Enzo Startet 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 26.Oktober.2009 Hvis vi sånn helt hypotetisk tar en motor som yanmar 4JH3-TCE som er en 75hk turbomotor med maxturtall på 3800omr , marsjturtall skal vel da legges rundt 500omr under max altså på rundt 3300omr. Om man da ønsker å kjøre lenge på lavere turtall , la oss si at man stort sett bare kjører på rundt 2500omr , vil da turboen sote ned etterhvert ? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Sjekk manualen for motoren. For Yanmar 4JH3-DTHE står følgende tips : sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Spørsmål som følger er: hva er i denne sammenhengen lavt turtall ? Synes ikke at RPM 2500 kan sies å være det. I boka mi står noe som så: - hvis motor kjøres i lengre tid (2 timer) med RPM 1800 og under, skal motor kjøres med høyt turtall ca. 15 - 20 min for å blåse ut sot og avleiringer. Dorgefart i tomgangshastighet soter ned. Redigert 26.Oktober.2009 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Tidligere kjørte jeg alltid motoren på full guffe et kvarters tid etter at den hadde gått i dorging noen timer. Nå dorger jeg ikke lenger, og har også sluttet med denne utblåsningsgreia. Ligger stort sett på 2800 når jeg forflytter meg, og Yanmaren har et toppturtall på 3400 (eller er det 3300?). En gang i blant tar jeg en turborens med Zalo. Dette får holde. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 26.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2009 Brumm. Kan du forklare hvordan du gjør Zalo-metoden? Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 kan og bruke ei jif flaske eller lignende med vann i og sprute inn i turbo/innsug under gange, det renser opp sot osv. funger greit med zalo i vannet og. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Er klar over at det i instruksjonsboken til Yanmar står beskrevet nevnte metode for rens av Turbo. Men alle forhandlere jeg har snakket med rister kraftig på hodet av denne metoden, det samme gjelder alle andre motorkyndige som jeg har pratet med - noen karakteriserer dette for "helt på tryne" og noe som i hverste fall vil påføre motoren skade. Mulig dette var/er noe som virker på "gammeldagse konstruksjoner", men tror ikke det finnes en oppegående erfaren mekaniker som ville gjort noe slik på en nyere motor i dag??? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 (redigert) Rens av turbo har vært diskutert her på BP før. Har selv gjort det i henhold til LH.STE manualen. i en tidligere båt. Men som man kan lese her, så er det uenighet om hvor sundt det er for motoren. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=1327 Ett spørsmål i samme slengen. Jeg mangler 2-300 på max turtall med belastning på den grønne ombord i Mariell. Får ut en 3100-3200 på max. 3600 er vel anbefalt max på en 41A, hvis jeg ikke husker helt feil. Tusler vanligvis i kun 2200-2500 omdreininger. I behaglid deplasment fart, med en motor som maler uanstrengt. Fikk fortåelse av forrige eier at sån hadde det vært siden båten var ny. Men greia er jo at jeg vel aldri får "blåst ordentlig reint". Ved å tvinge den til å slite med 300 for lite i turtall så soter den vel bare ennå mer ned. Kan jeg slappe av og fortsette med det oppsettet jeg har. Har jo gått sånn i 20 år. Eller bør jeg få justert stigningen på propellen ASAP. Uten belastning får jeg max og vel så det. Redigert 27.Oktober.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
bjoris Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Gi oss et lite hint om hvilken båt du tenker på da: Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
kes Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Det er mulig jeg misforstår, men i følge min gamle instruksjonsbok for VP 41A 1988 mod. er 3600 omdr. max. kontinuerlig turtall. Max. turtall er 3800 omdr., men dette turtallet skal ikke kjøres i mer enn 20 min. om gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Gi oss et lite hint om hvilken båt du tenker på da: Du leser mellom linjene Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 (redigert) Krøkkete skrevet av meg. Mente max turtall som motor skulle oppnå med belastning. Hvis det er 3800 så mangler jeg ytligere 200. Får max 3200 Har det noen hensikt å dra motoren opp i 3800 uten belastning, for å se om det vil blåse ut noe drit? Da kun i noen få minutter selvfølgelig. Noe mer tør jeg ikke. Max uten belastning er vel 4200? Redigert 27.Oktober.2009 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
kes Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Min båtmekaniker kjørte motoren uten belastning på 4200 omdr. i forbindelse med servicene. I følge han står det også noe om dette i verkstedhåndboken/vedlikeholdshåndboken som du finner i arkivet. Jeg tror ikke du får ut noe særlig sot/dritt ved å toppkjøre uten belastning fordi motortemp'en ikke kommer noe særlig over 65 grader. Så vidt jeg husker fra min barnelærdom er det vel kombinasjonen av varme og trykk som "blåser" ren en motor. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Å vaske motoren på luft siden er ikke stor hjelp i derom du har sota ned motoren. da sitter jo all sota på eksossiden. Nå skal det sies at moderne motoreer med elektonisk styrt innsprøytning svært sjelden soter ned.Lunket vann under trykk er ofte nok for å få vekk sot fra eksossiden. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Det står ikke noe om å hardkjøre GM-en for å "blåse" ut dritt etter saktekjøring i min manual. Jeg kan ikke med min beste vilje forstå hva Zalo har å gjøre i luftinnsugingssiden på turboen! Det blir med inn i forbrenningen i sylinderne og vasker vel heller bort oljefilm som skal være der. Om en derimot kunne tilsette Zaloen på exhaustsiden kunne jeg forstå at man kunne "mene" at det ville gjøre rent der det trengs. Men det finnes ikke noe sted å tilsette noe som helst. Kan ikke skjønne annet enn at turboen må rengjøres manuelt en sjelden gang. Men jeg er nå hverken mekaniker eller rengjøringsekspert. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Gi oss et lite hint om hvilken båt du tenker på da: Kan det være finnkode 18771771? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
REM Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Å sprøyte vann inn på innsugssiden er en annerkjent metode for å rense turboens eksosside. Det er jo eksossiden som trenger å rengjøres for koks og sot, ikke innsugssiden. Dampen som dannes etter vannet og det økte trykket sies å løse opp koks og avleiringer. Hadde jeg hatt behov for en slik kur ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med det. Ihvertfall ikke på en slik skikkelig diesel som VP41-serien. Sjøl går vi typisk i 6kn./1500 RPM i laaaange perioder når forholdene ligger tilrette for det. Er det sol og flatt hav går vi gjerne slik hele dagen og flere dager i trekk uten å bry oss spesielt med å "blåse reint". Dette har vi gjort helt siden båten ble kjøpt for 6 år siden. Blåser det opp legger vi oss i plan på 3400/20kn. Topp oppnådd turtall hos oss er 3700 RPM og slik har det vært siden vi kjøpte båten. Monterte turbotrykksmålere i sommer og måler verdier som er godt over hva Volvo anngir som nedre grense. 1,5BAR på STB og 1,8 BAR på BAB maskin på VOT/belastet. Har dere misstanke om at turboen er tett, monter et turbotrykkinstrument med føler til innsugsmanifoldet. Dette er enkelt å montere og instrumentet trenger ikke strøm og trenger heller ikke trekkes til dashboard. Mine instrumenter sitter festet til motoren, og godt synlige når jeg åpner de fremre lukene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
norflyer Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Hvordan kan salovann fra innsuget på turboen komme over på eksos siden? Den må da gjennom sylinderen og så ut i eksosen?? Høres skummelt ut. Men det er vel noen som har gjort dette flere ganger?? Er det da bare en tåkedusj?? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Er det da bare en tåkedusj?? Nei, mer enn som så. I amerikansk literatur står det at men skal sprøyte inn vann som en jevn uavbrutt tynn stråle da motoren går under belastning. Ei saloflaske med vann vil vel danne en slik fin stråle. Personlig ville jeg vel skyllet ut saloen først? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
68 GT Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Det er en suveren måte å rense motorer på,har gjort det mye på sugemotorer sot og dritt spruter flere meter,men aldri på noen turbomotor,jeg har for vane å kjøre disse så turbo er helt gul,brennerbort sota da Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
REM Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Du kjører neppe en vannkjølt båtturbo til den er gul. En av grunnene til at det kan tas ut vesentlig mer effekt av en båtmotor enn en på landeveien er ubegrenset tilgang til effektivt kjølemedie nemlig kalt vann Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
68 GT Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. (Vanligvis pga 100% sitering av foregående innlegg). Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene. For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
kes Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 I handelsflåten ble det benyttet mye rart til turbinvasking. I et rederi jeg var i mange år, var turbinvasking fast lørdagsrituale, og de rareste ting ble benyttet sammen med vann. Rå ris (ikke parboiled) ble benyttet i mange år inntil en teknisk sjef med slektninger i India mente dette var misbruk av mat og nedla forbud mot dette. På en hastig sammenkalt brainstorming i rederiet foreslo en annen inspektør med familie som arbeidet i en sjokoladefabrikk at nøtteskall etter bl.a. Firkløver kanske kunne brukes. Freia ble kontaktet, 40 sekker nøtteskall (gratis) ble levert ombord ved anløp første havn i Europa og fungerte aldeles utmerket. Faktisk bedre enn ris ifølge chiefens vurdering. Nå skal det riktig nok sies at dette var motorer med slaglengde målt i meter og volum omtrent som en stor enebolig ( B&W 9 syl. 5500 IHK/syl.). Lørdagslukten som tidligere hadde vært kokt ris, ble nå erstattet med liflig nøttelukt som i seg selv var en klar forbedring. At Zalo derfor kan benyttes i mindre motorer har jeg aldri tvilt på etter dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Vannvasking på eksossiden – innsprøyting av vann i receiver/pulsconverter – bør foregå med en viss forsiktighet. Eksostemperatur under 200 gr. C og motor på tomgang. Begynn svært forsiktig for å kjøle godset ytterligere ned. Deretter kan det «pøses» på kontinuerlig så lenge det ønskes, eller sotvann kommer ut. Det er mange nok som har fått sprekker i pulsconverter/hus ved å begynne for hardt. Om eksosrøret ikke er horisontalt eller fallende ville jeg også arrangert avtapping rett etter turbinen. Metoden relaterer mest til tungoljedrift og har lite for seg ved ved ren dieseldrift, i hvert fall om en etter noen timers redusert belastning kjører «en halv time» på full pinne for å blåse ut. Har aldri prøvd Zalo på kompressorsiden, (et utmerket stoff ved mindre oljeforurensinger) men derimot fettløsende solvent'er utblandet i vann – kjemikalieselskap har spesialdesign til formålet. Har kun sprøytet inn dette på full belastning. Turbinbladene er første kontakt, men ribbene i intercooler'en er minst like viktige å holde rene og de har lettere for å samle skitt – det tilsier vannvasking oftere enn nødvendig for rotoren. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Akora Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Hvor ofte renser dere turboen i bilen med zalo eller kjører denne på fullt turtall i 15-20 minutt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.