Jump to content

Vinteropplag på sjøen, frostvæske eller starte motoren jevnlig?


Fanta

Recommended Posts

Jeg skal ligge ute i vinter, og lurer på hva som er best for motorene (2 x VP tmd 41A). Bør jeg ha frostveske på saltvannssiden og la motorene stå slik over vinteren, eller bør jeg heller starte dem jevnlig, eks hver uke eller hver 14. dag? Hvis sistnevnte, kjører jeg dem da tomme for kjølevann og stenger inntakskranene hver gang etter at de har fått gått seg varme?

Link to post
Share on other sites

Det er minst 3 ting du sparer ved å erstatte saltvannet med frostvæske:

 

-Varmeveksler og annet i motoren som har kontakt med saltvann får en pause fra tæring.

-Motorene slipper å bli startet iskalde en masse ganger i vinter for så å sveive rundt på tomgang så de soter ned.

-Du selv slipper å ta jobben med stadig vekk å tenke på at du må ned å sjekke/starte motorene.

Link to post
Share on other sites

Du kjøre ikke motorene tomme ved å stenge kran, ikke gjør det.

Pumpen klarer ikke trykke vann foran seg med luft....

 

Det er 3 alternativer slik jeg ser det.

 

1. det enkleste, skjøteledning og 100w lyspære/frostvakt i motorrum. Hvis store luftinntak kan man med fordel dekke til for evt gjennomtrekk.

2. Tappe ned sjøvannsiden ved ventiler beregnet for dette på kjølere og rør.

3. La motoren suge frostvæskeblanding og stoppes

 

Nå "varmer" vannet opp både drev og motorrum til en viss grad, men klart hvis skikkelig kaldt så fryser det uansett.

Buskerud, da leser jeg ferskvann og det fryser jo fortere en sjøvann....

Link to post
Share on other sites

Hvis den ikke brukes, ville jeg konservert den med frostveske. Skal motorene startes jevnlig, så bør de belastes og kjøres gode og varme, etter min mening. Tror motoren har bedre av å bli brukt innimellom, en å stå hele vinteren. Kjølesystemet har det antagelig best med frostveske i. :rolleyes: Gjør litt av begge deler jeg. Bruker den/kjører den varm jevnlig, og konserverer den når det blir skikkelig kaldt eller jeg ikke får holdt øye med den. Som regel ender det med konservering omkring starten på desember til jan/feb en gang.

Link to post
Share on other sites

såg eit innlegg om 3-veis ventil en gang, det må jo være midt i blinken å ha på inntaket.

 

Det har du veldig rett i. Jeg monterte 3-veisventil for mange år siden, og bruker den ofte. Ikke bare om vinteren, men også om sommeren hvis jeg vet at jeg ikke skal bruke båten på en stund. Da er det bare å stappe den ene slangeenden som går fra ventilen opp i en bøtte og kjøre ferskvann gjennom motoren en stund. Motoren står da så lenge jeg vil uten kontakt med saltvann. Om vinteren bruker jeg ikke båten noe særlig,

så da gjør jeg det samme som over, men lar motoren suge inn frostvæskeblandingen fra bøtta helt til slutt.

 

3-veisventilen kan også brukes som ekstra lensepumpe hvis man trenger å lense båten ved f eks grunnstøting el lign.

Link to post
Share on other sites

har alltid hatt båt på havet hele vinteren og kan vel rimelig greit anslå at ingen av mine båter har tatt skade av det. eneste forholds regel jeg har gjort er at har alltid skiftet olje og filter før vinteren , samt at jeg har startet opp med jamne mellom i løpet av vinteren, da når det har vært mildt i været og latt motor gå på ett greit turtall rimelig lenge hver gang ,, ett greit turtall 300 omdr over tomgang .

 

det er selvfølge mulig at mange mener at båten har bedre av og være på land og vinterkonservert.. typen båt spiller selvfølgelig inn .

jeg mener at det mindre risiko og ha båten på havet enn på land . i alle fall her i tromsø området .. så framt at man ligger i en skikkelig havn .

 

en annen fordell er også at båten ikke snør ned , samt at man rekker mange kanon båtturer før vårpusses som jeg ofte forskyver til langt utpå sommeren.... sprørsmålet om det ikke gror noe jævlig da har jeg hatt mange gang..

prøvd det og ... selvfølgelig gror det men her oppe startet det ikke før i starten av Juni og f,eks en liten måned med groing tåler jeg

 

båten hører hjemme på havet`!

Link to post
Share on other sites

har alltid hatt båt på havet hele vinteren og kan vel rimelig greit anslå at ingen av mine båter har tatt skade av det.

båten hører hjemme på havet`!

 

Skulle gjerne gjort det samme som deg om vinteren, men nå er det sånn at vi som har båthavn i Østlandsområdet/Indre Oslofjord-Drammensfjord området risikerer 30-40 cm is om vinteren. Skal vi komme oss til "havet" må vi ha en isbryter. Ellers enig i at båten hører hjemme på havet. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Har tro på løsninger hvor sjøvannskretsen står full av frostvæske gjennom vinteren, og motor får noen oppstarter for å flytte på ventiler og legge ny oljefilm på sliteflater.

 

Jeg har 41 med drev og har laget et enkelt system med ei bøtte som frostvæskereservoar.

Har båten på land men dette kan tilpasses båt på sjøen også.

Reservoarbøtta har plastikk skroggjennomføring i bunnen og oppe på siden.

Fra bunnen av bøtta går det en slange ned og inn på inntakslangen.

Tar av returslangen fra varmeveksler og kobler inn en gjennomsiktig biltemaslange som går tilbake mot bøtta.

 

Når jeg vinterkonserverer fyller jeg først ferskvann i reservoarbøtta og kjører motor noen minutter med returslange ut på marka slik at alt sjøvann pumpes ut.

Motor går på tomgang til bøtta er tom for ferskvann før den stoppes, (da er sjøvannskretsen full av rent ferskvann.)

Så fyller jeg frostvæske i reservoarbøtta, starter motor og kjører ut returvannet/ferskvannet i ei hvit bøtte til det begynner å få farge av frostvæsken, motor stoppes og returslangen kobles på den øvre skroggjennomføringen i reservoarbøtta som etterfylles med frostvæske og motor kan startes når som helst ila vinteren uten ytterligere tiltak.

Om våren kan frostvæske kjøres ut i bøtte og gjenbrukes neste år.

"Raizor" (eller hva det heter) er ikke med i denne kretsen og det må tas hensyn til at denne ikke får kjøling når motor varmes opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...