Jump to content

Hvordan sjekke utveksling på umerket MS3 gear?


Polarn

Recommended Posts

Er det noen mulighet for å sjekke utvekslingen på en MS3 kasse som ikke er merket på noen måte?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det jeg gjorde på mitt prm gir som også var umerket var følgende:

 

Limte på en bit med reklekterende tape (sølvpapir) på svinghjul og på flensen på girkassen (til akslingen). Så lånte jeg et apparat på et bilverksted. Husker ikke hva det het, men var et enkelt lite håndholdt instrument som målte antall omdreininger på henholdvis svinghjul og flensen. Forholdtallet ga da utvekslingen. Viktig at motoren har samme turtall under begge målingene.

Link to post
Share on other sites

Men går ikke den akselen du stapper inn i motoren i samme hastighet som motoren rpm da?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

En utveksling på f.eks 1,95:1 vil si at motoren (inngående aksel) må rotere 1,95 omdreininger for at propellakslingen (utgående aksling) skal rotere en omdreining. Dersom du greier å rotere inngående aksling på girkassen er det bare å se hvor mange omdreininger som må til for at utgående aksling skal rotere en hel omdreining. Dette er selvfølgelig enklest dersom girkassen ikke er montert på motoren.

 

Det kan være vanskelig å måle nøyaktig hvor mange omdreininger inngående aksling har. Men dette bør la seg måle sånn noen lunde med et merke på akslingen og kanskje et gradmål. Dersom du så sammenholder dine målinger med de utvekslingene denne kassen er levert med (finnes sikkert hos Volvo Penta) bør det være mulig å komme til en konklusjon.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Teskje eksempel på 1,95 utveksing.

 

Om man lager et rett merke mellom selve inn akselen og gearet, og gjør det samme med flensen og kassa så skulle vel merkene stemme overens på flensen etter en omdreinging og inn akselen skal da ha rotert NESTEN to ganger?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Riktig. En omdreining på utgående aksel samsvarer med nesten to omdreininger på inngående aksel.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...