Chipsrederx85 Startet 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2009 Hva kan man bruke som balje til ferskavannkjøring? Må være 50 cm høy. Noen som har et tips om noe jeg kan bruke? Hvor jeg får kjøpt det? Takker for tips Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Du skriver ikke hva slags motor. Blandt annet Yamaha har mulighet for å koble på hageslange, andre kan ha klokker ala hørselvern til å sette på hver side av vanninntaket osv. Du kan forsøke med søpplekasser av plast, murerbøtter, ett oljefat e.l. Bare å bruke fantasien. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
LM 605 Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Spør på en bensinstasjon som har bilvaskemaskin. Der har de som regel noen store plastdunker som de får shampo i. (200l.) Kapp et slikt et i to deler, og du har en stor nok dunk til en 50 hk. Jeg kappet et slikt fat" på langs", som jeg kjørte en 115hk. oppi. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Skaffet en slik LM605 har som jeg kappet på toppen på for å kjøre 50 hk i. Men jeg laget også en tappekran på bunn så det er litt enklere å tappe ut vannet da 200 liter blir veldig tungt. Redigert 26.Oktober.2009 av POLARN (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mouche Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 "Øreklokker" som selges for tiden til 39 kroner gjør jobben, ha i allefall gjort det for meg og mine motorer i mange år. Koster lite og tar ikke plass. Fås vel kjøpt stort sett alle steder som selger utstyr til båt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Chipsrederx85 Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Hvor plasseres øreklokkene? Kan motoren gå med bare slike på i 30 min?? Kobler man hageslangen på øreklokkene? Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Sjøl har jeg ikke hatt så store påhengere, men de jeg har hatt har jeg kjørt i bosspannet. Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Hvor plasseres øreklokkene? Kan motoren gå med bare slike på i 30 min?? Kobler man hageslangen på øreklokkene? Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 (redigert) Du bare setter dem på vann inntaket på undervannshuset,vanlig vis mittpå sidene ,du ser det tydelig! Ikke alle klarer å suge til seg nok vann via klokker,Suzuki er en typisk slik,men den har et egent "flush" inntak på UV. Du kan kjøre den so lenge du orker,bare du har fin kontroll stråle Redigert 27.Oktober.2009 av 68 GT (see edit history) Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
SeaRaymond Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 så lenge motor bare går på tomgang tror jeg dette er tilstrekkelig med kjøling, inntakene er på hver side på undervannshuset like forom propellen. vises som riller og hull. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Sjekk om murertrau fra biltema er høyt nok. Funker til volvo drev(290) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Hvor plasseres øreklokkene? Kan motoren gå med bare slike på i 30 min?? Kobler man hageslangen på øreklokkene? Hvor har du fått svar. På tomgang kan den godt gå 30 minutter, men så lenge er vel ikke nødvendig? Ja, man kobler hageslangen på øreklokkene. Ikke alle klarer å suge til seg nok vann via klokker,Suzuki er en typisk slik,men den har et egent "flush" inntak på UV. Mine to Suzukier på henholdsvis 15 og 90hk er ukjent med det problemet og aksepterer fullt ut bruk av øreklokker og suger vann som bare det i allefall og med god fart på kontrollstrålen. At man også kan koble til egen "flush" er riktig, men da må ikke motoren gå hvilket også fremkommer tydelig av instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
68 GT Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Heldig du da får bare svak stråle og mye spill fra klokkene jeg... Men på mry,yam og evin suger impeller nesten klokkene inn i inntaket Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Mouche Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Har brukt øreklokker på Tohatsu, Johnson, Yamaha, Honda og Suzuki og har aldri merket noen forskjell på de i så måte! Kan det være at kanalene på din Suzuki er litt tette? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vierskjær Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Hei! Slenger meg på flertallet her, og anbefaler "øreklokker" eller spyledyse som det heter hos Biltema (kr. 49,90) som har 3/4" kopling (Hagenatilpasset) Ikke gi full trykk på slangen vanligvis holder det lenge et sted mellom 3/4 og 1 omdr. på kranen. Maritim eller Kurt (les. Clas) Olsson har muligens spyledyser som er enda billdiger (kr. 39,90?) Dette er opplagt mye greiere enn å kåle med ei svær tønne. Jeg har brukt dette i mange år og dette fungerer helt tilfredstillende. (Yamaha og Merc.) Sørg for at kjølevannstrålen er tilfredstillende og pass på motortemp (som vanlig) gudd løkk Sitér dette innlegget Link to post
J-R Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Må jo være mye bedre med slike øreklokker enn å kjøre motoren i sin egen dritt som du gjør når du setter den i en dunk. Man ser tydelig hvordan vannet i denne dunken blir seende ut etter kort tid(hvertfall på eldre totaktere). Ikke akkurat noe jeg ønsker å "skylle" motoren med Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 (redigert) Hvis du har muligheten ville jeg anbefale murertrau, tønne i plast eller "motorpose" som ser ut som et handlenett som henges/tres utenpå drevet. Tror du får kjøpt denne hos watski-butikker. Desverre er ikke drev/undervannshus tettet med annet en simringer, som ikke klarer trykk særlig godt. De fleste simringer klarer bare litt trykk fra en side. Klarer man å presse litt skitt under leppen på disse, sliter dette ned et fint spor i akselen, som igjen fører til lekkasje. Det kan man fint klare med vanntrykk fra slange. Du risiskerer heller ikke dårlig kjøling eller delvis tørrkjøring av impelleren. Vanligvis krever det litt turtall på motoren for å få opp tempen på den slik at evt termostat åpner helt. Redigert 28.Oktober.2009 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Enig i innlegget over. Jeg brukte nettopp klokker på min 225hk yamaha og det viste seg å ikke være så lurt. Når jeg skulle kjøre den igjen, denne gangen i test-kar, kom det ingen kontroll stråle. Jeg sjekket for "dritt" i inntaket og i hullet/slangen til kontrollstrålen uten å finne no. Endte opp med å demontere UH og pumpen. Har nå bestilt ny da den viste seg å ikke virke tilstrekkelig lenger. Jeg skal ihvertfall ikke bruke klokker lenger. Klok av skade. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
68 GT Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Enig i innlegget over.Jeg brukte nettopp klokker på min 225hk yamaha og det viste seg å ikke være så lurt. Når jeg skulle kjøre den igjen, denne gangen i test-kar, kom det ingen kontroll stråle. Jeg sjekket for "dritt" i inntaket og i hullet/slangen til kontrollstrålen uten å finne no. Endte opp med å demontere UH og pumpen. Har nå bestilt ny da den viste seg å ikke virke tilstrekkelig lenger. Jeg skal ihvertfall ikke bruke klokker lenger. Klok av skade. Klokker går ikke på 250 heller! Man kan jo tape i gjenn et titalls småhull på UV eller bruke slangen,men vi kjørte heller konserveringen i ei elv i stedet Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Vierskjær Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Ja her blir vi ikke helt enig skjønner jeg, så trådstarter må herved velg mellom pest eller kolera. Jeg skal heller ikke påstå hva som er best, utover at spyledyse (klokker) har fungert for meg, men jeg presiserer dette med et lavt trykk på slangen, slik at ikke eventuelle simringer går fløyten. Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Til en 50hk er det jo ikke store karet han trenger. Søppeldunken går sikkert. For meg hadde det ikke vært no tvil. Jeg ville heller gjort det på den måten som innebærer minst risiko. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
chagall Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Kan ikke forstå hva som er risikoen med å bruke "klokker" på en 50 hk. Har brukt denne metoden i alle år på mine motorer. Man bør selvfølgelig plassere klokkene så de dekker dekker kjølevannsinntakene og skru på "litt" vanntrykk. Starte motoren og sjekke at kontrollstrålen kommer. Tror flesteparten av "utenbordsmotorfolket" bruker denne metoden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.