kkjelby Startet 24.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2009 ER det noen som har erfaringer vedr denne motoren, er det bra motor?? Står på en Mørejet 30, m duoprop. Bravo 3. Vurderer kjøp. PÅ forhånd takk. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Mercruiser 7,3 2002 modell . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Link to post
Blom'en Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Diesel ? I så fall er basisen Ford 7.3 liter diesel som har vært levert i tusentalls i Ford lette lastebiler. Har en 1995 modell selv i en relativt nyinnkjøpt Viksund. Virker bra, mye dreiemoment. Rimelige deler. Var ikke ublu pris på dyseoverhaling, da alle 8 dysene på min røk etter 6 timers drift, men det kan være en kombinasjon av dritt/luft i systemet (koblet inn tank nr. 2 som ikke hadde vært brukt på lenge da vi kjørte båten hjem og var nesten tom før fylling). Ellers sa forrige eier at det kun er skitne dieselfiltre som stopper den motoren. Pluss for seperat plusskabeltil hver glødeplugg kontra skinne som går på alle pluggene. Deler får man f.eks også Aarnes.no, siden dette er basis i en amerikansk dieselmotor. Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Bra motor..Ford/International som grunnemne. Rock solid motor med supert dreiemoment. En gammel konstruksjon som støyer mye, et godt isolert motor rom er et must. Har hatt noen barnesykdommer med ufarlige oljesvetting/lekkasje. Tung motor...sjekk at vannstand er min 35 cm opp til topp av eksoskne. (Avstand fra vannlinje med full vekt i båt til topp av eksoskne) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Hei, noen erfaringer finner du her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=23144 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Birchwood 320 Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 For det første. ikke sammenligne 7,3 IDI (Mekanisk innsprut) og D-tronic. i en Mørejet med Bravo 3 er X-Drevet must noe annet er tull og galskap. Den motoren leverer nærmere 1000 Nm i dreiemoment. Forøvri chipbar. Men stakkars drev Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
king kong Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Faktisk så er d-tronic utgaven lik som første generasjon 7,3 i moment.(i bremsebenk) Dagens qsd 4,2 320 har mere moment på lavere turtall med samme drev (ca 70 kg v 2850 rpm) Har du en båt som ikke topper 30 knop, skal du ikke bruke bravo 3... Båter opptil 30+ knop skal bruke bravo 2. QSD 4,2 350 skal bruke bravo xr...men samme regel gjelder her også.... Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Ok.. Min forige motor Starpowr 7,3 idi (Annen marinisering) Hadde 842Nm i dreiemoment. D-tronic i samme (Starpowr) hadde 942.. Har 4,2 QSD mer enn det?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
king kong Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Mulig at du har rett med moment....men det er viktig og opplyse om moment på hvilket turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 1800-2200 rpm. Hjelper lite med den vekten på den båten. Sikkert over 5tonn. Bravo Three killer Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
king kong Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Nå er jeg usikker på hva du mener, 1800-2200 omdr... Mener du at momentet er på dette turtallet???? Jeg tror at hvis noen skal legge inn kommentar på en tråd så må man ha en saklig eller bekreftende melding på hva trådspørrer egentlig søker etter. Som ved mange andre innlegg, skjener alltid svarene ut i intet... mvh K.K Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Ja det var oppgitt på min motor. Kan være noe høgere på andre motorer. Om du ikke skjønner rådet mitt etter dette så la være.. Om båten er så tung med et standard Bravo 3 drev uten X STYR KLAR er mitt råd. Sånn. t-skje levert Ja grei motor men er redd drevet ikke vil holde = dyrt Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
king kong Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Ok, da skjønner jeg hvorfor alle tråder ikke tar slutt.. Alle tror noe, uten og vite. Mercruiser 7,3 v8 gir 68 kg i moment på 2950 rpm.. Dette går helt fint dersom det er rett type drev i forhold til fart oppnådd i knop på full trottle. Alltså...båt over 30 knop,,bravo 3 ok. Båt under 30 knop..Bravo 2...period.. BRG K.K Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Interessant tråd som må følges opp med mere tall Her en modifisert utgave med 400 hk og (hold på hatten) 1491 Nm (hmm det har jo faktisk Birchwood nevnt i en annen tråd ) Nå er jo det et moment som sett i forhold til sylindervolumet er imponerende, om man sammenligner med 4,2 QSD 320 f.eks. Den kan chippes til 390 hk og 850 Nm. Det blir 204 Nm/liter på 7,3 mot 202 Nm/liter på 4,2. http://boatdiesel.com/Forums/Thread.cfm?CF...=30863&P=83 Redigert 24.Oktober.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
king kong Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 (redigert) Tviler ikke, 7 liter diesel slagvolum...... kan kille selv volvo D6 drevet uten problem. har du bremsepapirer på motor??? brg kk Redigert 24.Oktober.2009 av king kong (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Tviler ikke, 7 liter diesel slagvolum...... kan kille selv volvo D6 drevet uten problem. har du bremsepapirer på motor??? brg kk Sitér dette innlegget Link to post
king kong Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Tviler ikke, 7 liter diesel slagvolum...... kan kille selv volvo D6 drevet uten problem. har du bremsepapirer på motor??? brg kk Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Tråden fikk visst hikke da jeg redigerte innlegget Har ikke bremsepapirer men linken under bildet kan du jo følge. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
king kong Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Ja det ble litt hikke på tråd. Jeg lurer på hvor du har sitat under fra. 4,2 QSD 320 f.eks. Den kan chippes til 390 hk og 850 Nm. Bremse papirer hadde vært kjekt her også.. BRG k.K Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Chippings-tall for mercruiser diesel her: http://www.rstuning.no/Boats/mercruiser.html Og ifølge linken HER så har 7,3 liter D-tronic 300hk 742 Nm originalt og hele 380 hk (men "bare" 890 Nm) med chip. Redigert 25.Oktober.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Birchwood 320 Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Hvorfor sies det at ein ikke bør ha bravo 3 drev på båter tyngre en 3.5 tonn?? Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Teerex Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 (redigert) Med 3X eller XR-drev og en "heldig" kombinasjon av utveksling på drevet og ikke for brutal momentkurve (eller bruk av sådan) samt drevdusj så tror jeg 4 tonn går greit, ja kanskje 4.5 tonn tilogmed. Min teori er at en lavturtallsmotor er slemmere mot drevet enn en motor med høyere turtallsområde. Jfr. å plassere en lastebilmotor i en Ferrari og tro at girkassen tåler det, selv om makseffekten kan være lavere enn Ferrarimotorens. Forøvrig er vel en bensinmotor snillere med drevet pga. en mildere effektkurve som går høyere opp slik at det er turtallet mere enn momentet som driver båten framover. Redigert 25.Oktober.2009 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kkjelby Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Takk for mange tilbakemeldinger. Frstår at motoren i utgangspunktet er en "safe"motor, med solid blokk og relativt få feil, men at drevet er den store ulven her. Derfor bør jeg nok finne ut om drevet er "X", er dette skrevet på drevet og , når komm Bravo3 X ut på markedet, er 2002 for tidlig? Takker igjen for svar og imøtekommer gjerne andre betraktninger vedr. denne "Skjærgårdsjeepen"(mørejetèn) Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Det er en mercruiser 7,3 D-tronic, med bravo 3 drev, levert sammen i 2002, motoren har gått ca 800 timer og virker jevnlig vedlikeholdt.Det er IKKE bravo 3X!. Andre synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
kkjelby Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Er det forrestten noen som har noen meninger om båten,1984 modell, svakheter/positive sider? Sitér dette innlegget Link to post
Ole-Jacob Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Jeg har 2002 D-Tronic med Bravo III X. Kjørt nytt siden 2002. Ingen feilslag på motor eller drev. Overrislingsanlegg montert over drev som spyler vann fra saltvannskretsen over toppen på drevet. Fantastisk respons i motor. Vikingen veier over 4 tonn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.