Jump to content

Råd om montering av snap daviter?


PiperBill

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe daviter av typen Snap eller Grip, men trenger kanskje litt råd om montering først. Jeg har en 23 fots Risør plastsnekke fra 1978, med ganske rund hekk/akterspeil. Har også en gummijolle RIB på 2.7m som veier 43 kg. Slik det er nå, bærer vi jolla opp på dekket når vi ligger ved marinaen, rimelig slitsomt.

 

 

Spørsmålet er...... Jeg må først montere badeplattform, men den som jeg kikket på (og som passer til båten min) er bare 60 x 60 cm. Monterte daviter vil dermed ikke være mer en ca 55 cm fra hverandre. Jolla er 2.7 m, så jeg lurer på om det holder med så kort avstand mellom davitene? Jeg ville ihvertfall måtte være nøye med å finne balansepunktet på jolla.

 

 

 

Jeg har ikke planer om å kjøre med jolla heist oppe, men det  er bare når båten ligger på marinaen at det er ønskelig å bruke davitene

 

 

PiperBill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Har Snap og Steady jolle. Husker ikke i farta målet mellom festene, men er temmelig sikker på at dette ikke er mer enn 60 cm. Jolla veier ca. 60 kg. Plasseringen ble gjort med hensyn til at både jolla og badeplatformen har litt bananform, i hver sin retning. Ved såpass tett plassering slapp jeg å få festene langt utenfor platformen. Det ene festet har nok noe større tyngde fra jolla enn det andre, fordi jolla er tyngst bakerst.

 

Har ikke merket noe negativt, jolla ligger støtt på plass, og jolla er oppheist under fart.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...