Jump to content

Hva kan man ferskvannkjøre utenbordmotor (50 hk) i?

Chipsrederx85

Recommended Posts

Du skriver ikke hva slags motor. Blandt annet Yamaha har mulighet for å koble på hageslange, andre kan ha klokker ala hørselvern til å sette på hver side av vanninntaket osv.

Du kan forsøke med søpplekasser av plast, murerbøtter, ett oljefat e.l. Bare å bruke fantasien.

Skaffet en slik LM605 har som jeg kappet på toppen på for å kjøre 50 hk i. Men jeg laget også en tappekran på bunn så det er litt enklere å tappe ut vannet da 200 liter blir veldig tungt.

Redigert av POLARN (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Du bare setter dem på vann inntaket på undervannshuset,vanlig vis mittpå sidene ,du ser det tydelig! Ikke alle klarer å suge til seg nok vann via klokker,Suzuki er en typisk slik,men den har et egent "flush" inntak på UV.

Du kan kjøre den so lenge du orker,bare du har fin kontroll stråle

Redigert av 68 GT (see edit history)

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Hvor plasseres øreklokkene? Kan motoren gå med bare slike på i 30 min??

Kobler man hageslangen på øreklokkene?

Hvor har du fått svar. På tomgang kan den godt gå 30 minutter, men så lenge er vel ikke nødvendig? Ja, man kobler hageslangen på øreklokkene.

Ikke alle klarer å suge til seg nok vann via klokker,Suzuki er en typisk slik,men den har et egent "flush" inntak på UV.

Mine to Suzukier på henholdsvis 15 og 90hk er ukjent med det problemet og aksepterer fullt ut bruk av øreklokker og suger vann som bare det i allefall og med god fart på kontrollstrålen. At man også kan koble til egen "flush" er riktig, men da må ikke motoren gå hvilket også fremkommer tydelig av instruksjonsboken.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hei!

Slenger meg på flertallet her, og anbefaler "øreklokker" eller spyledyse som det heter hos Biltema (kr. 49,90) som har 3/4" kopling (Hagenatilpasset) Ikke gi full trykk på slangen vanligvis holder det lenge et sted mellom 3/4 og 1 omdr. på kranen.

Maritim eller Kurt (les. Clas) Olsson har muligens spyledyser som er enda billdiger (kr. 39,90?)

Dette er opplagt mye greiere enn å kåle med ei svær tønne. Jeg har brukt dette i mange år og dette fungerer helt tilfredstillende. (Yamaha og Merc.)

Sørg for at kjølevannstrålen er tilfredstillende og pass på motortemp (som vanlig)

gudd løkk

Hvis du har muligheten ville jeg anbefale murertrau, tønne i plast eller "motorpose" som ser ut som et handlenett som henges/tres utenpå drevet.

Tror du får kjøpt denne hos watski-butikker.

Desverre er ikke drev/undervannshus tettet med annet en simringer, som ikke klarer trykk særlig godt.

De fleste simringer klarer bare litt trykk fra en side. Klarer man å presse litt skitt under leppen på disse, sliter dette ned et fint spor i akselen, som igjen fører til lekkasje. Det kan man fint klare med vanntrykk fra slange.

Du risiskerer heller ikke dårlig kjøling eller delvis tørrkjøring av impelleren. Vanligvis krever det litt turtall på motoren for å få opp tempen på den slik at evt termostat åpner helt.

Redigert av Seasu (see edit history)

Enig i innlegget over.

Jeg brukte nettopp klokker på min 225hk yamaha og det viste seg å ikke være så lurt.

Når jeg skulle kjøre den igjen, denne gangen i test-kar, kom det ingen kontroll stråle.

Jeg sjekket for "dritt" i inntaket og i hullet/slangen til kontrollstrålen uten å finne no.

Endte opp med å demontere UH og pumpen. Har nå bestilt ny da den viste seg å ikke virke tilstrekkelig lenger.

Jeg skal ihvertfall ikke bruke klokker lenger. Klok av skade.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Enig i innlegget over.

Jeg brukte nettopp klokker på min 225hk yamaha og det viste seg å ikke være så lurt.

Når jeg skulle kjøre den igjen, denne gangen i test-kar, kom det ingen kontroll stråle.

Jeg sjekket for "dritt" i inntaket og i hullet/slangen til kontrollstrålen uten å finne no.

Endte opp med å demontere UH og pumpen. Har nå bestilt ny da den viste seg å ikke virke tilstrekkelig lenger.

Jeg skal ihvertfall ikke bruke klokker lenger. Klok av skade.

Klokker går ikke på 250 heller! Man kan jo tape i gjenn et titalls småhull på UV eller bruke slangen,men vi kjørte heller konserveringen i ei elv i stedet

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Kan ikke forstå hva som er risikoen med å bruke "klokker" på en 50 hk. Har brukt denne metoden i alle år på mine motorer. Man bør selvfølgelig plassere klokkene så de dekker dekker kjølevannsinntakene og skru på "litt" vanntrykk. Starte motoren og sjekke at kontrollstrålen kommer. Tror flesteparten av "utenbordsmotorfolket" bruker denne metoden. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...