Jump to content

Krympeplast som vinterpresenning


Framtia

Recommended Posts

Var innom X-yachts på Vinterbro i helga, og der bruker de krympeplast på alle båtene som står i vinteropplag. Regner med dette krever spesialutstyr, men er det noen som vet om man kan få gjort dette selv, og hva en må regne med i kostnad for slik tildekning?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tror ikke at det er noe for å gjøre det selv. Her - http://www.fabat.no - ser du noen priser. Vi ligger der og hadde krympeplast fra 2008 til 2009. Ikke særlig fornøyd - mange hull, ikke noe inngangsdør bak. I høst kjøpte vi brukt skreddersydd OBWiik-presening til vår båtmodell og bruker den.

 

Vi hadde båten etter kjøpet på X-Yachts med bra krympeplast-opplegg, men de priset seg ut av vårt opplagssegment iår med ca kr 44000 :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten hos Hankø Marina. Der benyttes også krympeplast. For min 30" båt kommer plasting på ca 4000 ,-. Jeg har ingen erfaring med krympeplasting, men kunne ved selvsyn se på andre båter at det var satt inn flere luftekanaler. Fikk også forsikringer fra hyggelige Karl fra Marinaen at det ble tilstrekkelig lufting.

 

Bakdelen med plast er jo at man ikke kommer inn i båten i løpet av vinteren. På den annen side så slipper man kanskje å bekymre seg så veldig over flagrende presenninger og veltede bakkestativ?

Link to post
Share on other sites

:smiley: Krympeplast er aldeles utmerket, men du trenger spesialutstyr. Det leveres løsninger med luftekanaler og inngang via "dør" m glidelås akter. Har sett at flere importører bruker dett på kundebåter og via en bekjent som har prøvet fikk dette mye skryt. Kostnad på en 40-fot seilbåt (uten rigg) ca kr 6000,-
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Etter litt storm-tider med mye vind må jeg si jeg blir litt fristet av krympeplast. Mange båter i havna hos meg har hatt dette de siste årene, og det står bra i nesten all slags vær. Har kun sett en båt der en støtte har knelt. Har holdt hånden borti lufteventilene på båter med slik plast, og det er godt med gjennomtrekk i teltet. Borrelåsdør gjør det lett å komme inn og ut.

 

Sto å kikket på gutta som la på slik plast, og det gikk ganske radig. Ettersom jeg har full presenning og stativ fra før slo jeg det hele fra meg. Men etter nok vind har jeg kikket litt på nett i kveld, og det selges jo både plast og verktøy for å foreta dette på egen hånd. Eller spleise en liten gjeng.

 

Noen som har gjort dette selv, eller gått til innkjøp av utstyr og som allerede har gjort undersøkelser av forretninger?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 8 måneder senere...
  • 4 år senere...

Krympplast er lettvint men etter mine erfaringer blir det forferdelig mye jordslag på alt inventar. Brukte det i 2 vintersesonger men gikk tilbake til bakkestativ og presenning. Første år med krympplast så monterte de en glidelås slik at jeg kunne komme opp i båten men det holdt ikke hele vinteren. Måtte legge presenning over etter hvert.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Kan man ikke bare gjøre ett snitt i plastikken på en båt bed enkel geometri, rulle plastikken sammen, sette den på neste høst og "skjøte" plasten igjen med en strimmel krympeplast og varmepistol ?

Det kan gå, men når plasten er krympet en gang er den veldig følsom for varme og det er fot gjort å lage hull når man skal skjøte på den nye biten. Jeg kan gjøre et forsøk neste høst og gi deg en oppdatering. Plasten er jo ganske dyr så hvis man fikk ut mer en en sesong ville det vært fint.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...