Jump to content

Prosjekt: Glen-I-Squirt i finer/karbon/epoksy med dobbel vannjet i


sjøfjordingen

Recommended Posts

Hei,

 

Før jeg starter på prosjektet mitt ønsker jeg noen tilbakemeldinger på mitt planlagte nye prosjekt. Planen er å bygge en Glen-I-Squirt i knivskåret finer (mahogny) med karbonmatter/epoksy for å få ned vekt. Det planlegges også å lage vannjet aggregater i karbon som er koblet til en elektromotor.

 

Jeg vet at dette blir mye dyrere en tradisjonelt men det betyr ikke noe. Jeg er også kjent med verneregler ved jobbing ned epoksy og karbonmatter.

 

Er dette et helt håpløst prosjekt eller er det mulig??

Link to post
Share on other sites

Jeg må først og fremst få si at jeg ikke har så mye peiling på båtbygging. Men det første som slo meg var: Hvorfor bygge en båt på spant av tre når målet er en lettest mulig båt? Ville det ikke vært bedre om du hadde laget en plugg og heller støpt skroget i epoxy og karbonfiber på denne? Eler vil det bli for mye arbeid?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tenkte det samme som Index, hva er vitsen å blande inn trevirke om du skal i hovedsak plastre med carbon matter? da må jo skroget lakkeres i en mørk"trefarge" uansett vel, og styrken er det jo ingen problemer med..

 

Leste i et Båtmagasin, for mange år siden de laga en 16fot åpenbåt som veide kun 60kg i carbonfiber!

 

dobbel vannjet er jeg lit tvilende til på en såppas liten båt, hva vil du oppnå med det? vet f.eks Evinrude laget påhengs med vannjet det er kansje et alternativ?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei Index og –morten-

 

Dette prosjektet er kun på planleggingsstadiet enda. Synes det høres ut som mer arbeid å bygge en plugg først. Grunnen til finer innerst og ytterst er bare for å få det til å sjå ut som en trebåt.

 

Når det gjelder vannjet er det bare et ”innfall” jeg fikk. Det blir helt sikkert vanskelig å få til da en må støpe det fra grunnen av. Ideen fikk jeg etter å ha lest en webbside om vannjet på modellbåter der båtstørrellsen er ca. 1,5meter.

 

Jeg har nå skaffet meg tegningene så får jeg se på fremdriftsalternativer når den tid kommer. Blir en del tenking før jeg drar til Oslo finer og kjøper meg litt ”virke” så jeg kan begynne med spanter.

 

Planen er å bygge spantene av 2,8mm finer med kjerne av carbonfiber. Spantene blir kanskje bygget i ett stykke dvs. uten "kne"

 

Skroget blir vel også bygget etter samme metode.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med Dyvicell men det er kanskje en god ide. Etter det lille jeg vet er det mange forskjellige kvaliteter ute og går. Hvilken tykkelse og kvalitet bør velges? Hvor mange lag med epoxy/duk må til tror du?

 

Har sett på den linken med SeaDoo Motor. Blir vel obligatorisk med hørselvern der tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Jeg bygger en Squirt selv. Jeg skal ikke ta motet fra deg, men her er ett par innputt fra min side. Vurder dem opp mot andre innspill du får....

 

Planen er å bygge en Glen-I-Squirt i knivskåret finer (mahogny) med karbonmatter/epoksy for å få ned vekt.

Jeg bygger min på "gamlemåten" med 6mm kryssfiner m/200gr duk m/epoxy på yttersiden. Hvis jeg skal anta vekt på selve skrogplatene (uten spant, som må bli det samme) ligger de antageligvis på 20-25 kg. Totalt tipper jeg min båt som den er nå uten dekk veier rundt 50kg. Hvor mye regner du med å spare på å gjøre det såpass komplisert? 10kg ? Er det verdt prisen og merarbeidet. Lettere å slanke seg 10kg tror jeg.

 

Det planlegges også å lage vannjet aggregater i karbon som er koblet til en elektromotor.

Har du noen kompetanse på utforming av impeller, kanaler og kraftoverføring? Har ikke hørt om den konstellasjonen i "full-size" båt, så her bryter du ny mark

 

Jeg vet at dette blir mye dyrere en tradisjonelt men det betyr ikke noe. Er dette et helt håpløst prosjekt eller er det mulig??

Alt er mulig så lenge man slipper å tenke på penger. Erfaringsmessig er det ikke så mange av oss som har det på den måten :cool:

 

Planen er å bygge spantene av 2,8mm finer med kjerne av carbonfiber. Spantene blir kanskje bygget i ett stykke dvs. uten "kne"

Skroget blir vel også bygget etter samme metode.

 

OK, 2x 2,8mm mahognyfiner med ett lag carbonmatte i midten.... Hva blir styrken på det spantet og de skrogsidene da? Synd om samtlige spant og skrogsider "eksploderer" i møte med den første bølga. Carbonfiber og epoxy blir knallhardt men sprøtt sammenlignet med kryssfiner/glassfiber som gir litt fleks. Det er en grunn til at ingen racingbåter jeg vet om er bygget opp på den måten med spant i carbon, bare for å komme med ett hint...

 

Studer tegningene mange ganger. Sjekk også prosjektene til Odmar, Dastunt og meg her på BP. Da vil du se litt om hvilke materialer som brukes. Squirten er en liten båt, og den vektmessige besparelsen i vekt du oppnår ved å bruke carbonmatte til 1000,-/kvm og andre "space-materialer" vil være særdeles liten. Squirten er bygget i tusenvis av eksemplarer, og bygget som den er konstruert vet du at det fungerer.

 

Når det gjelder doble vannjet-aggregater. I første sving vil du oppleve at aggregatet på den ene siden trekker luft. Null framdrift og siden den andre aggregatet står off-center vil det svinge båten rundt enda hardere. Er du uheldig drar det båten rett inn i en chin-walk og du flipper rundt.

Elektrisk framdrift: De modellbåtene du refererer til har en gangtid på fullt batteri på ca 10-15 minutter vil jeg anta. Hvis du vurderer å kjøre lenger enn 10 minutter om dagen må du per dags dato ha en annen framdriftsmåte.

 

Det var mine innspill vedrørende det du har listet opp så langt.

 

Så ett forslag om hva du KAN gjøre...

 

Sjekk Glen-L prosjekt-forumet samt de tekniske tipsene de har. Her vil du finne flere Squirt som er bygget med vannjet fra vannscootere. Står til og med en forklaring om hvordan du skal kutte opp vannscootere for å overføre hele bunnseskjonen m/aggregat, motor osv til båt. Der har du en farbar vei for å få en Squirt med vannjet. Bygg skroget på vanlig måte, innkorperer motor og drivverk fra vannscooter og du har det du er ute etter.

 

Her er en ferdig ett par fra Youtube, begge disse båtener er omtalt med prosjektinformasjon på Glen-L webben:

Litt startproblemer på denne første gangen. Skulle gjerne sett litt mer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...