Jump to content

Forbruksmåler drivstoff, finnes det?


Polarn

Recommended Posts

FloScan regnes vel for å være toppmodellene blant disse produktene.

Navman/Northstar leverer varianter for kobling mot digitalt instrument eller mot sine kartplottere (og evt med Mercruisers/Mercurys Smartcraft).

 

Bensinvariantene ligger på et par tusenlapper mens dieselvariantene er til dels mye dyrere da diesel som går i retur må trekkes ut av kalkulasjonen. Jeg har en navmangiver koblet til min plotter, og har tidligere hatt et frittstående instrument.

 

Med riktig kalibrering og i kombinasjon med gps kan man lese ut forbruk pr time, pr NM, restinnhold i drivstofftanken, og range med resterende drivstoff.

 

Maritim selger dette.

Link to post

Har en slik forbruksmåler i min Polar med Marna 12HK bensin.

På den båten sitter tanken under dekk foran med påfyllingslokket rett over tanken.

 

Når jeg ønsker å vite forbruket tar jeg fram min mahognypinne med gradering fra Max (40liter) og nedover. Pinnen stikkes ned i påfyllingslokket. Med ett blikk kan jeg da se hvor mange liter jeg har på tanken. Jeg kan med enkel hoderegning finne ut forbruket fra forrige måling.

Siden båten bruker 3-4 liter bensin i timen kan jeg også enkelt regne ut hvor lenge jeg kan kjøre før neste fylling.

 

Meget intuitivt grensesnitt og lav pris.

Slike multiinstrumenter er veldig kjekke :cool:

Link to post

Ja prisene på FloScan sine sider er for komplette system. Det første FloScan systemet jeh monterte var på en GM Peninsular 6,5l V8 på 330 Hk funket helt utrolig bra. Da jeg gikk over til seilbåt men en Volvo D2 55 savnet jeg måleren og monterte likegodt en der også kjempebra, utrolig intresant og følge med nåe en kombinerer motor og seil. Den første jeg monterte kjøpte jeg av Nordkontakt AS i Bodø den andre bestilte jeg rett fra fabrikken i USA. De ot var forøvrig helt like Series 95000/96000 GPS Interface System - single engine (metric) med de samme sensorene. En oppgir motortype når en bestiller men tror det er stortsett de samme en får uansett på slike småmotorer.

Link to post

Om du går inn på denne siden: http://www.floscan.com/html/blue/modelsele...iesel&sid=9

kan du legge inn motortypen din og få kalkulert en pris på et komplett system. Jeg la inn en Volvo KAD 42 som en test og fikk følgende svar.

 

Series : Series 95000/96000 GPS Interface System - single engine (metric)

Scale : Metric

Diesel Engine Type : VOLVO PENTA

Engine Model : KAD 42

HP Rating : 230

 

 

There is 1 result found!

 

Product Name Model Color Retail Price Factory Direct Price Buy Now

Series 95000 GPS Interface System METRIC: 950M0-BOS-2K Black 1454.00 Contact Floscan

 

Med en dolarkurs på i overkant av Kr 5 blir det noe over kr 7000,-. Imidlertid kjører de vist nå en kampanje med 25% rabatt så da blir den jo enda billigere. For sikerhets skyld er det jo bare og sende en epost med motortypen din og be om et tilbud på komplett system.

Link to post
Med en dolarkurs på i overkant av Kr 5 blir det noe over kr 7000,-. Imidlertid kjører de vist nå en kampanje med 25% rabatt så da blir den jo enda billigere. For sikerhets skyld er det jo bare og sende en epost med motortypen din og be om et tilbud på komplett system.

Husk bare på at en må betale 25% moms ved fortolling pluss ett par 100 i gebyr, så med 25% rabatt blir prisen totalt ca. som skissert her.

Link to post

Neida

18% rabatt tilsvarer ca 25 % mva

 

100 x0,75 = 75 (25% rabatt)

75 x 1,25 = 93,75

 

100 x0,82 = 82

82 x 1,25 = 102,5

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg sente inn en mail for sikkerhets skyld etter at jeg "trodde" jeg fant ut hva jeg trengte

Jeg har en Yanmar 6 LYA-STP 340 HK

 

Fikk da dette til svar (se under)da var det ikke så enkelt som jeg trodde. Noen som har en ide hva jeg gjør nå?

 

 

Dear Geir,

 

Our company has seen different versions of this specific engine. Some of these engines circulate (flow) more fuel than other engines with the same engine model.

 

You need to find out the maximum circulation rate for the Feed Line, also known as the maximum fuel delivery rate from the lift pump to the engine. Then we can properly determine which FloScan kits to recommend and price for you.

 

Best Regards,

 

Craig E. Willis

FloScan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...