Polarn Startet 26.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2009 Er det noen mulighet for å sjekke utvekslingen på en MS3 kasse som ikke er merket på noen måte? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Eppa Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Det jeg gjorde på mitt prm gir som også var umerket var følgende: Limte på en bit med reklekterende tape (sølvpapir) på svinghjul og på flensen på girkassen (til akslingen). Så lånte jeg et apparat på et bilverksted. Husker ikke hva det het, men var et enkelt lite håndholdt instrument som målte antall omdreininger på henholdvis svinghjul og flensen. Forholdtallet ga da utvekslingen. Viktig at motoren har samme turtall under begge målingene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Men kan det gjøres uten motoren? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Eppa Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Da er det nok verre vil jeg tro ja. Hos meg var alt montert i båten og alt fungerte. Men ante ikke utvekslingen som jeg hadde behov for å vite ifm. kjøp av ny propell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Men går ikke den akselen du stapper inn i motoren i samme hastighet som motoren rpm da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 En utveksling på f.eks 1,95:1 vil si at motoren (inngående aksel) må rotere 1,95 omdreininger for at propellakslingen (utgående aksling) skal rotere en omdreining. Dersom du greier å rotere inngående aksling på girkassen er det bare å se hvor mange omdreininger som må til for at utgående aksling skal rotere en hel omdreining. Dette er selvfølgelig enklest dersom girkassen ikke er montert på motoren. Det kan være vanskelig å måle nøyaktig hvor mange omdreininger inngående aksling har. Men dette bør la seg måle sånn noen lunde med et merke på akslingen og kanskje et gradmål. Dersom du så sammenholder dine målinger med de utvekslingene denne kassen er levert med (finnes sikkert hos Volvo Penta) bør det være mulig å komme til en konklusjon. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Enig med BRIGG men for egen del går det lettere om jeg måler på 10 omdreininger, lag overett merker med tusj og det hele går som en lek.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Teskje eksempel på 1,95 utveksing. Om man lager et rett merke mellom selve inn akselen og gearet, og gjør det samme med flensen og kassa så skulle vel merkene stemme overens på flensen etter en omdreinging og inn akselen skal da ha rotert NESTEN to ganger? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Riktig. En omdreining på utgående aksel samsvarer med nesten to omdreininger på inngående aksel. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 26.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.