikke driveren innebygget, søker den i hjelpfunksjonen og gir deg direkte link (!).

 

Når det gjelder XP-modus, kjøres XP i et vindu inni windows 7. Programmet du ønsker å kjøre, vises i et vindu i Windows 7 med kjøres 'egentlig' i XP-vinduet. Har ikke testet selv, men hvordan maskinvarer og tilleggsutstyr tildeles "XP-maskinen" er jeg ikke sikker på.

Men som sagt, vet ikke hvilket kartprogram det er snakk om, men jeg har ennå ikke funnet noe som har trengt det. Tror det er mer snakk om slektsforskningsprogrammer fra tidlig 90-tallet som behøver de greiene der.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Betyr det at når man kjører i Windows-7 XP modus så kjører man med ordinær XP drivere til f.eks. CO sin USB GPS-mus, eller annet eksternt PC-utstyr???

 

Nei, det betyr ikke det. XP mode i Win7 kjører en fullverdig versjon av XP, men den kjører i et virtuelt hardware miljø. XP mode har selv ikke direkte tilgang til noe hardware (med unntak av CPU og USB som blir virtulisert på hardware nivå). XP mode er laget for å kjøre applikasjoner som ikke fungerer under Windows 7.

 

Men det finnes unntak som kan fungere, men som ikke er offisielt støttet. Det er nemlig mulig å installere programvare i XP mode. Og drivere er også programvare. Siden USB blir virtualisert på "litt mer hardware nivå", kan det være at egne XP drivere vil fungere i XP mode. Du kan f.eks. få CO sin GPS-mus (USB basert) til å fungere. Det er bare å prøve.

 

/Øystein

Link to post
Share on other sites

har en bærbar dell med Vista, home, denne vil eg oppgrader til W 7, er drittlei den lange ventetia med vista, + at den låser seg i hytt å pine.

 

Hva kjøper jeg, ?

Norsk utgave, 32 bit ? 64 bit ? (eller kommer det an på maskinen +)

 

Hjelp meg, :crazy:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har også noen pc'er med Vista, og de vil jeg endre til XP Pro.. er greit med er stabilt operativsystem som fungerer uten all mulig dill og fjas

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Får nok kjøpt det ennå, men det er ikke support på de billigste XP versjonene lenger, bare XP Pro :smiley:

 

Vel, det var vel meningen at Microsoft skulle legge ned support for XP, men så kom "mini-PCene" med begrensede ressurser som gjorde de uegnet for Vista.

Utifra dette har, slik jeg har forstått mediaoppslagene, Microsoft bestemt å fortsette supporten også for vanlig XP-home.

 

Dette innlegget skriver jeg med en Asus eee pc 901, med vanlig XP-home, og her hagler det inn med oppdateringer. Faktisk så mye at jeg har måttet deaktivere automatisk oppdatering som følge av plassmangel på den begrensede c-disken. :nonod:

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Leste en test gjort på dinside.no om akkurat dette, og windows 7 var raskere enn begge de andre ved bruk av identisk maskinvare. Har akkurat fått windows 7 ultimate i postkassa fra junaiten. Kom meg på litt over 1200 spenn :smiley: Windows er som vanlig glupsk på RAM, men jeg vet ikke i dette tilfelle. Jeg har selv en Acer 8920G bærbar med 4 Gb RAM, og det er ikke mulig å utvide mere før det kommer større brikker å putte i boksen :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...