Jump to content

Går det an å navigere seriøst med en 5" plotter?

Brumm

Recommended Posts

Jeg var egentlig ute etter et billig ekkolodd jeg hadde tenkt å ha på akterdekket. Etter litt søking i nettbutikker i USA og vips hadde jeg bestilt en 5" Lowrance 520 farge med både lodd og plotter.

Dingsen kostet ikke mer enn et rent ekkolodd av ok kvalitet i Norge, 3800 kroner med moms og frakt. Etter en uke kom vidunderet i posten, og jeg var klar for å innstallere. Det viste seg fort at det var et feil kjøp å plassere ute på dekk av forskj årsaker, så i stedet bestemte jeg meg for i stedet å sette det inne i styrhuset som erstatning for mitt gamle trofaste Raytheon Echostar fra 1993. Dette hadde etterhvert begynt å synge på det siste verset, og var uansett på vei til å skiftes ut.

Da installasjonen var ferdig bar det ut på prøvetur med full fokus på den lille 5" skjermen. Det viste seg fort at selve ekkoloddelen var et kupp. Sylskarp visning i farger og følsomt ned til de store dyp. Fisk ble avtegnet slik de vises i ekkoloddbrosjyrene. Dette var jeg ikke vant med fra min gamle Echostar. Den likte seg best hvis den ikke ble satt på utfordringer dypere enn 40 meter og resultatene viste den fram i et litt tåkete svarthvit-bilde.

Kartdelen, som jeg utstyrte med en Navionicsbrikke leverte også helt etter boka synes jeg. Men jeg tenkte fort at skulle farkosten min bare ha vært utstyrt med denne lille kartvisningen, 5 tommer, hadde jeg temmelig fort blitt frustrert. Skal man navigere litt bør man etter min mening ha minst en 3-mils visning på skjermen slik at man kan planlegge litt i forkant. Ved denne skalaen ble kartbildet så lite at plotteren presenterte vanlige holmer nærmest som små prikker, og båtsymbolet, som naturlig nok ikke ble skalert ned eller opp med i zoomingen, så i denne skalaen ut som en halvmils supertanker der ute blant holmer og skjær og dekket for mye vital info som skjær og loddskudd.

Jeg som er vant til å navigere på en 15" macbook lengtet fort etter denne. Og heldigvis, det er dette som er hovedplotteren i min båt, men som backup er jo plotteren fortreffelig. Jeg kan tenke meg at den er brukbar under forutstning av at du har papirkart som fast følgesvenn under navigeringen. Papirkartet tar seg av "de store linjene" og plotteren viser deg detaljer og eksakt hvor du er i verden. Nå skjønner jeg fullt ut dette de setter lys på i reportasjer om at plottere er farlige (eller ikke) og at man skal bruke de sammen med papirkart.

Uansett, jeg trodde som sagt at jeg skulle ha meg et nytt ekkolodd, men endte opp med dette pluss en liten kartplotter som en slags bonus. Til en svært bra pris også!

Og nå har jeg bestilt et ok svarthvitt lodd i Sverige som jeg skal ha ute på akterdekket. Dette er fra Humminbird, og har denne kjempesmarte hurtigbraketten som gjør at du slipper å løsne en masse ledninger bak på loddet hver gang det skal av.

Betalte for begge instrumentene drøyt 5000 kroner, og dette er jo fantastisk. Norsk krone er sterk om dagen.

Utfordringen med å kappe svingerkabelen ved trekkingen ble debattert litt i denne tråden.

Redigert av Brumm (see edit history)

Det går jo på et vis. Har selv 5" gråskala plotter/ekkolodd fra humminbird. I kombinasjon med papirkart funker dette ganske bra.

Hvilket kart system bruker du på Mac'en?

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Jeg har brukt GPSNavX i flere år. Dette bruker scannede kart, og alt ser ut som papirkart men på skjerm. Men programmet er veldig enkelt å bruke,

helt i Mac- tradisjon. Det kommer godt med i stressete situasjoner. Jeg har også en lisens til Tiki som jeg kjører under Windows XP på

den samme macen. Synes dette er er et flott program, men hvis du er vant med superenkelheten til GPSNavX blir du fort litt irritert over det litt mer

overveldigende grensesnittet til Tiki. Det er vel bare meg.

Men generelt er jeg vel av den oppfatning at plottere og kartprogrammer er blitt i overkant teknisk leveringsdyktige. Jeg mener, er ikke de fleste av oss på sjøen

for å chillen? Ta en pause fra en litt hyperteknostresset verden og føle ekte natur og lukten av tang og saltvann med det vanlige, hektiske livet et stykke unna. Det virker på meg som om plottere går ut i fra at du har de samme behovene og det samme livet på sjøen som om du var i New York. Dette passer ikke med mine ønsker om at livet med båt og sjø skal være noe annet enn det jeg

har i byen. Men jeg vil selvsagt ikke være uten satelitthjelp og kart på skjerm. Tekniske hjelpemidler er dessuten knallmorsomme å drve med også på sjøen. men

når et vanlig ekkolodd du kjøper i dag har en 200-siders bruksanvisning og 300 funksjoner som det tar timer å sette seg inn i når du egentlig bare vil vite dybde under

kjøl, da tenker jeg at fan, det var enklere før, og kanskje til og med mindre stressende.

Sitat Brumm: Papirkartet tar seg av "de store linjene" og plotteren viser deg detaljer og eksakt hvor du er i verden.

Svar: Helt riktig, mange steder er det veldig vanskelig å se detaljer skikkelig på papirkartet, mens detaljer kommer godt frem på en 5" plotter som du skriver.

Har selv erfaring med plotter på denne størrelsen også. Er enig i at du ikke får den helt store oversikten, men så er det mange faktorer som teller. Hvor båtvant er du, og hvor flink er du med tekniske ting. Er du flink til å lese papirkart? Hvor skal du seile/kjøre? Mange ganger kan det være fine steder i nærområdet som du har lyst til å utforske, og da kan plotteren og ekkoloddet være til utrolig god hjelp. Skal du over Atlanteren kan du angi posisjonen din temmelig nøyaktig, selv med en rimelig plotter. Men du bør selvfølgelig ikke bare satse på å ha bare en. Helst flere, gjerne 3 stk.. I tilfelle. i tillegg gjerne en stor plotter med kartprogram, og selvfølgelig papirkart.

Så det kommer altså mye an på hvor ferden går, hvor stor, hva slags båt du har, og hvilke andre hjelpemidler du har +++

Mvh.

Cecilie :smiley:

Du burde ha kjøpt en Lowranceskjerm til og koblet dem sammen via Ethernet. Da hadde du greid deg med en svinger og kjørt samme ekkolodd fra begge skjermene. Nå må du regne med å få interferensproblemer hvis du kjører begge loddene samtidig. Hvis du kjører Humminbirden på 83kHz bør det gå bra forutsatt at Humminbirden da ikke samtidig sender på 200kHz.

Jeg var ingen ekkoloddekspert før innkjøpene, men har under prosjektet med disse loddene blitt litt utdannet innen temaet. Og du kan si at jeg angrer litt på valgene jeg gjorde. Leste en annen tråd nettopp om dette med å ha to givere med samme kHz i samme båt, og smilet mitt etter mine innkjøp ble litt dempet kan man si. Men det gjenstår å prøve dette likevel. Giverne kommer til å stå med ca 5 meters avstand.

Grunnen til at jeg ikke vil kjøpe en ny Lowranceskjerm er at disse ikke har hurtigkobling, men 2-3 ledninger som skal av hver gang loddet skal

inn i båten for kvelden. Med Humminbirds brakett tar det 2 sekunder å løsne skjermen. Vil ikke ha det stående permanent på akterdekket gr risk for tyveri.

Fungerer det ikke å blande disse 2 svingerne får jeg heller selge Humminbirden til noen og kjøpe et annet Humminbird med en annen frekvens.

Har også en slik Lowrance 520 plotter/ekkolodd, i en skjærgårdsjeep. Der gjør den jobben helt greit, sikkert fordi vi stort sett bruker båten i farvann der vi kjenner de store linjene slik at vi kan bruke plotteren til kun å vise detaljer i omkrets av noen hundre meter. Men har tidligere brukt en 12 toms skjerm i snekkefart, gav god oversikt. har C80 i seilbåten, helt greit det og sammen med papirkart for det store bildet. Papirkart i en hurtiggående båt er for tungvint synes jeg

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Humminbird med en annen frekvens.

Det der med interferens har med kvaliteten på loddene å gjøre. Hvor god interferensavvisning er.

Jeg har to identiske lodd i båten og de påvirker ikke hverandre i det hele tatt. Og det uansett om jeg velger 200 eller 50 KHz. Eneste forskjellen er at det ene loddet er montert utvendig på en sko og løftet 10 cm. ut fra skroget mens det andre er innvendig montert.

Pussig nok synes de godt på 330 kHz systemet mitt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...