Terje Startet 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 25.Oktober.2009 Vurderer kjøp av en Yamaha 115 HK, 95 mod. Motoren har vært under vann i et par timer, etter det gjennomsylt, startet og kjørt varm. Er det noe annet som burde vært gjort ? Hva med aktuelle senskader ? Noen med erfaring ? Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Daffy Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Saltvann eller ferskvann? Er det en to takter? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Terje Svart 25.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Det er en 2-takter, og ja, saltvann. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
atletico1 Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 En bekjent hadde mistet en Johson motor under saltvann og sjekket med forhandler hva han måtte gjøre. De sa at han måtte levere den inn for å demontering av div. og spesielt aksel ned til giret, hvis ikke ville den gå istykker i løpet av ett års tid. Den uheldige Johson eier mente at forhandler bare bløffet og ville strippe han for båt lapper. Han skylte motoren etter beste evne i ferskvann tømte sylindre og forgasser for vann - sprayet med CRC og startet den opp uten problemer og den fungerte bra i ett år og det var det. Årsaken var at akselen hadde rustet og satt seg fast i løpet av vinteren. Jeg var også uheldig og fikk min lille påhengsmotor under saltvann da gummijolla sank. Ringte Yamaha forhandler og de sa bare skyll grundig med ferskvann etc. Da jeg nevnte den uheldige Johnson eiers erfaring, sa de at dette skjedde fordi Johson ikke benytter syrefast stål i akslingen, men det gjør Yamaha. Yamaha motoren min har ikke hatt noen problem siden den var under vann for 8 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
mah Svart 25.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2009 Startmotoren kommer til å irre om en stund, skru den av, rengjør den og bruk gjerne litt fett etterpå. Var det spenning på motrern da den var under (hovedbryter på) kan de danne seg mye irr i forgasser, kontakter osv. lurt å konservere med olje før vinter lagring i dette tilfelle, ha en skvett bensin på tanken kjør motoren og fyll gradvis på men 2t. olje og fortsett til den ikke orker mer og stopper. Drener forgassere. Dette er kun generelle råd på eget ansvar, lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Alt har sin pris, selv en motor som har vært under vann. Med mindre du får den veldig billig hadde jeg nok sett meg om etter noe annet. Men vanskelig å vurdere sånn direkte på sparket. Flere forhold spiller inn og ikke minst prisen betyr mye hvis jeg skulle kjøpt den. Redigert 26.Oktober.2009 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Det elektriske er jeg ikke mest bekymret for, men har hørt at enkelte modeler ikke har "tette" lager på veiv, slik at det er disse om kan lage problemene. Så da var jeg ute etter om 95 modelen hadde tette lager eller ikke. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
ivar Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Var det spenning på motrern da den var under (hovedbryter på) kan de danne seg mye irr i forgasser, kontakter osv. Min 92 mod Yamaha 60 har vært under i saltvann 2 ganger, første gang for 11 år siden og så for 6-7 år siden. Begge gangene ble motoren tatt av og lagt i en stort kar med rennende ferskvann, for å få skylt ut mest mulig salt. Første gang ble motoren sendt til forhandler, demontert og sjekket. Andre gang, bare tatt opp av ferskvannet, dynket i rikelige mengder 5-56 og WD40, skylt gjennom med olje og så startet opp. Motoren går fortsatt som en klokke. Det som er byttet i etterkant er ladespole, 1 coil og forgassere. Samt batterikabler. Forgasserne ble byttet pga at flottørene hang seg opp, muligens pgs irr som beskrevet over. Men kunne sikkert også fått renset/overhalt de originale.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.