Exposure Startet 24.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 24.Oktober.2009 Har en seilbåt fra ca 1980 med original saltvannskjølt Yanmar YSB8. Under kjøring med motor blir dørken under motoren full av en grå masse - blanding av olje og vann. Jeg kan ikke se antydning til lekkasje noe sted. På peilepinna ser olja relativt svart ut. Ikke antydning til majones der. Litt usikker på om konsistensen på olja er riktig (tynn eller tjukk). Når jeg går over på tomgang etter å ha kjørt i marsjfart en tid begynner oljelampa å skinne. Den slukker ved øking av turtall. Den slukker også dersom jeg lar den gå på tomgang i noen sekunder. Fra mine erfaringer med bilmotorer må dette være en gåen toppakning? Mao - min teori: Olje og vannlekkasje fra toppen på grunn av gåen toppakning. Dette blander seg og skaper majones som legger seg under motoren. Mulig det kommer inn vann i olja. Dette tynner ut olja, og skaper dårlig oljetrykk på tomgang. Enig? Isåfall, hvor vanskelig er det å skifte toppakning mens motoren står på motorfestene? Noen som sitter på en manual til YSB8? Båten er forøvrig en Becker 27. Ex Sitér dette innlegget D5L Link to post
dixie 27 Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Hei. Har manual og verkstedhåndbok som pdf. Kan maile deg dem. Send adr på im. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Hvsi oljelampa skinner, så er det ikke rare oljetrykket på tomgang. Kanskje under 0,5 bar. Har kanskje ikke noe å si, for det er jo ikke på tomgang du kjører. Hva med edet vannet som kommer ut av eksosen? Er det olje blandet i det vannet? Blir olja borte på peilepinnen etter hvert? Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
dixie 27 Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Mye om motoren Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Undre motoren? ---det er i alle fall en lekasje og det er nok best å finne ut av den før du kjører motoren mer. "Majonesen" er blanding av sm.olje og som du sier. Sitér dette innlegget Link to post
Exposure Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Har lest litt om motorens oppbygging nå. Takk til Dixie for litteratur! Nevnte innledningsvis at jeg mistenker defekt toppakning for å være årsaken til majonesen under motoren. Jeg kan ikke se at det er lekkasje fra toppen fra de sidene hvor jeg (enkelt) kommer til. Det kan være at lekkasjen er på delen av toppen som vender akter. Tror jeg må få vaska opp griset som er under motoren nå, helt på ny olje, og lagt et hvitt håndkle under motoren for å få avslørt hvor ca på motoren væska kommer ut. Ser det i litteraturen kommer fram flere alternative årsaker til oljelekkasje. Vannet kan jo komme ut et annet sted fra... Lavt oljetrykk når jeg går ifra lengre periode med marsjfart til tomgang har jeg isåfall ingen forklaring på. Noen som har tips til hvordan jeg måler vanninnholdet i olja? Men håper egentlig det er toppakningen. Såvidt jeg kan se er det en grei jobb å skifte. Holder tråden oppdatert. Ex. Sitér dette innlegget D5L Link to post
Exposure Svart 24.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Oktober.2009 Hvsi oljelampa skinner, så er det ikke rare oljetrykket på tomgang. Kanskje under 0,5 bar. Har kanskje ikke noe å si, for det er jo ikke på tomgang du kjører. Hva med edet vannet som kommer ut av eksosen? Er det olje blandet i det vannet? Blir olja borte på peilepinnen etter hvert? Har ikke fått sjekka eksosvannet. Skal gjøre det neste gang jeg er i båten. Tenkte å fylle opp en beholder med eksosvann for å "analysere" væsken som kommer ut. Faktisk er jeg usikker på om oljenivået synker. Vil jo tro det. Noe annet ville jo vært rart. Hvor ellers skulle olja komme fra? Forrige eier har også oppgitt at "oljeforbruket" er høyt. Er kanskje relevant å nevne at jeg overtok båten i går. Vel vitende om at motoren ikke var helt i slag... ;) Ex. Sitér dette innlegget D5L Link to post
jupan Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Tror du trenger en motoroverhaling ;) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Oljen blir grå når du for vann i den Sitér dette innlegget Link to post
Gutek Svart 25.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Disse motorene har en kran på undersiden av topplokket.Hva tjener den til ? Kan det være den står open og guffa kommer ut der ??? Sitér dette innlegget Link to post
Exposure Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Oktober.2009 Disse motorene har en kran på undersiden av topplokket.Hva tjener den til ?Kan det være den står open og guffa kommer ut der ??? Er ikke kjent med denne krana. Skal sjekke det opp. Ex. Sitér dette innlegget D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.