Jump to content

Bauglyskaster, nødvendig eller bare tull?

Astor

Recommended Posts

Vel, det er smak og behag og spesielle behov. For oss som seiler er det uheldig om søkelys treffer forseil, men når forseilet hindrer sikten er det beste å ha en utkikk i baugen. I noen tilfeller kan nok en fastmontert lyskaster øke sikkerheten for mannskapet.

Det viktigste er å fortstå at slike lyskastere ikke er "kjørelys". De skal helst ikke brukes dersom de kan blende fører eller utkikk på andre båter. De skal helst slukkes med en gang det du søker etter er identifisert. Skal du passere trange farvann om natten skal du heller sette ned farten enn å bruke lyskastere som kjørelys.

Et viktig moment både ved plassering av lanterner og lyskaster, er dette med blending. Øynene venner seg fort til lyset, men bruker lang tid på å venne seg til mørke. En del bauglyskastere blender deg mer når du begynner å få litt vinkel på den.

Det beste søkelyset er det man har over hodet. Unntaket må evt. være i en seilbåt for seil der man i stedet velger håndholdt.

På vår forrige Dynamic hadde vi bauglys. Det er vel egentlig Dockinglights det heter - og er. Det eneste de fungerte til var å lyse opp fjellet foran båten på høstkvelder når vi lå ute i skjærgården. (Og det krever jo strøm). Samtidig hadde vi ,som nå, en kraftig fjernstyrt lyskaster - den er nyttig. Når vi bestilte vår nye båt var vi aldri i tvil om at Dockinglights- det klarer vi oss veldig bra uten. De har heller ingen effekt som lyskastere da de kun lyser opp ett lite område foran båten.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Her blandes det mye snørr og barter, og av diskusjonen ser jeg at mange ikke har lest testen i bladet referert til i tråd #1.

Det ene er baugmontert lyskaster. Her prater vi gjerne om en fjerstyrt greie som lyser noe så inne i granskauen langt og er helt på linje med en 1000meter på en rallybil. Varianten under styres med en Joystick og har 360 graders rotasjon og kan også justeres i høyde. Dette er et godt alternativ til en stOOR håndholdt lampe.

vista_lyskaster.jpg

Andre varianten er undermonterte bauglys (docklights) Disse er mest egnet til pynt, men kan brukes til å legge til brygge og svaberg. Disse lyser så lavt og kort at du finner ikke en jernstake i 5 knop før du har truffet den. Denne blender ingen, men kan selvsagt oppfattes feil av andre båtførere, da de kan se ut som en hvit lanterne på avstand.

docklights.jpg

Jeg har forøvrig begge deler, men bruker kun lyskasteren ved behov Docklights funker for dårlig og gir 2 meter sikt foran i fast posisjon..Strålekasteren er forøvrig ganske praktisk og blir brukt en del. Den vraker nattsynet, så den er mest brukbar til å lete etter staker, andre navigasjonsmerker, land osv. Fin hjem om natta på øyeren for eksempel der vi kun har noen få runde bøyer å navigere etter. Må ikke brukes der det er andre båter selvsagt.

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Lurer på om det ikke er duket for overraskelser for de med bauglys og undervannslys i de årene når akkaren finner på å sige inn i fjordene. Akkaren, eller tiarmet blekksprut, brukte vi å lokke til oss ved å lyse i vannet med lommelykt når vi fisket etter denne. Akkaren angriper gjerne småtteri som ligger i overflata, og kan godt sende "blekkstrålen" sin på allskens båter - uansett hvor dyre å lekre de måtte være :yesnod:

Når det er kølamørkt sent om høsten og jeg kommer hjem, så skal jeg gjennom Bevøysund. Det er trangt og en umerket grunne midt i. Når man runder mot Son, kommer alle lysene fra land og blender. Kjempebra med lys for å holde avstanden til land på SB side. Litt lenger inn i bukten er det tre staker, klin umulig å få øye på. Det er ikke grunt, problemet er å ikke bulke med en av stakene som ligger midt i den naturlige leden inn til Son. Igjen er det kjempebra med lys for å fange refleksene på stakene.

Under gennakerpeket på Hulda henger en ledningsbundt. Her skal det komme et par lys til høsten. Håndholdte lamper og lommelykter har jeg prøvd tidligere. Min erfaring er at jeg får reflekser og blir blendet av rigg, seil og dekk.

Har to gode håndholdte lyskastere,men jeg syns dem blender for mye i fra dekket.... er et par trange leder å kjøre i hvor jeg har båten og inbiller meg at bauglys ville vært tingen her (som regel går det kun i styrefart gjennom disse ledene når det blitt mørkt)

Men det kan jo være at det kun er ren skjær innbillning at jeg tror det er bedre :crazy:

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

For de som ferdes på sjøen etter det er mørkt, noen gjør faktisk det, vil det før eller siden være påkrevet med lys.

Det vil gjerne være behov for en lyskaster, avhengig av plassering, vil refleks fra dekk osv stjele endel nattesyn.

Hvis Bauglyskaster dekker behovet for lys, som de kan gjøre i spesielt trange farvann, vil en unngå å bli blendet av egen lyskaster.

Baulyskastere av Xenon type er ganske gode på kort hold.

Ikke minst er de betydelig bedre enn det enkelte hevder her i denne tråden :yesnod:

Den enkelte må selv definere sitt behov og så skaffe lyskaster deretter.

Pussig hvor mange som mener at fordi de selv ikke har behov for, f.eks. bauglyskaster, så er de som har det mindre begavet :nonod:

Da er det nærliggende å tenke at de i sin iver etter å finne mangler og feil ikke trenger lupe, men speil..... :lol::lol::lol:

Da er det nærliggende å tenke at de i sin iver etter å finne mangler og feil ikke trenger lupe, men speil..... :lol::lol::lol:

den var ikke dum. . jeg ville nå tro at bauglys vil reflektere litt i en stake selv om den bare lyser opp 5 meter fran båten..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Jeg tror og mener at bauglys har en mening for de som har det, om ikke annet fordi båten deres da ser penere ut,

kanskje ikke i andres øyne men i hvertfall i egne :cheers:

Litt OT..

Har en kammerat som bygget opp en 56 mod. harley, han monterte en sigarett tenner på sykkelen,

alle lo og spøkte om denne, men han sa ingenting, når vi kom fram til treffplassen tok han fram pumpe, kobblet denne til sigarett tenner og pumpet opp luftmadrassen,

de andre sto og måpet mens de sto og tråkka. Når han var ferdig fyrte han opp en røyk med sigarettenneren, og så på de andre som fortsatt pumpet.. :flag:

• 7 måneder senere...

:lol: HAHAHA der ser dere, you never know when you need it... ELLER i denne historien til SandAnker visste han jo når han trengte det men... :crazy:

ÅÅÅ hvor ble det av poenget med dette inlegget???

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Det var da voldsomt hvor negative mange her er til bauglyskastere, med få unntak! Bauglys er svært nyttig dersom man bruker båten mye i mørket da man blir mindre blendet av det/de sammenlignet med en konvensjonell lyskaster montert lenger akterut. Det er vel ikke uten grunn at hurtiggående passasjerbåter bruker bauglys ved kaianløp og ved inn-/utseiling til spesielt trange farleder/løp. Men det forutsetter at lyset har tilstrekkelig styrke, og det er vel ofte her bauglys solgt til lystbåtflåten faller igjennom. Det beste er selvsagt å ha både bauglys og vanlig lyskaster slik ovenfor nevnte hurtigbåter har, men da blir det selvsagt et økonomisk anliggende. Faktisk tror jeg aldri jeg har sett en hurtiggående passasjerbåt eller ambulansebåt uten bauglyskastere. Men ut fra denne "eksperttråden" har det kanskje vært en bortkastet investering? :lol::lol::wink:

Båtmagasinet har en artikkel om montering av bauglyskastere på fritidsbåten. Og da spør jeg: -Er dette et nødvendig hjelpemiddel som fremtvinger seg etter hvert eller er det en fremprovosert dille-artikkel?

En bauglyskaster kan være godt å ha for å se etter staker og bøyer i leden, mener artikkeforfatteren. Prislappen uten montering drøye fra 3.000 til drøye 8.000 pr.par.

Et søkelys montert på targabøylen eller hyttetaket eller en kraftig håndholdt lampe vil sikkert gjøre sammen nytten.

Hva blir det neste? Innfeldte blinklys i hekk og baug når vi ønsker å endre kurs? Bremselys akter når vi sakker farten og lydstøt når vi slår akter?

Vi er inne i en tid hvor man produserer duppedingser som produsenten mener vi MÅ HA! Noe er kjekt og mye har lite med norsk båtliv å gjøre, mener jeg.

Enig med deg Astor, jeg bor nærme sjøen og kan dagelig se båter som kommer inn i havna etter mørkets fremmbrudd, men jeg kan ikke huske hverken fergetrafikken , redningsskjøytene eller andre båter som har montert lys i baugen har hatt dem i bruk. lyskasteren på taket er den som blir brukt. Det må være som Øistein Sunde synger ."Kjekt å ha".

Enig med deg Astor, jeg bor nærme sjøen og kan dagelig se båter som kommer inn i havna etter mørkets fremmbrudd, men jeg kan ikke huske hverken fergetrafikken , redningsskjøytene eller andre båter som har montert lys i baugen har hatt dem i bruk. lyskasteren på taket er den som blir brukt.

Da har du neppe sett hvordan hurtiggående passasjerbåter i rutetrafikk, men tildels også ambulansebåter og losbåter, på Vestlandet opererer etter mørkets frembrudd. Her brukes bauglyskasterne nærmest alltid ved kaianløp og ved inn-/utseiling til spesielt trange farleder/løp.

Da har du neppe sett hvordan hurtiggående passasjerbåter i rutetrafikk, men tildels også ambulansebåter og losbåter, på Vestlandet opererer etter mørkets frembrudd. Her brukes bauglyskasterne nærmest alltid ved kaianløp og ved inn-/utseiling til spesielt trange farleder/løp.

Her er den ene av de 2 fiskerihavnene i Oslofjorden og når nyttetraffikken ikke bruker denne typen lys til ut og innseilig kan jeg ikke skjønne det er behov på en lystbåt som skjelden går ut etter mørkets fremmbrudd

Hei

Har i det siste obserrvert etpar redningsskøyter i kølmørke som hadde på alt av lys og begynte å fundere litt.

Med lys er det en viss mulighet til å se garnbøyer, trestokker og isflak eller containere som ligger i vannet. Uten lys er du helt sikker på å ikke se slikt.

Hvis en kjører på radar og plotter ser en ikke stort ute uansett. Radaren er mye bedre enn nattsynet.

På natta om vinteren er det liten mulighet for å blende noen.

Er det bare for å holde seg til tradisjonen med nattsyn fra før radar og plotterens tid at en ikke skal kjøre med lys?

Mons

Mons

Vi som bruker båtane hele året , ser ikke jeg bauglys som noe jåleri .Har ikke hatt det selv ,men brukt båt som har dette montert .Noe helt anna enn et søkelys i handa eller på taket , du ser forran båten hele tia . Det er også kjekt i havnene , når du skal legge til osv . Men har klart meg uten bestandig jeg ,men nå får du bra lys sett til et par lapper .Men det er jo selvsagt opp til den enkelte det om dem syntes dem vi ha dette , bare du som bestemmer det .At det er kjekt å ha , er det vel liten tvil om. Men er med det som det meste andre ,har du det ikke selv så er det ikke noe å ha. Hørte det latterkoret i havna da jeg sa jeg skulle kjøpe radar , hva i svarte skal du med det da sa gubbane. Kan jo jette hvor mange av dem som har det idag , typisk den norske missunnelsen . Nei har du lyst på noe til båten ,så kjøper du det. Ikke noen andre som har noe med det vel , sånn er det bare . Å nei det er ikke på den båten jeg kansje kjøper denne uken , så det så ;)

Tine

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 11 måneder senere...

Løfter denne nå i mørketiden.... :cool:

Hva en skal velge må baseres på bruksmønster og hvilke behov en har.

Hvis jeg måtte velge ville det blitt bauglyskaster (Xenon).

Dette dekker behovet for lys i trange passasjer, lyser opp stenger og staker like foran båten.

Det dekker mitt primere behov for lys.

Ikke minst unngår du at bauglyskasteren lyser opp dekket. Det er en klar ulempe med mange takmonterte lyskastere.

Lyskaster på taket er utvilsom best egnet på litt avstand, men for langtrekkende lys er det også endel gode håndholdte alternativer.

Ser forresten at Nettbaat kommer med en fjernstyrt Xenon lyskaster snart, ser spennende ut. :yesnod:

Det er vel ingen yrkesfartøy som har dette. har aldrig sett dette i Trondheimsleia i hvertfall.. muligens noen som synes det ser tøft ut! jeg personlig hadde heller ikke gidda å brukt tid å penger på det.. derimot et godt søkelys er jo nyttig. Men det har jo en helt annen bruksverdi.. bauglysene må jo bli for lave og for rettningsbestemt for å ha noen bruksverdi!! de fleste hippe båter bakker vel inntil bryggene også.. lite vits i å lyse opp sjøen forut da.. har du en håndholdt lyskaster kan du jo lyse akkurat der du vil legge til eller der det er noen hindringer..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...