Miss Amalie Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 (redigert) He he Jeg må det! De nye motorene til VW diesel er så råsterke at jeg har en tendens til å sote ned pga for lavt turtall. Bakdelen er at den slipper ut en sky av en annen verden når jeg først gir bånn pinne. Passaten har en 170hk diesel, går som et dyr, men trenger faktisk å blåse ut. Med den er jeg faktisk nødt til å blåse ut innimellom Redigert 28.Oktober.2009 av Amalie 36 (see edit history) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
solbris Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 På BBC sine turboer er tillaget for spyling på eksosside og det følger med instruksjon om hvordan det skal gjøres. Har mine store tvil om at vann som har gått gjennom motoren har noe virkning i det hele. Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Hva er lavt turtall? Mine 2 grønne (TMD 40) nedenunder har aldri vært over 2100 omdreininger!! Men har topp turtall på 3600. Og, til nå har surret rundt i 30 år, med normal temp. Viss dette er et problem, burde det vel oppstå snart? Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Jeg tror nå ikke at dagens grønne diesel soter noe særlig hvis motoren er i orden og riktig justert. Jeg har også hatt Grønne VP-dieseler med svært mye saktekjøring ved fisking. Det har aldri vært problemer med sot. Med GM-en vet jeg ikke enda, da den er ny. Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Vann inn i innsug eventuellt inn i kompressorside på turbo er jo meeeeeget mye brukt! spesielt på diesel med høy effekt! dette for å kjøle ned forbrenningen og rense ut avleiringer. alle biler jeg har trimmet til meget høy effekt har jeg kjørt med vannsprut på, da gjerne med en 50/50blanding med metanol for litt ekstra brennstoff. ingenting renser en motor bedre innvendig enn litt vann inn i innsuget! dette gjelder og på eksos siden, da dampen som kommer ut vasker godt! å ha vann direkte inn i eksos siden ville jeg aldri gjort, det er nødt til å produsere voldsomme temperatur svingninger og dermed sprekker. å åpne/overhale en motor som har gått med vannsprut er en glede, ikke ett sotkorn, og alt skinnende rent. det er meg ett lite mysterium at ikke småbåt dieselene går mer med vanninnsprut, man har 1.7liters turbodiesel motorer med gjerne 140hk, disse ville nok hatt stor fordel av litt vann. stig Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Brumm. Kan du forklare hvordan du gjør Zalo-metoden? Tar meg den frihet å hente fram et innlegg Bp-medlem Lotus hadde i Båtmagasinets forum i 2002. På den tiden var jeg svært opptatt av temaet i tråden her, og arkiverte da dette innlegget til Lotus på pc´n. Forfatter:Lotus Dato:25.01.2002 Tittel: Re: Rens av turbo på Yanmar 4 lh dte Og jeg siterer fra Yanmar servicemanual for 4LH-DTE: With the engine at maximum load, add 50cc (dvs 0,5 dl) of cleaning agent for about 10 seconds using a feeder. After 3-5 minutes, add 50cc of fresh water for about 10 seconds. Det finnes en egen påfylligsstuss på turboen. Det er særdeles viktig at den halve desiliteren med vann fylles jevnt på og at påfyllingen bruker de foreskrevne 10 sekundene. Fyller du på for fort, kan bladene i turboen skades. "USING A FEEDER" er cluet her. Hvis turboen er svært skitten, kan prosedyren gjentas etter 10 minutter. Og hvordan vet du at den er svært skitten? Den er svært skitten hvis rensingen ikke gir utslag på turbotrykk og eksostemperatur. (eller kanskje helt ren :-)) Etter rensingen, må du ta deg en 15 minutters tur og belaste motoren skikkelig, slik at alt tørker opp. Rensing skjer en gang per år, eller etter 150 timer. Zalovann gjør nytten, men BlowerWash-produkter finnes også å få kjøpt. Du kan også rense med kun rent vann, men da hver 50. time. Alt i henhold til Yanmar "Periodic checks and maintainace" for 4LH-DTE Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 Og jeg siterer fra Yanmar servicemanual for 4LH-DTE: With the engine at maximum load, add 50cc (dvs 0,5 dl) of cleaning agent for about 10 seconds using a feeder. After 3-5 minutes, add 50cc of fresh water for about 10 seconds. Dette må da gjelde kompressor siden av turboen!! Vann vasking på eksossiden blir noe helt annet! Som i tidligere innlegg i denne tråden sier, så skal vannvasking av eksossiden foregå ved tomgang og uten nevneverdig belastning!! Med lavsvovel diesel så tror jeg ikke at dette egentlig er et tema for små båtmotorer det er snakk om her på forumet!! Tror heller det forvirrer mere enn å opplyse!! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
FM 8-12 Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 hei fikk ett tips fra en gammel verksmester på volvo når jeg arvet en gammel Amazon. han sa kjør motor varm hell så på en flaske farris i forgasseren, dette for og bli kvitt ettertenning eller at bilen gikk i 2-3 min etter jeg hadde slått av. Fungerer utmerket Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Bon Aqua er mye bedre! Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
rover Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Vann fra springen gjør jobben. Gammelt og godt triks, men gjør det utendørs. Det smeller og ryker noe aldeles forjæv....... Men soten forsvinner:-) Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Har hørt at farris er best,men kun brukt vann selv Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
trikkern Svart 30.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2009 Ok! Så Yanmar har påfyllingsnippel for turbovasking? Da skljønner jeg poenget. Det har ikke min GM. Men ikke hadde jeg helt Zalo inn i luftinntaket til turboen, nei. Zalo kun til utvortes bruk hos meg! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.