Jump to content

2002 Mercruiser 7.3 med Bravo 3, erfaringer?


kkjelby

Recommended Posts

Diesel ?

 

I så fall er basisen Ford 7.3 liter diesel som har vært levert i tusentalls i Ford lette lastebiler.

Har en 1995 modell selv i en relativt nyinnkjøpt Viksund. Virker bra, mye dreiemoment. Rimelige deler.

Var ikke ublu pris på dyseoverhaling, da alle 8 dysene på min røk etter 6 timers drift, men det kan være en kombinasjon av dritt/luft i systemet (koblet inn tank nr. 2 som ikke hadde vært brukt på lenge da vi kjørte båten hjem og var nesten tom før fylling).

Ellers sa forrige eier at det kun er skitne dieselfiltre som stopper den motoren.

 

Pluss for seperat plusskabeltil hver glødeplugg kontra skinne som går på alle pluggene.

 

Deler får man f.eks også Aarnes.no, siden dette er basis i en amerikansk dieselmotor.

Link to post
Share on other sites

Bra motor..Ford/International som grunnemne. Rock solid motor med supert dreiemoment.

En gammel konstruksjon som støyer mye, et godt isolert motor rom er et must.

Har hatt noen barnesykdommer med ufarlige oljesvetting/lekkasje.

Tung motor...sjekk at vannstand er min 35 cm opp til topp av eksoskne. (Avstand fra vannlinje med full vekt i båt til topp av eksoskne)

Link to post
Share on other sites

For det første. ikke sammenligne 7,3 IDI (Mekanisk innsprut) og D-tronic. i en Mørejet med Bravo 3 er X-Drevet must noe annet er tull og galskap. Den motoren leverer nærmere 1000 Nm i dreiemoment. Forøvri chipbar. Men stakkars drev

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Faktisk så er d-tronic utgaven lik som første generasjon 7,3 i moment.(i bremsebenk)

Dagens qsd 4,2 320 har mere moment på lavere turtall med samme drev (ca 70 kg v 2850 rpm)

Har du en båt som ikke topper 30 knop, skal du ikke bruke bravo 3...

Båter opptil 30+ knop skal bruke bravo 2.

QSD 4,2 350 skal bruke bravo xr...men samme regel gjelder her også....

Link to post
Share on other sites

Ok.. Min forige motor Starpowr 7,3 idi (Annen marinisering) Hadde 842Nm i dreiemoment. D-tronic i samme (Starpowr) hadde 942.. Har 4,2 QSD mer enn det??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

1800-2200 rpm. Hjelper lite med den vekten på den båten. Sikkert over 5tonn. Bravo Three killer

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg usikker på hva du mener, 1800-2200 omdr...

Mener du at momentet er på dette turtallet????

 

Jeg tror at hvis noen skal legge inn kommentar på en tråd så må man ha en saklig eller bekreftende melding på hva trådspørrer egentlig søker etter.

 

Som ved mange andre innlegg, skjener alltid svarene ut i intet...

 

mvh K.K

Link to post
Share on other sites

Ja det var oppgitt på min motor. Kan være noe høgere på andre motorer. Om du ikke skjønner rådet mitt etter dette så la være.. Om båten er så tung med et standard Bravo 3 drev uten X STYR KLAR er mitt råd. Sånn. t-skje levert

 

Ja grei motor men er redd drevet ikke vil holde = dyrt

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ok, da skjønner jeg hvorfor alle tråder ikke tar slutt..

Alle tror noe, uten og vite.

Mercruiser 7,3 v8 gir 68 kg i moment på 2950 rpm..

Dette går helt fint dersom det er rett type drev i forhold til fart oppnådd i knop på full trottle.

Alltså...båt over 30 knop,,bravo 3 ok.

Båt under 30 knop..Bravo 2...period..

 

BRG K.K

Link to post
Share on other sites

Interessant tråd som må følges opp med mere tall :wink:

Her en modifisert utgave med 400 hk og (hold på hatten) 1491 Nm :eek:

(hmm det har jo faktisk Birchwood nevnt i en annen tråd :yesnod: )

 

Nå er jo det et moment som sett i forhold til sylindervolumet er imponerende, om man sammenligner med 4,2 QSD 320 f.eks.

Den kan chippes til 390 hk og 850 Nm.

Det blir 204 Nm/liter på 7,3 mot 202 Nm/liter på 4,2.

 

C1233420_8768.jpg

http://boatdiesel.com/Forums/Thread.cfm?CF...=30863&P=83

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tråden fikk visst hikke da jeg redigerte innlegget :giggle:

Har ikke bremsepapirer men linken under bildet kan du jo følge.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja det ble litt hikke på tråd.

 

Jeg lurer på hvor du har sitat under fra.

 

4,2 QSD 320 f.eks.

Den kan chippes til 390 hk og 850 Nm.

 

Bremse papirer hadde vært kjekt her også..

 

BRG k.K

Link to post
Share on other sites

Chippings-tall for mercruiser diesel her: http://www.rstuning.no/Boats/mercruiser.html

 

Og ifølge linken HER så har 7,3 liter D-tronic 300hk 742 Nm originalt og hele 380 hk (men "bare" 890 Nm) med chip.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvorfor sies det at ein ikke bør ha bravo 3 drev på båter tyngre en 3.5 tonn??

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Med 3X eller XR-drev og en "heldig" kombinasjon av utveksling på drevet og ikke for brutal momentkurve (eller bruk av sådan) samt drevdusj så tror jeg 4 tonn går greit, ja kanskje 4.5 tonn tilogmed.

 

Min teori er at en lavturtallsmotor er slemmere mot drevet enn en motor med høyere turtallsområde.

Jfr. å plassere en lastebilmotor i en Ferrari og tro at girkassen tåler det, selv om makseffekten kan være lavere enn Ferrarimotorens.

 

Forøvrig er vel en bensinmotor snillere med drevet pga. en mildere effektkurve som går høyere opp slik at det er turtallet mere enn momentet som driver båten framover.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Takk for mange tilbakemeldinger.

Frstår at motoren i utgangspunktet er en "safe"motor, med solid blokk og relativt få feil, men at drevet er den store ulven her. Derfor bør jeg nok finne ut om drevet er "X", er dette skrevet på drevet og , når komm Bravo3 X ut på markedet, er 2002 for tidlig?

 

Takker igjen for svar og imøtekommer gjerne andre betraktninger vedr. denne "Skjærgårdsjeepen"(mørejetèn)

Link to post
Share on other sites

Det er en mercruiser 7,3 D-tronic, med bravo 3 drev, levert sammen i 2002, motoren har gått ca 800 timer og virker jevnlig vedlikeholdt.Det er IKKE bravo 3X!. Andre synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2002 D-Tronic med Bravo III X. Kjørt nytt siden 2002. Ingen feilslag på motor eller drev. Overrislingsanlegg montert over drev som spyler vann fra saltvannskretsen over toppen på drevet.

 

Fantastisk respons i motor. Vikingen veier over 4 tonn.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...