Jump to content

Etterlysning - tidligere fiskeskøyte "Platina" fra Onsøy


Miss Amalie

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Bare sånn for å finne ut av historien og kanskje "endelikten" til min brors gamle båt:

 

Den var opprinnelig reketråler, sist base på Gressvik.

Deretter påbegynt restaurering på lisleby der en "mindrebegavet" tyv stjal all messing i båten inkl. bunnventilen !! :lol: så båten sank.

 

Siste glimt jeg så av båten etter at den ble hevet og videresolgt, var på greåker og deretter en FINN-anonse hvor båten så kraftig ombygd om over dekk.

 

Er det noen som vet om "PLATINA" i dag?

Link to post
Share on other sites

Den gikk til Oslo for ganske mange år siden og ble bygget ganske kraftig om, med styrhuset framme og salong akterover over dekk. Den ble solgt til vest/nordvestlandet en plass via FINN for 7-8 år siden. Der sank den, men ble hevet igjen. Hva som har skjedd med den nå er jeg ikke sikker på, men den gikk under navnet Platina helt til den ble solgt fra Oslo. (og mulig den heter det enda)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Flott, da har du sett det samme som meg :smiley:

 

Du skjønner, det var broren min som veldig ung gutt gjorde en kjempejobb med opprensking og sliping og greier. Satte inn to flotte Mercedes-motorer som gikk som klokker.

 

Og så saboterte noen gjøker hele greia så han gav opp. :wflag:

 

Historien bak de motorene er utrolig!

 

De hadde nesten ikke gått noen ting, fantastisk vedlikeholdt. De stammet fra tyskernes radiopeilebiler som ble gjensatt på Øra etter krigen.

 

Alle disse bilene ble kjøpt av min svigerfar. Min far og svigerfar kjørte de hjem og plukket fra hverandre. Minst en ble kjøpt opp av tysk samler, en ble til traktor og en til lastebil.

 

OSV..

 

To av de flotteste motorene her ble plassert i Platina. Men de var nok ikke til å redde etterpå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...